گچبری

مزایای استفاده از گچبری

پایگاه خبری دنیای برند، گچبری ، یکی از هنرهای برش و نقش­آفرینی روی گچ است. مهترین مزایای استفاده از گچبری، زیبایی نمای منزل و به نمایش گذاشتن هنر طراحی ایرانی ها می­باشد.

گچبری یکی از زیباترین و قدیمی ترین نقش نگارها بر روی دیوارها و نقاط مختلف محیط داخل ساختمان است و طرفداران زیادی دارد.

امروزه گچبری را با هنر تزیین آیینه و کاغذدیواری درهم آمیختند و سبک جدیدی را ارایه دادند.

گچبری سنتی نیاز به وقت و زمان زیادی است و کمتر کسی به صورت سنتی و دستی این کار را انجام می­دهد.

در ساخت بیشتر خانه­های ایرانی از گچبری استفاده می­شود و از طرح­های مختلف و متنوعی بکار رفته است. اگر به بناهای قدیمی و ساختمان های باقدمت بالا توجه کرده باشید درمیابید که علاوه بر سقف، دیوارها و ستون ها نیز، هنر گچبری نقش زیبایی بسته است؛ گچبری هنری دیرینه و درعین حال جذاب است.

در زمان­های قدیم، برای ساخت بناهای تاریخی با سقف های بلند از گچبری جهت متعادل سازی ارتفاع دیوارها وستون ها استفاده می­کردند؛ همچنین برای جداسازی سقف از دیوارها گچبری کاربرد ویژه­ای داشته است.

مهترین مزایای گچبری

از مهمترین مزایای استفاده از گچبری سقف می­توان به داشتن محیط ساختمانی زیبا و دور از یکنواختی و سادگی اشاره کرد.

گچبری حاکی از هنر و خلاقیت گچ بر است که با دستان توانمند خود نقشی زیبا می­آفریند.

یکی از مزایای استفاده از گچبری تزیین نقاط مختلف منزل است. استفاده از قرنیزهای گچی برای فضاهایی با ارتفاع بلند و بی روح ایده­ی بسیار مناسبی است.

از انواع گچبری­ها در سبک مدرن، کارخانه ای و سنتی اشاره نمود.

گچ را نباید در تماس با فلزاتی مثل: آهن، مس وغیره قرارداد چون فلز با گچ واکنش می­دهد و گچ خورده می­شود.

با گذشت زمان و پیشرفت حرفه ها، از گچبری پیش ساخته یا کارخانه ای استفاده می­شود که تمام نقش­ها و تزیینات از قبل طراحی و تولید می­شوند. دراین نوع گچبری ها از قالب­های آماده و با استفاده از نوعی مواد فومی در خط تولید قرار خواهد گرفت. درنهایت برای نصب در سقف­ها و ستون­ها از چسب قوی و مخصوص استفاده می­شود.

از مزایای این نوع گچبری میتوان به سبک بودن، قابل رنگ کردن، نصب کردن سریع و آسان، هزینه خرید مناسب­تر، مقاومت بالا در برابر ضربه و گرد و خاک، استفاده از نورهای مخفی در بین گچبری وغیره اشاره کرد.

درگچبری مدرن از خطوط ساده ولی زیبا جهت نقش دادن به فضای خانه استفاده می­شود و از طرح­های گلدار خبری نیست. از مهمترین مزایای این نوع گچبری برای پوشاندن فضاهایی که میخواهیم پنهان کنیم است.

اکثر مردم در اتاق­ها، گچبری سنتی و پرنقش و نگار را انتخاب نمی­کنند و گچبری مدرن انتخاب خوبی برای آنها است چون در عین ساده بودن زیبایی خاصی دارد.

موارد استفاده از گچبری

  • سقف­ها : پرکاربردترین استفاده­ی گچبری در سقف­ها می­باشد، که به سبک­های مختلف قابل انجام است. در سقف سالن پذیرایی و آشپزخانه بیشتر استفاده می­شود.
  • دیوارها : گچبری روی دیوار به گچبری حاشیه­­ای معروف است که برای دیوار اتاق­ها، پشت صفحه تلویزیون وغیره بکار می­رود.
  • ستون­ها : رایجترین گچبری در زمان­های قدیم گچبری ستون است. که بر روی ستون­های گرد و مربع قابل استفاده هستند. گچبری روی ستون آشپزخانه، سالن پذیرایی وغیره انجام می­شود.

قیمت گچبری

عوامل متعددی بر روی قیمت گچبری تأثیرگذار است، به­طور مثال: نوع، قیمت، کیفیت گچبری، متراژ، نوع سبک کارشده، قیمت و کیفیت رنگ مورد استفاده، میزان تزیین گچبری و غیره.

نکته­های مهم در انتخاب گچبری

  1. ارتفاع ستون­ها و سقف­ها را در نظر بگیرید و گچبری مناسب را انتخاب کنید.
  2. متراژداخلی را به طور دقیق محاسبه کنید تا زیباترین گچبری انجام شود.
  3. نوع گچبری را باتوجه به دکوراسیون داخلی منزل مدنظر داشته باشید.
  4. در انتخاب رنگ گچبری توجه ویژه ای داشته باشید تا رنگ و سبک وسایل منزل هم­خوانی داشته باشد.
  5. استفاده­ی بیش ازحد و یا تفریطی از گچبری استفاده نکنید چون جذابیت دیوارها ستون­ها از بین می­رود.

رنگ آمیزی گچبری

گچبری هارا می­توان رنگ آمیزی کرد.

برای زیبایی بیشتر و برجسته کردن گچبری از انواع مختلف رنگ­ها استفاده می­کنند.

با توجه به ارتفاع اتاق، میزان روشنایی و نور پنجره­ از رنگ های مختلفی استفاده می­شود. در اتاق­های کم نور از رنگ­های روشن تر و در اتاق­های پرنور از رنگ های معمولی استفاده می­شود.

در انتخاب گچبری به رنگ کف ساختمان نیز دقت داشته باشید زیرا در نوع و رنگ گچبری بسیار اهمیت دارد.

سبک­های مختلف گچبری

  • معرق: در گچبری معرق قبل از سفت شدن گچ­ها آنهارا به شکل­هی مختلفی برش می­دهند و تکه­های گچ را با استفاده از ملات کنارهم قرار می­دهند و فاصله­ی بین آنهارا با مواد درزگیر پر میکنند.نمونه­ی این گچبری را در مسجد ساوه و اردهال کاشان میتوان از نزدیک مشاهده کرد.
  • لایه­ای: گچبری لایه­ای به گچبری رنگی نیز معروف است. به صورت لایه لایه از گچ های رنگی استفاده و با ایجاد خطوط بر روی گچبری نقش زیبایی برجای می­گذارند.
  • تخمه کن: در این نوع سبک گچبری از گچ سفید و نرم استفاده می­شود. این گچبری را بر روی دیوار میکشند تا خمیری یکدست حاصل شود.
  • کلوخی: این نوع گچبری به دلیل برآمدگی­های زیاد کمتر استفاده می­شود ودر زمان حاکمیت ناصرالدین رایج بوده است. نمونه گچبری کلوخی را در کاخ الماس و بادگیر تهران می­توانید بازدید کرد.
  • برهشته: این نوع گچبری قدمت بسیار زیاد و ظریف کاری دقیقی دارد. در این سبک گچبری برجستگی­های زیبایی به چشم می­خورد. گچبری برهشته، در مسجد جامع واقع در اصفهان و دوازده امام واقع در یزد به نمایش گذاشته شده است.
  • از دیگر سبک های گچبری میتوان به پته، برجسته، توخالی، توپر، کشته بری، زبره وغیره اشاره نمود.

دلایل ترک خوردن گچبری

به علت گرمای زیاد فضای اطراف بخاری یا شومینه و از دست رفتن آب گچ شاهد ترک خوردگی گچ می­شویم.

استفاده کردن ازگچ با ضخامت زیاد است، لایه های سطحی گچ درتماس با هوا خشک می­شوند ولی لایه های زیرین هنوز مرطوب هستند واین کار باعث ترک خوردن می­شود.

یکی دیگر از دلایل ترک خوردن گچبری نسبت کمتر گچ به آب ملات می­باشد، اگر آب استفاده شده جهت درست کردن ملات گچ زیاد باشد هنگام خشک شدن، گچ حجمش کمتر می­شود و باعث ترک خوردن گچ می­شود.

زمانی که دمای هوا زیر صفر میرسد باعث یخ زدن آب موجود در ملات می­شود و بعداز انجام گچبری و پایین آمدن دما، گچ فاسد می­شود.

 

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Img20240313151452412 310x165 - برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران که با حضور نماینده اتاق‌های مشترک برگزار شد، درباره …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x