گرگ وال استریت

گرگ وال استریت ( The Wolf of Wall Street )

وال استریت ، نامی است که در تاریخ ایالات متحده یادآور دو نکته است : ۱- کسب ثروت ۲- کلاهبرداری! در واقع می توان اینطور بیان کرد که کارگزاران بورس در وال استریت چنانچه بخواهند به ثروت هنگفتی دست پیدا کنند ، حتما باید از راه های فرعی که معمولاً با قانون مغایرت دارد استفاده کنند و در این آشفته بازار مالی که همه در حال نابودی یکدیگر هستند، تنها چندین نفر قدرت باقی ماندن در بازی و ادامه مسیرشان دارند و جردن بلفورت یکی از قدرتمندترین این افراد بود.

خلاصه داستان
این فیلم به کارگردانی اسکورسیزی و هنرنمایی Leonardo DiCaprioJonah HillMargot Robbie، داستان از صفر به قله رسیدن دلال سخت کوشی است که اواخر دهه ی ۸۰ وارد این بازار می شود و با این بدشانسی مواجه می شود که جواز خود را در روز دوشنبه ی سیاه، روز بزرگترین سقوط اقتصادی بعد از دهه ی ۲۰، به دست می آورد.  او شغل خود را از دست می دهد اما مجدداً به عنوان تأمین کننده ای وارد بازار سهام کم ارزش می شود. در این گوشه ی تاریک بازار اقتصادی کلاهبرداری به وفور دیده می شود و بلفورت با موج همراه می شود تا به ثروت برسد.

او موفق می شود برای خود یک شریک، استارتون اوکمونت، پیدا کند و دور و برش را با مانند دوستان وفاداری مانند دانی ازوف (جوناه هیل) که مانند بلفورت به مواد مخدر علاقه دارد پر کند. کمیسیون امنیت و مبادلات ارزی کم کم متوجه استارتون اوکمونت می شود اما مشکل اصلی بلفورت زمانی آغاز می شود که یک مأمور اف.بی.آی به نام گرگ کولمن (کایل چندلر) پرونده ای برای او باز می کند.

نامزدی فیلم «گرگ وال‌استریت» در جشنواره‌های متعددی از جمله گلدن‌گلوب و اسکار و موفقیت این فیلم در زمینه کارگردانی و بازیگری در این جشنواره‌ها با بازخوردهای متفاوتی روبه‌رو بود از یک‌سو «گرگ وال‌استریت»، داستان مردی واقعی است که هم‌اکنون به تجارت و برگزاری سمینار می‌پردازد و از سوی دیگر فیلمی کمدی‌گونه است که به تلخی بخشی از نابودی انسان معاصر را به تصویر می‌کشد.

تجربه تماشای « گرگ وال استریت » اسکورسیزی بسیار متفاوت با گذشته است. بدون شک تماشای آن یکی از بهترین کلاس های فیلمسازی و تدوین برای اهالی سینما محسوب خواهد شد و بازیهای فوق العاده و فیلمنامه هوشمندانه آن نیز از جمله دلایلی است که تماشای « گرگ وال استریت » را اجباری میکند.

گرگ وال استریت یکی از شاهکارهای سینما محسوب می گردد. این فیلم نامزد دریافت ۵ جایزه اسکار از جمله بهترین کارگردان و بهترین بازیگر مرد نقش اصلی بوده است.

منبع: نقد فارسی

همچنین ببینید

Up in the Air

فیلم Up in the Air

فیلم Up in the Air به کارگردانی جیسن ریتمن و نقش آفرینی جورج کلونی و ورا …