Img20240115105154802 650x330 - کاهش کربن چه ظرفیت‌های برای بخش خصوصی دارد؟

کاهش کربن چه ظرفیت‌های برای بخش خصوصی دارد؟

نشست کمیته تجارت بین‌الملل و بانکرینگ کمیسیون انرژی اتاق ایران برگزار شد؛ در این نشست فرصت‌های بازار بین‌المللی و تجارت کربن و ظرفیت‌های پیمان‌های بین‌الملل جهت بهره‌برداری از طرح‌های کاهش کربن تبیین شد.

در این نشست آرش نجفی رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: با کاهش کربن می‌توانیم از ظرفیت‌ها و فاندهای بین‌المللی استفاده کنیم و آلایندگی‌ها را در کشور کم کنیم. این مسئله در دنیا به‌طورجدی مطرح است و باید با دنیا در حوزه کاهش کربن تعامل کنیم. کاهش کربن در ایران هزینه کمتری نسبت به کشورهای اروپایی دارد و باید از این ظرفیت‌ها بهره کافی ببریم. ما در این زمینه توافق‌هایی با فرانسه انجام داده‌ایم که در کنار آموزش، گواهی ماهش کربن داده شود. راهی به‌غیراز صرفه‌جویی نداریم.

در ادامه حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران گفت: تغییر اقلیم به‌عنوان یکی از چالش‌های دنیای صنعتی از موضوعات مهمی است که باید مقابله با آن در دستور کار جدی قرار گیرد از طرفی ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های متان است که در گرمایش زمین اثر جدی دارد. تولید گاز فلر هم در ایران بسیار زیاد است که اثر جدی در آلودگی محیط‌زیست دارد. ایران رتبه هفتم را در میان کشورهای تولیدکننده کربن دارد. برای همین انتظار داریم که در کنفرانس جهانی تغییرات اقلیمی COP 29، کشور تاثیرگذاری داشته باشد. باید در اجلاس آینده حرفی برای گفتن داشته باشیم.

صالحی گفت: باید زمینه‌های فعالیت برای بخش خصوصی فراهم شود. البته در کشور هم کارهای زیادی باید انجام شود و باید تجارب همکاری و تعامل با دنیا برای بخش خصوصی تبیین شود. باید راه‌هایی که بخش خصوصی می‌تواند در مسیر کاهش کربن از فاندهای بین‌المللی استفاده کند، مشخص و بررسی شود.

در ادامه کاظم کاشفی، دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان گزارشی از بازار کربن و فرصت‌های این بازار برای بخش خصوصی گفت و موانع و چالش‌های این بازار تشریح شد.

دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان تصریح کرد: در حوزه فناوری تحولات عمیقی در حوزه کربن‌زدایی اتفاق افتاده است و این تحقیقات در سطح پایلوت و تجاری رخ‌داده است. در حوزه کربن‌زدایی شرکت‌های متعددی طرح‌های مهم دارند. فعالیت‌های مبتنی بر هوش مصنوعی در حال رشد و تجاری‌سازی است و باید مکانیسم‌های مالی ابتکاری و تأمین سرمایه جهت انتقال از اقتصاد کلاسیک منابع و انرژی محور به اقتصاد سبز کم‌کربن و فناورانه در همه بخش‌های اقتصادی کشور ایجاد شود.

دبیرکل باشگاه صاحب‌نظران انرژی ایرانیان گفت: بازار کربن و تجارت بازار در دنیا بسیار مهم است و ما از این حوزه هیچ سهمی نداریم. ما باید از سازمان محیط‌زیست و وزارت امور خارجه مطالبه گری کنم

در این نشست به لزوم ساختار آموزشی در مراکز علمی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به‌منظور ارتقا دانش شرکت‌ها و منابع انسانی و رعایت اعمال استاندارد کربن تأکید شد.

در این نشست تصریح شد که ثبت هرگونه عملیات و فرآیندی که منتج به کاهش کربن در کشور می‌شود صورت پذیرد و متعاقب آن مسیر استفاده از فاندهای بین‌الملل کاهش کربن با کمک کمیسیون انرژی اتاق ایران و دیگر بازیگران فراهم شود.

 همچنین تصریح شد که زمینه همکاری با اتاق‌های مشترک در کمیته تجارت بین‌الملل و بانکرینگ کمیسیون انرژی اتاق ایران فراهم شود.

منبع

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *