62633007 660x330 - وقوع دو زلزله بزرگتر از ۴ در ۲ استان کشور/ثبت زلزله ۳.۸ در گلمورتی سیستان و بلوچستان

وقوع دو زلزله بزرگتر از ۴ در ۲ استان کشور/ثبت زلزله ۳.۸ در گلمورتی سیستان و بلوچستان

استان یزد با دارا بودن ۱۶ گسل فعال در هفته گذشته با زلزله ۴.۵ لرزید، ضمن آنکه شهداد استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ و گلمورتی استان سیستان و بلوچستان زلزله ۳.۸ را تجربه کردند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، در هفته گذشته ساغند استان یزد با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ و شهداد استان کرمان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ لرزیدند. نتایج تحقیقات حکایت از وجود ۱۶ گسل زلزله‌زا در استان یزد دارد که فعال‌ترین آنها گسل‌های لکرکوه، کوهبنان، بهاباد، انار و رفسنجان است. از لحاظ شدت لرزه‌خیزی استان یزد به پنج پهنه با خطر نسبی بالا در شرق ، پهنه با خطر نسبی نسبتا بالا در غرب ، پهنه خطر نسبی متوسط و پایین در بخش میانی و شمال استان قابل تفکیک است، ضمن آنکه  بیشتر زلزله‌های استان یزد در مناطق بافق، بهاباد و ساغند رخ می‌دهد.

همچنین قصرشیرین استان کرمانشاه با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵، گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ و شوش استان خوزستان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ لرزیدند.

جزئیات زلزله‌های هفته گذشته به این شرح است:

شنبه ۱۶ دی

در دوزین استان گلستان زلزله ۲.۸، در فاضل آباد استان گلستان زلزله ۲.۵، در طبس استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۵ و در جیرنده استان گیلان زلزله ۲.۸ رخ داد.

در قصرشیرین استان کرمانشاه زلزله‌ای به بزرگای ۳.۵ در عمق ۸ کیلومتری رخ داد و کانون آن در ۱۱ کیلومتری قصرشیرین و ۳۱ کیلومتری سرپل ذهاب این استان و ۳۴ کیلومتری خانقین عراق بوده است.

یکشنبه ۱۷ دی

زیارتعلی استان هرمزگان زلزله ۲.۷ و رامشیر استان خوزستان زلزله ۲.۸ را تجربه کردند.

دوشنبه ۱۸ دی

طبس استان خراسان جنوبی با دو زمینلرزه به بزرگای ۳.۴ در عمق ۸ و ۷ کیلومتری زمین لرزید و کانون اولین رخداد لرزه‌ای در یک کیلومتری طبس، ۴۴ کیلومتری ارسک و ۵۷ کیلومتری بشرویه در استان خراسان جنوبی و کانون دومین رخداد در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۳ کیلومتری عشق آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان گزارش شد.

در حویق استان گیلان زلزله ۲.۵ رخ داد.

ساغند استان یزد با زلزله‌ای به بزرگای ۴.۵ در عمق ۷ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۵۰ کیلومتری ساغند، ۵۶ کیلومتری رباط پشت بادام و ۷۸ کیلومتری بهاباد این استان بوده است.

سه‌شنبه ۱۹ دی

گلمورتی استان سیستان و بلوچستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۸ در عمق ۱۵ کیلومتری لرزید و رومرکز آن در ۱۷ کیلومتری گلمورتی و ۹۹ کیلومتری فنوج استان سیستان و بلوچستان و ۸۲ کیلومتری زهکلوت استان کرمان بوده است.

اردکان استان فارس زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۲۷ کیلومتری اردکان، ۳۷ کیلومتری کامفیروز و ۳۸ کیلومتری بیضا در استان فارس گزارش شد.

طبس استان خراسان جنوبی نیز با زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ لرزید و کانون آن در ۳۷ کیلومتری طبس، ۶۱ کیلومتری عشق آباد و ۶۷ کیلومتری ارسک این استان بوده است.

چهارشنبه ۲۰ دی

در شهداد استان کرمان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۴.۱ در عمق ۱۰ کیلومتری به ثبت رسید و رومرکز این رخداد لرزه‌ای در ۱۲ کیلومتری شهداد، ۲۳ کیلومتری سیرچ و ۲۵ کیلومتری اندوهجرد این استان بوده است.

در سرگز استان هرمزگان زلزله ۲.۵ و در فین استان هرمزگان زلزله ۲.۵ به ثبت رسید.

پنج‌شنبه ۲۱ دی

در بهاباد استان یزد زلزله ۲.۹ و در کشیت استان کرمان زلزله ۲.۵ رخ داد.

گمیش تپه استان گلستان با زلزله‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۱ کیلومتری لرزید و کانون آن در ۳۷ کیلومتری گمیش تپه، ۳۹ کیلومتری سیمین دشت و ۳۹ کیلومتر انبارالوم این استان گزارش شد.

سربیشه استان خراسان جنوبی زلزله‌ای به بزرگای ۳.۲ در عمق ۱۰ کیلومتری را تجربه کرد و کانون آن در ۲۷ کیلومتری سربیشه، ۳۸ کیلومتری مود و ۶۵ کیلومتری بیرجند این استان گزارش شد.

شوش استان خوزستان زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳.۳ در عمق ۲۴ کیلومتری را تجربه کرد که کانون آن در ۲۷ کیلومتری شوش، ۳۵ کیلومتری الوان و ۳۶ کیلومتری بستان این استان بوده است.

جمعه ۲۲ دی

در قائن استان خراسان جنوبی زلزله ۲.۸ رخ داد.

بندرخمیر استان هرمزگان با زمینلرزه‌ای به بزرگای ۳ در عمق ۱۰ کیلومتری لرزید و کانون این رخداد لرزه‌ای در ۱۸ کیلومتری بندر خمیر، ۳۲ کیلومتری لافت و ۴۲ کیلومتری رویدر این استان بوده است.

پایان


منبع

همچنین ببینید

63013534 310x165 - شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی

شباهت بی‌نظیر زنبور رباتیک به زنبور واقعی

 زنبور رباتیک بیونیک‌بی(BionicBee) با وزن ۱.۱۹ اونس(۳۴ گرم) و طول ۸.۶ اینچ(۲۲ سانتی متر)، کوچکترین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *