ممنونم که سیگار می کشی

ممنونم که سیگار می کشی (Thank You for Smoking)

با تماشای بعضی از فیلم ها  اطلاعات زیادی در مورد مسیری که در آن حرکت می کنید به دست می آورید و با این کار علاوه بر استراحت، مطالب مفید زیادی هم یاد گرفته اید و به شما اطمینان می دهیم فیلم کارآفرینی “ممنونم که سیگار می کشی” قطعا جزو این دسته از فیلم هاست.

فیلم Thank You for Smoking به کارگردانی Jason Reitman (جیسون رایتمن) و نقش آفرینی آقای آرون اکهارت (Aaron Eckhart) از بازیگران نامدار آمریکایی و سینمای هالیوود محصول سال ۲۰۰۵ می باشد.

این فیلم که در ژانر کمدی-درام ساخته شده است، داستان یک کارآفرین بازاریابی باهوش می باشد که در صنعت توتون و تنباکو فعالیت می کند و با استفاده از فنون مذاکره به صورت کاملا خلاقانه استدلال ها را به گونه ای می چرخاند که در چالش برانگیزترین شرایط نیز از صنعت سیگار دفاع کند.

آرون اکهارت در این فیلم «نیک نیلر» نام دارد. نیک نیلور سخنگو و لابیست یک شرکت بزرگ تنباکو در شغل خود بسیار موفق است. وی در برنامه های تلویزیونی و در سخنرانیهای خود به تایید سیگار کشیدن می پردازد. وی برای بالا رفتن فروش شرکت پیشنهاد می دهد که به سراغ هالییود رفته و از ستارگان سینما برای سیگار کشیدن در فیلمهایشان استفاده کنند. نیک تمام رازهای ذهنی و کاری خود را در اختیار یک خبرنگار قرار می دهد و خبرنگار نیز از این مطالب سو استفاده کرده و…

فیلم Thank You for Smoking می‌ تواند دیدگاه شما را نسبت به بسیاری از مسائل در دنیا وسیع‌ تر کند. اگر شما قبل از تماشای این فیلم به سیگار کشیدن افراد مشهور توجه نمی کردید، مطمئن باشید که بعد از تماشای آن هر بار که یک چهره مشهور را در حال سیگار کشیدن ببینید، فورا یاد این فیلم خواهید افتاد چرا که پشت پرده سیگار کشیدن این افراد، داستان هایی وجود دارد که قبلا آن را نمی دانستید! و متوجه می شوید که موضوع فراتر از نقش بازی کردن و دریافت دستمزد برای ایفای نقش است.

نکته بازاریابی در فیلم

روزانه تبلیغات زیادی برعلیه سیگار کشیدن در تلویزیون، رسانه‌های مختلف و مطبوعات انجام می‌شود و از ضررهای آن برای اطرافیان و خود شخصی که سیگار می‌کشد گفته و نوشته می‌شود، این موضوع به زیان شرکت‌های دخانیات و فروش سیگار و تنباکو یا توتون است و بر روی فروش آنها تاثیر می‌ گذارد.

یکی از روش‌های بازاریابی و تبلیغاتی که در دنیا استفاده می‌شود به این صورت است که به عنوان مثال یک شخص مشهور در مراسم افتتاحیه ی یک مکان جدید شرکت کند. مثلا یک رستوران؛ یا یک شخص مشهور از یک محصول خاص استفاده کند و به طور مستقیم و غیرمستقیم آن را به دیگران توصیه کند، و این کار به تصور کشیده شود.

در بخشی از فیلم از سیگار کشیدن شما متشکرم، نشان داده شده است که یکی از شرکت‌های بزرگ سیگار می‌خواهد فروش خود را به شکل نجومی افزایش دهد و این ماموریت را به نیک نیلر واگذار می‌کند. نیک نیلر هم به دنبال راهکارهایی می‌گردد و به ذهنش می‌رسد که در یکی از سکانس‌های یک فیلم، از یک بازیگر معروف در حال سیگار کشیدن استفاده کند. این کار باعث می‌شود بسیاری از افراد غیر سیگاری به سیگار کشیدن تشویق شوند و افراد سیگاری هم، سیگار بیشتری خریداری و استفاده کنند. در اکثر اوقات هم برند خاصی روی این کار سرمایه‌گذاری می‌کند تا فروش خود را افزایش دهد.

در اینجا اصلا اهمیتی ندارد که آیا واقعا آن بازیگر سیگاری است یا خیر، و فقط بحث معامله برای آنها اهمیت دارد.

فیلم Thank You for Smoking علاوه بر جنبه‌های غیراخلاقیِ اقتصادی، نکات مثبتی هم دارد. برای مثال نشان داده می شود که روابط عمومی، ارتباط سازمانی و مذاکره چقدر می‌تواند در موفقیت بازار کار موثر باشد. سخنوری توانمند چقدر می‌تواند در متقاعد‌سازی افراد تاثیر گذار باشد. برندینگ، مدیریت بحران، کمپین‌های تبلیغاتی و بازاریابی از دیگر مورادی هستند که در این فیلم جای داده شده است.

همچنین ببینید

Up in the Air

فیلم Up in the Air

فیلم Up in the Air به کارگردانی جیسن ریتمن و نقش آفرینی جورج کلونی و ورا …