Img20240117092336958 650x330 - مدیریت مرکز تجارت ایران در قطر به استان بوشهر واگذار شود

مدیریت مرکز تجارت ایران در قطر به استان بوشهر واگذار شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر با اشاره به اینکه ۸۰ درصد صادرات ایران به قطر از طریق استان بوشهر انجام می‌شود، گفت: برای رفع مشکلات و بازارسازی، مرکز تجارت ایران در قطر در اختیار استان بوشهر قرار بگیرد.

خورشید گزدرازی در هفتادوسومین نشست شورای گفت‌وگو دولت و بخش خصوصی استان بوشهر که با حضور مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود: ایجاد خانه تجار و دفتر حقوقی و نمایشگاه دائمی ایران در قطر نیز باید پیگیری شود. تحقق این مهم نقش ویژه‌ای در توسعه صادرات و دستیابی به بازارهای هدف دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در سالیان گذشته باوجود تلاش‌های بخش خصوصی برای بازارسازی بین‌المللی به علت پاره‌ای از مسائل و ضعف در دیپلماسی اقتصادی کشور، بازارهای ایجاد شده یا قابل‌دوام نبوده یا به‌طورکلی آنها از دست رفته است.

دبیر شورای گفت‌وگوی بوشهر اظهار کرد: مسائل و مشکلات تجار استان پیرامون بازارسازی و بازاریابی بین‌المللی به‌ویژه در زمینه مراکز تجاری ایران در کشورهای هدف است.

گزدرازی نبود یکپارچگی تصمیم‌سازی در بخش دولتی برای حمایت از صادرات، وضع قوانین بازدارنده علیه صادرات شامل ایجاد ممنوعیت صادراتی، وضع مالیات و عوارض بر صادرات و عدم تبیین سیاست خارجی مبتنی بر تعاملات اقتصادی را ازجمله عوامل عدم موفقیت در بازاریابی و بازارسازی بین‌المللی دانست.

رئیس اتاق بوشهر بر انجام مأموریت‌های ذاتی معاونت دیپلماسی اقتصاد در راستای ایجاد و تنظیم الگوی تجارت مبتنی بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و افزود: بازارسازی و فراهم آوردن زمینه به‌منظور معرفی و گشایش بازار برای کالاهای ایرانی و بهبود وضع تعرفه ترجیحی برای محصولات ایرانی در بازارهای هدف در دستور کار قرار گرفته شود.

گزدرازی، عدم استقرار رایزن‌های اقتصادی در بازارهای هدف را یکی از مشکلات دانست و بیان کرد: مطمئناً یکی از عوامل مؤثر در ایجاد بازارهای بین‌المللی، شناخت دقیق از کشورهای هدف و قوانین و مقررات تجاری آنها است که این امر باوجود رایزن‌های اقتصادی ممکن خواهد شد.

استاندار بوشهر نیز در این نشست با بیان اینکه این استان از توانمندی بالایی در عرصه تولید و صادرات برخوردار است، اظهار کرد: صادرات این استان به کشورهای مختلف است و در این راستا واگذاری مدیریت مرکز تجاری ایران در قطر به استان بوشهر در دستور کار قرار گرفته شود.

احمد محمدی‌زاده، در این نشست با بیان اینکه مردم استان بوشهر با قطری‌ها دارای رابطه دیرینه و مستمر هستند، افزود: اکنون بیشتر صادرات ایران به قطر از بنادر استان بوشهر انجام و روزانه بیش از ۱۰۰ تن میوه و سبزیجات از بندر دیر به قطر صادر می‌شود.

وی با اشاره به مذاکرات انجام شده با قطری‌ها در توسعه بندر دیر و مذاکره با ترک‌ها برای ایجاد بارانداز و مرکز پشتیبانی و لجستیکی محصولات صادراتی در استان بوشهر از معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه خواستار پیگیری برای عملیاتی شدن این طرح‌ها شد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه پژوهشکده میگو کشور در بوشهر قرار دارد، گفت: در اعزام هیئت تجاری کشور به کشور اکوادور استان بوشهر آمادگی دارد بخش خصوصی و دولتی استان بوشهر ازجمله پژوهشکده میگو در این برنامه قرار گرفته شود.

محمدی‌زاده، استان بوشهر را محور و قطب تولید میگو پرورشی کشور دانست و با اشاره به دریافت کد رجیستری، تصریح کرد: استان بوشهر دارای ۲ محصور اصلی و راهبردی در صادرات ازجمله میگو و خرما است انتظار می‌رود برای حل مشکلات صادرکنندگان این محصولات به گروه هدف کمک شود تا صادرات این محصولات به کشورهای اوراسیا افزایش یابد.

وی با اشاره به راه‌اندازی خط هوایی بوشهر – امارات متحده عربی افزود: برای برقراری خط پروازی بوشهر – قطر برنامه‌ریزی لازم شده است.

استاندار بوشهر با تأکید بر اجرایی شدن طرح تهاتر خرما با میوه‌های گرمسیری اضافه کرد: صادرات میگو و خرما استان بوشهر به کشورهای چین، هندوستان و بنگلادش در دستور کار قرار بگیرد.

تهاتر خرمای بوشهر با میوه‌های گرمسیری

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه نیز در نشست شورای گفت‌وگوی بوشهر، گفت: استان بوشهر در عرصه تولید و صادرات نقش مهم و ویژه‌ای دارد و ضمن اینکه جایگاه آن در تولید میگو، خرما، گوجه‌فرنگی و محصولات صنعتی ویژه است، در عرصه صادرات به کشورهای مختلف ازجمله حاشیه خلیج‌فارس دارای ظرفیت‌های قابل‌توجهی است.

مهدی صفری با تأکید بر اجرایی شدن تهاتر خرمای بوشهر با میوه‌های گرمسیری، گفت: برای توسعه صادرات محصولات کشاورزی لازم است مرکز و مجتمع بزرگ بسته‌بندی و فرآوری محصولات در استان بوشهر ایجاد شود و این مهم نقش ویژه‌ای در افزایش صادرات و قیمت آن در بازارهای هدف دارد.

وی بازار کشورهای چین، روسیه و اوراسیا برای صادرات محصولات ایران را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: یکی از مهم‌ترین فاکتورها در توسعه صادرات حمل‌ونقل است که کریدور ریلی چین – ایران در افزایش سرعت انتقال کالاهای صادراتی اهمیت زیادی دارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با بیان اینکه بسیاری از محصولات صادراتی تولید شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، گفت: در راستای رفع برخی موانع در عرصه صادرات دریافت کد رجیستری مورد توجه شرکت‌های صادرکننده قرار گرفته شود.

صفری از افزایش ترانزیت کالا در سال جاری نسبت به سال قبل خبر داد و تصریح کرد: امسال ترانزیت کالا از این به کشورهای مختلف نسبت به سال گذشته ۳۴ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه در ۸ ماه امسال ۱۰ میلیون تن کالا ترانزیت شده است افزود: بر اساس برنامه‌ریزی تا آخر سال این رقم از ۱۴.۵ میلیون تن فراتر می‌رود.

دغدغه صادرکنندگان خرما، میگو و گوجه‌فرنگی رفع شود

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه به همراه یک تیم کاری و عملیاتی وارد استان بوشهر شده است گفت: این سفر نقش مهمی در رونق اقتصادی و رفع دغدغه فعالان صادرات خرما، میگو و گوجه‌فرنگی دارد.

ابراهیم رضایی با تأکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای حل مشکلات فعالان اقتصادی و صادرکنندگان محصولات تصریح کرد: دولت و مجلس شورای اسلامی برای حل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان توجه ویژه‌ای دارند.

وی نقش خطوط حمل‌ونقل ازجمله ریلی، زمینی، هوایی و دریایی در توسعه صادرات را مهم دانست و بیان کرد: برای حل مشکلات صادرکنندگان اقدام مهمی تدوین و عملیاتی شده است.

منبع

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *