Img2024011511505642 650x330 - مالیات بر کشاورزی پاشنه آشیل توسعه گلستان است

مالیات بر کشاورزی پاشنه آشیل توسعه گلستان است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به چالش‌های مالیاتی، گفت: استان گلستان تولیدکننده محصولات اساسی کشاورزی است و مالیات بر بخش کشاورزی، زیان‌بار است. چون گلستان محصولات اساسی تولید می‌کند به دلیل قیمت‌های دستوری، به دولت یارانه می‌دهد، در نتیجه مالیات بر بخش کشاورزی برای ما بسیار سنگین خواهد بود.

امیر یوسفی در هفتاد و هشتمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گلستان، اظهار کرد: خوشبختانه بخش خصوصی در استان گلستان، همراه دولت است و تعامل بسیار خوبی با مسئولان دارد. در بحث سفر رئیس‌جمهوری انتظار داشتیم بخش خصوصی بیشتر جدی گرفته شود و موضوعات کلان را خدمت ایشان مطرح کنیم اما میسر نشد.

یوسفی افزود: این همدلی بین دولت و بخش خصوصی در استان آثار خوبی به دنبال داشته به نمایندگی از اتاق گرگان اعلام می‌کنم از هیچ کوششی برای توسعه استان دریغ نخواهیم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی گرگان به ارائه نامه نیازهای استان به رئیس‌جمهور اشاره کرد و افزود: مباحثی همچون تنش‌های آبی و ایجاد آب‌شیرین‌کن، خط ریلی اینچه برون شاهرود، ضرورت معافیت مالیاتی بخش کشاورزی در لایحه مالیات در این نامه ذکر شد که امید داریم مورد بررسی قرار گیرد.

وی تأکید کرد: حوزه صنعت در کشور به دلایل مختلف با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، سیاست انقباضی بانک‌ها اگرچه تا حدودی بر مهار تورم اثر گذاشته اما از طرفی بر تولید اثر منفی گذاشته و با کاهش نقدینگی روبه‌رو است به‌طوری‌که ادامه مسیر تولید بسیار سخت شده است.

نجات فرصت‌های صادراتی و ترانزیتی با دیپلماسی اقتصادی

 استاندار گلستان نیز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان گفت: در قالب دیپلماسی اقتصادی نمی‌گذاریم فرصت‌های صادراتی و ترانزیتی استان بسوزد و به دنبال توسعه ریلی و جاده‌ای با کشورهای همسایه هستیم.

علی‌محمد زنگانه افزود: اتصال ریلی اینچه برون به شاهرود و ساخت جاده ترکمن باشی از مرز گلستان به ترکمنستان با همین هدف در دست اقدام است.

وی ادامه داد: مقدمات ساخت بندر خشک در قالب‌های ریلی و جاده‌ای در منطقه آزاد اینچه برون در دست اجراست و توافقات اولیه برای استقرار کنسولگری ترکمنستان در گرگان با وزارت خارجه کشورمان صورت پذیرفته است.

زنگانه گفت: طرح جامع منطقه آزاد اینچه برون در آینده نزدیک اجرایی می‌شود و در سفر دوم رئیس‌جمهور به گلستان ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اولیه برای زیرساخت‌های آن مصوب شده است.

توسعه تجارت با کشورهای همسایه در اولویت است

 علی مجتبی روزبهانی، سفیر ایران در ترکمنستان نیز در این نشست، گفت: در تلاش هستیم که تمام مسیر توسعه تجارت با ترکمنستان را هموار کنیم اولویت دولت هم توسعه بازرگانی با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان هست.

روزبهانی گفت: با استقرار کنسولگری در گرگان و استان بالکان ترکمنستان سقف صدور روادید روزانه به ۱۵۰ فقره افزایش می‌یابد و به دنبال افزایش توسعه تجارت چمدانی هستیم.

 حل مشکلات حقوقی پتروشیمی و آشوراده منجر به توسعه اقتصادی گلستان می‌شود

حیدر آسیابی، رئیس‌کل دادگستری گلستان در جلسه شورای گفت‌وگوی این استان، گفت: دادگستری از تمام ظرفیت‌های خود در قالب اقتصاد مقاومتی پشتیبان بخش خصوصی در امر تولید و اشتغال است.

آسیابی افزود: با رفع موانع حقوقی پتروشیمی و طرح گردشگری آشوراده گلستان شاهد توسعه اقتصادی استان خواهیم بود که این امر با همکاری دولت و بخش خصوصی در مرحله اجرا قرار گرفته است.

رئیس‌کل دادگستری گلستان با اشاره به مصوبات دولت در استان گفت: رفع موانع حقوقی پتروشیمی و جزیره آشوراده، بستر توسعه اقتصادی این استان را فراهم کرد.

وی اظهار کرد: مصوبه سفر دور دوم رئیس‌جمهور به گلستان درمجموع ۱۱۰ هزار میلیارد ریال بود، اما تفاهم‌نامه انجام احداث پتروشیمی با بخش خصوصی (هلدینگ خلیج‌فارس) در مدت سه سال تا زمان بهره‌برداری حدود چهار برابر مصوبه سفر دولت و معادل ۴۰۰ میلیارد ریال است.

آسیابی گفت: رفع مشکل حقوقی این ۲ پرونده که در سایه تعامل سه قوه و حمایت‌های ویژه رئیس قوه قضاییه و رئیس‌جمهور بوده، الگویی مثال‌زدنی هماهنگی و همدلی و در کشور کم‌نظیر و در استان بی‌نظیر است.

وی خاطرنشان کرد: موانع حقوقی این پروژه‌ها باید زنجیروار برداشته می‌شد تا بزرگ‌ترین هلدینگ سرمایه‌گذاری پتروشیمی کشور وارد شود.

رئیس‌کل دادگستری گلستان گفت: پروژه طرح ملی طبیعت‌گردی و گردشگری آشوراده معضلی چند دهه‌ای بود که تمام موانع حقوقی از ابتدا تا ابلاغ نهایی به طرفین پرونده طی مدت یک ماه برطرف و اکنون با تأکید رئیس‌جمهور وارد فاز اجرایی شد.

آسیابی افزود: این جزیره می‌تواند در رونق و توسعه گردشگری استان مؤثر باشد.

منبع

همچنین ببینید

Img20240430123031450 310x165 - توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است

توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است

مدیر آفریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: باید با افزایش تبادل هیات‌های تجاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *