فیلم roma

فیلم Roma

فیلم Roma به فارسی “روما” فیلم سیاه‌وسفید در ژانر درام به نویسندگی و کارگردانی آلفونسو کوارون و محصول سال ۲۰۱۸ است که موفق شد سه جایزه بهترین فیلم خارجی‌زبان، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌برداری را به خود اختصاص بدهد.

آلفونسو کوارون، کارگردان roma  گفته در ساخت این فیلم، سه مؤلفه اساسی را در نظر گرفته. ۱-فیلم با محوریت کلئو خدمتکار خانواده خواهد بود. ۲-داستان بر اساس خاطره و بازسازی دقیق تمام فضاها و اتفاقات خواهد بود. ۳-فیلم‌برداری به‌صورت سیاه و سفید خواهد بود. اما نه سیاه و سفید Grainy که حاوی حس نوستالژی باشد بلکه سیاه و سفید مدرن و شفاف.

داستان فیلم در یک خانواده از طبقه متوسط مکزیک در دهه ۷۰ اتفاق می‌افتد.
شخصیت اصلی داستان، کلئو، برگرفته از شخصیت واقعی خدمتکار خانوادگی کارگردان در دوران کودکی است. کلئو که یک بومی مکزیک به‌حساب می‌آید و از طبقه آسیب‌پذیر مکزیک است به شهر آمده تا خرج و مخارج خانواده را تأمین کند. در طول داستان می‌بینیم که او چطور به این خانواده در حال از هم پاشیدن و کودکانش عشق می‌ورزد و با مشکلات شخصی خودش دست و پنجه نرم می‌کند.

این فیلم در ستایش قهرمان خاموش، بی سر و صدا و ازخودگذشته کودکی کارگردان است. کسی که با همه مشکلات شخصی، کاری و سیاسی موجود بازهم سعی در عشق ورزیدن و در کنار هم نگه‌داشتن خانواده‌ای است که خدمتکار آن است.

می‌توان گفت که فیلم روما یک اثر هیپنوتیزم کننده، فوق‌العاده احساسی، تکان دهنده و به‌شدت عالی است؛ ویژگی‌هایی که زمانی که یک اثر سینمایی به روی پرده سینماها می‌رود، باید آنها را در خود داشته باشد.

بررسی تحولات سیاسی، اختلافات طبقاتی و همچنین نابرابری‌های جنسی باعث می‌شود که این اثر، تبدیل به یک فیلم خیلی مهم شود. اما در حقیقت، از آنجایی که این اثر یک داستان شخصی را برای مخاطب بیان می‌کند، باعث می‌شود که از نظر احساسی و جذابیت، در سطح فوق‌العاده بالایی قرار داشته باشد. فیلمبرداری استادانه‌ی این فیلم توسط یک کارگردان کهنه‌کار انجام شده است؛ کارگردانی که در نهایت توانست شاهکار سینمایی خود را تولید کند.

همچنین ببینید

Up in the Air

فیلم Up in the Air

فیلم Up in the Air به کارگردانی جیسن ریتمن و نقش آفرینی جورج کلونی و ورا …