18901237 999 660x330 - طراحی بخش‌های جدید در جشنواره پژواک رادیو

طراحی بخش‌های جدید در جشنواره پژواک رادیو

حمیدرضا افتخاری دبیر سومین دوره جشنواره مستند رادیویی پژواک و مدیر شبکه رادیویی صبا­ در خصوص تغییرات این دوره از جشنواره گفت: سومین دوره جشنواره ملی مستند رادیویی پژواک، مراحل بلوغ خود را پشت سر می‌گذارد و امسال ما در دو بخش و به دو قسمت جشنواره را تقسیم کردیم. بخشی را به جایزه و بخشی را به جشنواره اختصاص دادیم­ و در دو مقطع هم از برگزیدگان تقدیر می‌شود. ­شاید این مهمترین تغییر باشد که­ ما در بخش جایزه به آثار پخش شده از شبکه‌های رادیویی جایزه می‌دهیم و آثار در آن بخش بررسی می‌شوند که تحت عنوان جایزه در روز ۴ اردیبهشت ماه در افتتاحیه این جشنواره برگزیدگان مشخص می‌شوند و از آن‌ها تقدیر می‌شود.

او ادامه داد: در بخش حرفه‌ای که جشنواره‌ای است و آثار ساخته می‌شود، و برای این جشنواره دو قسمت داریم. بخش اصلی و بخش ویژه که در بخش اصلی ما­ هفت جایزه موضوعی اختصاص دادیم­. ما جایزه مقاومت را تحت عنوان نشان سردار سلیمانی تقدیم می‌کنیم به آثاری که در این حوزه تولید می‌شوند. 

وی افزود: جایزه پیشرفت را تحت عنوان­ نشان دکتر کاظمی آشتیانی به آثار مستندی که در حوزه پیشرفت کشور تولید شوند تقدیم­ می‌کنیم. جایزه سلامت­­ تحت عنوان نشان دکتر اعتماد سعید، جایزه پاسداشت زبان فارسی داریم تحت عنوان نشان فردوسی، جایزه تحکیم بنیان خانواده داریم با عنوان نشان مادر، جایزه جهاد تبیین و فرهنگی تحت عنوان نشان شهید آوینی و جایزه سرمایه اجتماعی تحت عنوان نشان ایران به برگزیدگان در بخش اصلی تقدیم می‌شود. این آثار فارغ از قالب و ساختار بررسی می‌شوند که همه این آثار تازه و برای این جشنواره تولید شده اند.

افتخاری ادامه داد: در ادامه بخش ویژه‌ای هم داریم که­ این بخش شعار سال انتخابات، مشارکت اجتماعی تحت عنوان مشارکت اجتماعی، نقد غرب و هجو غرب زدگی، پهلوی از ظهور تا سقوط و­ زن ایرانی نماد توانایی این پنج بخش ساختار در آن‌ها مهم است. همچنین بعد از اتفاق تلخ حادثه تروریستی در کرمان یک­­ بخش ویژه‌تر هم داریم که به این شهدا و به این اتفاق می‌پردازد که ششمین بخش ویژه می‌شود. شش بخش ویژه ۷ بخش اصلی هست که جوایز تعلق می‌گیرد. ما دو جایزه اضافه هم داریم در بخش جایزه ­­مقاومت به آثاری که اختصاصا به غزه بپردازند، جایزه جداگانه‌ای تعلق خواهد گرفت و بحث فرزند آوری هم ذیل تحکیم بنیان خانواده و سبک زندگی جایزه خاص خواهد داشت­ که این‌ها برگزیدگانی هستند که در انتهای جشنواره­ معرفی می‌شوند، یعنی ۳۰ اردیبهشت ماه در شب میلاد امام رضا (ع) از برگزیدگان تقدیر می‌شود و مراسم اختتامیه در آن روز برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: بخش دیگری که به بخش مستمر و جایزه‌ها اختصاص دارد، برنامه‌هایی است که در طول یک سال گذشته پخش شده اند، در روز ۴ اردیبهشت ماه سالگرد تاسیس رادیو­ این آثار معرفی و از آن‌ها تقدیر می‌کنیم که مستند‌هایی هستند که پخش شده اند.

افتخاری بیان کرد: یک بخش سایر هم داریم که جنبی کنار این ۶ بخش قرار می‌گیرد. در واقع مستند‌هایی که ذیل این موضوعات شش گانه قرار نمی‌گیرند، ولی آثار قابل توجهی تحت درون مایه جشنواره هستند که سرمایه اجتماعی و امید آفرینی تعریف شده اند. ­ از این آثار هم جداگانه تقدیر می‌شود.

 دبیر جشنواره پژواک رادیو در خصوص بخش مردمی این جشنواره هم توضیح داد: در دو دوره پیش، بخش مردمی جزء بخش جدی بود و مخاطبان رادیو در این بخش زیاد بوده و خوب شرکت کرده بودند­. برای همین هم ما این بخش را تقویت کردیم و فرایند را قدری راحت‌تر کردیم برای این که گستره بیشتری از علاقمندان بتوانند شرکت کنند و در سه بخش آثار مردمی را دریافت می‌کنیم. مهلت دریافت آثار را در این بخش تا ۳۰ بهمن تمدید کردیم­. ما یک مستند گزارشی هم داریم با موضوع دستاورد‌های کشور حداکثر ۲۰ دقیقه و مستند روایی در این باب­ تحت موضوع ایران شاد و بخشی هم به پاد پخش‌ها معادل پادکست که در رادیو استفاده می‌شود و مخاطبان در آن حوزه فعال هستند و ما در این حوزه (پادکست و پاد پخش) آثار زیادی داریم. بخشی هم برای این اختصاص دادیم که به موضوعات مستند می‌پردازند و پاد پخش‌های مستند را هم می‌توانند نشانی آثارشان را بدهند و ما مستقیم برمی داریم و دیگر نیاز نیست که آن‌ها آثارشان را تولید کنند. البته­ می‌توانند ارسال کنند اثر تولیدی را و نشانی هم بدهند، ولی مستند گزارشی و مستند روایی باید حداکثر ۲۰ دقیقه باشد که برگزیدگان آن‌ها هم ۳۰ اردیبهشت معرفی می‌شوند.

وی در پایان گفت­: در بخش‌های حرفه‌ای فقط رسانه‌ها می‌توانند شرکت کنند اگر رسانه‌ای خارج از رسانه‌های سازمان صدا و سیما، علاقمند به شرکت بود، بیرون از مجموعه سازمان تولید رادیویی داشته باشد می‌تواند با ذیل رسانه خود در این بخش‌ها شرکت کند و سهمیه‌ای هم برای آن‌ها در نظر گرفته شده است‌ و با دبیرخانه می‌توانند ارتباط برقرار کنند و نام کاربری و رمز عبور گرفته و آثار را در تارنمای جشنواره­ به نشانی پژواک فستیوال دات آی آر هم بارگذاری کنند. در بخش حرفه‌ای تا ۱۵ بهمن و در بخش مردمی تا ۳۰ بهمن مهلت دارند که آثار خود را ارسال کنند.


منبع

همچنین ببینید

19270125 658 310x165 - «رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود

«رخ مادر» امروز از شبکه افق روی آنتن می‌رود

مجموعه مستند رخ مادر پنجشنبه‌ها حوالی ساعت ۲۱:۳۰ دقیقه از شبکه افق پخش می‌شود. حمید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *