62889679 660x330 - صحبت‌های ساکنان جدید «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

صحبت‌های ساکنان جدید «ایستگاه فضایی بین‌المللی»

خدمه ماموریت «آکسیوم-۳» که دیروز به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» وارد شدند، درباره احساس خود و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهند، صحبت کردند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، کپسول «دراگون»(Dragon) شرکت «اسپیس‌ایکس»(SpaceX) اوایل روز شنبه با چهار فضانورد ماموریت خصوصی «آکسیوم-۳»(Ax-3) به «ایستگاه فضایی بین‌المللی»(ISS) وارد شد تا اقامت دو هفته‌ای خود را در آزمایشگاه مداری آغاز کند.

به نقل از اسپیس، آکسیوم-۳ روز ۱۸ ژانویه بر فراز موشک «فالکون ۹»(Falcon 9) پرتاب شد و یک سفر مداری تقریبا ۳۶ ساعته را آغاز کرد.

بیشتر بخوانید:

سفر سومین ماموریت خصوصی سرنشین‌دار به «ایستگاه فضایی بین‌المللی» آغاز شد

این سفر مداری روز ۲۰ ژانویه ساعت ۵:۴۲ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی به پایان رسید. سپس، دراگون به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد. آکسیوم-۳، سومین پرواز فضایی خصوصی شرکت اسپیس‌ایکس برای شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) به شمار می‌رود که از سال ۲۰۲۲ تاکنون، ۹ نفر را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برده است.

«آندریاس مورگنسن»(Andreas Morgensen) فرمانده خدمه ماموریت «اکسپدیشن ۷۰»(Expedition 70) که نماینده «آژانس فضایی اروپا»(ESA) است، گفت: این یک زمان فوق‌العاده هیجان‌انگیز برای پرواز فضایی انسان با سومین مأموریت خصوصی است که به کشورهای بیشتری امکان می‌دهد تا در پژوهش‌های حوزه علم و فناوری در آزمایشگاه مداری شرکت کنند. ما تعداد ملیت‌های موجود در ایستگاه فضایی را دو برابر کرده‌ایم و از چهار به هشت ملیت رسیده‌ایم که به نظر من گواهی بزرگی بر همکاری بین‌المللی زیربنای این ایستگاه فضایی شگفت‌انگیز است.

آکسیوم-۳، اولین خدمه تمام‌اروپایی آکسیوم را به ایستگاه فضایی بین‌المللی برد که عبارتند از «مایکل لوپز الگریا»(Michael López-Alegría) فضانورد سابق ناسا، «والتر ویلادی»(Walter Villadei) سرهنگ نیروی هوایی ایتالیا که در ژوئن ۲۰۲۳ با ماموریت «ویرجین گلکتیک»(Virgin Galactic) به فضای زیر مداری پرواز کرد، «مارکوس وانت»(Marcus Wandt) فضانورد «آژانس فضایی اروپا»(ESA) و «آلپر گزراوچی»(Alper Gezeravcı) که اولین شهروند ترکیه است که به فضا می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

با ۴ فضانورد ماموریت خصوصی اکسیوم-۳ آشنا شوید

این چهار نفر به خدمه بین‌المللی ایستگاه پیوستند که عبارتند از مورگنسن از دانمارک، فضانوردان ناسا «یاسمین مقبلی»(Jasmin Moghbeli) و «لورال اوهارا»(Loral O’Hara) از آمریکا، «ساتوشی فوروکاوا»(Satoshi Furukawa) از ژاپن، «کنستانتین بوریسوف»(Konstantin Borisov)، «اولگ کونوننکو»(Oleg Kononenko) و «نیکولای چوب»(Nikolai Chub) از روسیه.

دریچه‌های بین ایستگاه فضایی بین‌المللی و کپسول دراگون در ساعت ۷:۱۳ صبح به وقت منطقه زمانی شرقی باز شدند و به خدمه آکسیوم-۳ امکان دادند تا در آزمایشگاه مداری شناور شوند.

الگریا طی مراسم استقبال در ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: این واقعا نمادی از این موضوع است که چگونه آکسیوم اسپیس در ارتباط با ناسا و سایر شرکا برای گسترش دسترسی انسان به مدار پایین زمین تلاش می‌کند. همانطور که اندی گفت، ما ملیت‌های زیادی را در ایستگاه داریم و این واقعا نمادی است از آنچه ما سعی داریم انجام دهیم تا راه را نه تنها برای سایر کشورها، بلکه برای پژوهشگران هموار کنیم.

خدمه آکسیوم-۳ در کنار ساکنان کنونی ایستگاه فضایی بین‌المللی زندگی و کار خواهند کرد و آزمایشاتی را برای انواع پژوهش‌ها انجام خواهند داد. بسیاری از آزمایش‌های علمی شامل آزمایش‌های دو مأموریت اول آکسیوم، با تمرکز بر پرواز فضایی انسان و قابلیت سکونت در شرایط ریزگرانش انجام شده‌اند و این ماموریت جدید نیز همین روند را ادامه می‌دهد.

گزراوچی گفت: من می‌خواهم از همه به خاطر تلاش زیادی که برای ما انجام دادند تا بتوانیم پس از دوره آموزشی هشت ماه گذشته به اینجا برسیم و همچنین از همه همکاران برای کمک کردن به داشتن سفرهای ایمن ما سپاسگزاری کنم. در مورد رسیدن به ایستگاه فضایی بین‌المللی، ما مردم ترکیه خوشحالیم که این گام را برای اولین بار در تاریخ خود برمی‌داریم.

پژوهش‌های آکسیوم-۳ شامل آزمایش‌های رباتیک با استفاده از آلیاژهای مستحکم و با کمک مفاهیمی برای ساخت و مونتاژ در فضا هستند. آزمایش ترکیه به نام «وکالکورد»(Vokalkord)، از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تشخیص دادن دهها بیماری با تحلیل سرفه یا گفتار استفاده می‌کند. همچنین، بسیاری از پژوهش‌های دیگر در زمینه فیزیک، زیست‌شناسی و ریزگرانش انجام می‌شوند.

خدمه آکسیوم-۳ قرار است تا ۱۴ روز در آزمایشگاه مداری بمانند. سپس فضانوردان و کپسول دراگون، ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهند کرد و در سواحل فلوریدا فرود خواهند آمد.

الگریا خطاب به خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی گفت: می‌خواهم از همه شما برای استقبال کردن از ما در ایستگاه تشکر کنم. می‌دانم که مهمان داشتن در این خانه سخت است و ما قول می‌دهیم که نوشیدنی خود را روی فرش سفید شما نریزیم.

پایان


منبع

همچنین ببینید

63011895 310x165 - زلزله ای با بزرگی ۴.۲ ریشتر خراسان شمالی را لرزاند

زلزله ای با بزرگی ۴.۲ ریشتر خراسان شمالی را لرزاند

پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا/خراسان شمالی زلزله ای با بزرگی ۴.۲ ریشتر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *