62874909 660x330 - شبیه‌سازی شرایط انتقال سیال در درون چاه با دستگاه «تضمین جریان» ایران‌ساخت

شبیه‌سازی شرایط انتقال سیال در درون چاه با دستگاه «تضمین جریان» ایران‌ساخت

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور شبیه‌سازی انتقال سیال در درون چاه و همچنین خطوط انتقال دستگاهی را به تولید انبوه رساندند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، دستگاه تضمین جریان از دستاوردهای نوین یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان است که به منظور شبیه‌سازی شرایط انتقال سیال در درون چاه و نیز خطوط انتقال و اندازه‌گیری میزان رسوب ذرات جامد در چاه‌های نفت و شامل سیستم تضمین جریان، پمپ تزریق، سیلندر انتقال، کنترل کننده فشار انتهایی سیستم و سیستم خنک کننده است.

اساس کار این سیستم بر اساس جریان «تایلر-کوئتی» است، به این صورت که در مرکز یک ظرف استوانه‌ای ثابت، یک شفت دوار قرار دارد که می‌توان سرعت چرخش آن را تنظیم کرد. این شفت حکم یک پمپ را دارد که انرژی لازم را جهت حرکت سیالی که در فضای آنالوس ظرف قرار دارد، ایجاد می‌کند. این سیستم توانایی شبیه‌سازی آزمایشگاهی فشارهای بالا تا حداکثر ۱۰۰۰۰ پام و دمای حداکثر ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارد.

اساس شبیه‌سازی شرایط چاه به وسیله این سیستم تنظیم سرعت گردش شفت به گونه‌ای است که تنش برشی روی دیواره ظرف معادل تنش برشی ناشی از دبی جریانی خاص درون چاه روی دیواره داخلی است و در دو حالت بسته و جریانی است که با توجه به هدف آزمایش که رسوب دادن واکس یا آسفالتین باشد و یا میزان آسفالتین از مقدار خاصی کمتر باشد، یکی از این دو حالت انتخاب می‌شود.

حسن سلیمی جوقی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با دنیای برند، با بیان اینکه دستگاه‌ مشابه خارجی این محصول صرفا جهت ارائه خدمات بوده و قابل فروش نبوده است، اظهار کرد: به نوعی می‌توان گفت که ما موفق به تولید انبوه این دستگاه شدیم.

سلیمی جوقی، ظرفیت تولید این محصول در این شرکت دانش‌بنیان را ۲۰ دستگاه در سال عنوان کرد و افزود: این سیستم توانایی شبیه‌سازی آزمایشگاهی فشارهای بالا تا حداکثر ۱۰۰۰۰ پام و دمای حداکثر ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارا است.

وی با اشاره به سیستم خنک کننده این دستگاه، یادآور شد: هنگامی که سیستم تضمین جریان با استفاده از کوپلینگ مغناطیسی شروع به کار می‌کند، گرمای زیادی ایجاد می‌کند که این گرمای زیاد بعد از گذشت چند دقیقه سبب از کار افتادن کوپلینگ و عدم گردش سیال در داخل محفظه می‌شود. به منظور جلوگیری از این اتفاق نیاز به یک سیستم خنک‌کننده است تا مانع از گرم شدن بیش از اندازه سیستم در حین کار شود.

مدیر عامل این شرکت، توضیح داد: به منظور شبیه‌سازی جریان در خطوط انتقال سیال نیاز به سیستم خنک‌کننده وجود دارد؛ چرا که در مناطقی مانند تبریز که هوا سرد است، ولی دمای سیال داخل لوله‌های انتقال گرم و این اختلاف دما باعث رسوب آسفالتین می‌شود؛ از این رو در قسمت فوقانی سیستم تضمین جریان نیز یک سیستم خنک‌کننده برای این منظور تعبیه شده است. 

وی کنترل‌کننده فشار انتهایی را از دیگر بخش‌های این دستگاه نام برد و یادآور شد: به منظور انجام آزمایش‌های جریانی با استفاده از سیستم تضمین جریان از کنترل‌کننده فشار انتهایی سیستم استفاده می‌شود. این قطعه از دو محفظه تشکیل شده که توسط یک پیستون که در پایین آن یک سوزن متصل است، از یکدیگر جدا شده‌اند. محفظه فوقانی توسط آب و گاز پر و محفظه پایین به انتهای سیستم تضمین جریان وصل می‌شود. هنگامی که فشار محفظه فوقانی بیشتر از فشار محفظه پایین باشد، سوزن از جای خود تکان نمی‌خورد و فشار انتهای سیستم را حفظ می‌کند. برعکس، وقتی فشار محفظه پایینی از فشار محفظه فوقانی بیشتر باشد، سوزن باز می‌شود و مقداری از سیال به بیرون جریان هدایت می‌شود و با کاهش فشار سوزن به سر جای خود باز می‌گردد و فشار را حفظ می‌کند.

پایان


منبع

همچنین ببینید

57767057 310x165 - گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ

گام ستاد اقلیم و محیط زیست برای رسیدن به الگوی کاهش آلایندگی در نیروگاه‌ها و صنایع بزرگ

دبیر ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان آب، اقلیم و محیط زیست معاونت علمی، فناوری و اقتصاد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *