18791136 337 660x330 - حواشی «باغ هنر» بر سایر بخش‌های فرهنگی می‌چربد

حواشی «باغ هنر» بر سایر بخش‌های فرهنگی می‌چربد

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

وحید بیات، تهیه‌کننده «باغ هنر» رادیو ایران در پاسخ به این سوال که چرا در باغ هنر برعکس سایر برنامه‌های رادیویی، یک روز را به یک عرصه فرهنگی نظیر ادبیات، موسیقی و … می‌پردازید، گفت: رادیو ایران شبکه مادر و سراسری است و مانند رادیو فرهنگ یا اقتصاد تخصصی به موضوعات نمی‌پردازد. این شبکه رادیویی همه حوزه‌ها را پوشش می‌دهد.

بیات ادامه داد: در باغ هنر به همه موضوعات فرهنگ و هنر می‌پردازیم. مثلاً شنبه‌ها به حوزه تئاتر اختصاص دارد. هر هفته با یکسری از کارگردانان و اساتید حوزه تئاتر گفتگو می‌کنیم و تئاتر‌هایی که روی صحنه رفتند، همراه با بازیگر و کارگردانش معرفی می‌کنیم.

تهیه‌کننده «باغ هنر» افزود: معمولاً یک‌شنبه‌ها دعوت از یک خواننده یا آهنگساز داریم. به این صورت که هم آثار ایشان را معرفی و پخش می‌کنیم، هم مروری بر آهنگ‌هایی داریم که در طول یک هفته تولید شده است. با خبرنگار حوزه فرهنگ هم اخبار این حوزه را پیگیری می‌کنیم.

به گفته وی، دوشنبه‌ها یک خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر آخرین خبر‌ها را به صورت گفتگو با مجری بیان می‌کند. پخش گزارش از رویداد‌های فرهنگی یا صنایع دستی و معرفی نمایشنامه از دیگر بخش‌های برنامه است. معمولاً یک نمایشنامه از نمایش‌نامه‌نویسان درجه یک جهان انتخاب و معرفی می‌شود. بیشتر هدفمان از طراحی این بخش آشنایی مخاطب با نمایش‌نامه‌نویسی است.

بیات درباره موضوعات روز‌های سه‌شنبه «باغ هنر» توضیح داد: سه‌شنبه‌ها به نقد آهنگ اختصاص دارد. مثلاً ما یک آهنگ از بهنام بانی یا علیرضا قربانی را انتخاب می‌کنیم و برای کارشناسان این حوزه می‌فرستیم. آن‌ها هم به تحلیل و نقد و بررسی شعر می‌پردازند.

این تهیه‌کننده با بیان اینکه چهارشنبه‌های به پیشنهادات فرهنگی اختصاص دارد، گفت: گزارش‌ها، متن برنامه و … در خدمت ارائه پیشنهادات فرهنگی به شنوندگان است. مثلاً شما می‌گویید من «کتابخانه نیمه شب» را خواندم، در این ژانر چه کتابی به من پیشنهاد می‌کنید. 

وی در پاسخ به این سوال که در مقایسه با آثار سینمایی و شبکه نمایش خانگی کمتر شاهد نقد و بررسی موسیقی در شبکه‌های رادیویی هستیم، توضیح داد: بنظرم حرف برای گفتن در سینما بیشتر است و مردم بیشتر درگیرش هستند. البته فضا‌های آن‌ها هم باهم متفاوت است. شما نمی‌توانید هنر خطاطی را با هنر سینما مقایسه کنید. اگر در این سال‌ها برنامه‌های موسیقی محور هم ساخته شده، بیشتر پخش موسیقی بوده و توجه کمی به نقد موسیقی شده است. 

بیات در پاسخ به این سوال که کدام بخش برنامه بر دیگری می‌چربد؟ توضیح داد: بیشترین بازخورد برنامه از پرداختن به حواشی فرهنگی بوده است. مخاطب دوست دارد هر اتفاق فرهنگی که می‌افتد، نظر برنامه را بداند. ولی ما بنا به مسئولیتی که داریم، نمی‌توانیم هر چه را که دلمان می‌خواهد به زبان بیاوریم. این اعتماد در مخاطب شکل گرفته که بیشتر اوقات حرف برنامه را می‌پذیرد. مثلاً مخاطبان درباره قتل آقای مهرجویی مدام از ما می‌پرسیدند نظر شما چیست؟ آن‌ها دوست دارند ما نسبت به تمام اتفاقات فرهنگی واکنش نشان دهیم. دوست دارند نظرمان را با قاطعیت بگوییم.


منبع

همچنین ببینید

19267581 748 310x165 - «تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود

«تهران ۲۰» به مطالبات مردم نزدیک‌تر می‌شود

در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛ برنامه «تهران ۲۰» ساختار و تعریف مشخصی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *