62396224 660x330 - امروز؛ آخرین مهلت فراخوان طرح تولید روغن غنی از امگا ۳ با کمک فناوری‌های تکاملی

امروز؛ آخرین مهلت فراخوان طرح تولید روغن غنی از امگا ۳ با کمک فناوری‌های تکاملی

امروز آخرین مهلت یکصدوبیست‌وچهارمین فراخوان مشارکت در اکتساب فناوری طرح «تولید روغن غنی از امگا ۳ از سویه‌های جدید آئورانتیوکیتریوم با کمک فناوری‌های تکامل تطبیقی و مهندسی متابولیک» است.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند به نقل از ایسنا، این طرح با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و به پیشنهاد یک تیم پژوهشی از دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان منتشر شده است.

اکثر اسیدهای چرب امگا ۳ غیراشباع، از جمله DHA و EPA که درحال حاضر به عنوان مکمل غذا و دارو مورد استفاده قرار می‌گیرند، از روغن ماهی به دست می‌آیند. آلودگی دریاها، کمبود سطح امگا ۳ و پایداری اکسیداتیو پایین محصولات حاصل از منابع دریایی، ضرورت استخراج این محصول از منابع دیگر را مطرح کرده است، به طوری که پژوهش‌های گسترده‌ای به منظور جایگزینی روغن ماهی با روغن حاصل از تک‌سلولی‌ها درحال انجام است.

امروزه تک‌سلولی‌ها منبع مناسبی برای تولید اسیدهای چرب غیراشباع برای مصارف خوراکی هستند و همچنین به عنوان منابع امیدبخش در تأمین سوخت زیستی به شمار می‌آیند. اسیدهای چرب امگا ۳ خصوصا DHA تولیدشده توسط سویه‌های بومی، برخلاف اسیدهای چرب موجود در روغن ماهی، دارای درجه خلوص بالایی بوده و فاقد آلودگی‌هایی همچون فلز سنگین جیوه هستند.

پژوهش‌های اولیه گروه پژوهشی پیشنهاددهنده طرح، بر دستیابی به یک سویه بومی با قابلیت بالا برای تولید روغن امگا ۳ تمرکز یافته و منجر به یافتن یکی از بهترین سویه‌های بومی تولیدکننده روغن امگا ۳ و ثبت آن شده است. در طرح پژوهشی پیش‌رو، سویه‌های منتخب به منظور بررسی مسیر ژنتیکی تولید اسیدهای چرب امگا ۳ و بهینه‌سازی آنها، در ارلن کشت داده خواهند شد. سپس سویه منتخب نهایی، حاصل از مهندسی تکاملی تطبیقی، جهت افزایش مقیاس تولید محصول، به فرمانتور انتقال خواهد یافت و پارامترهای فرمانتور جهت تولید محصول با بیشترین میزان DHA بهینه خواهند شد و درنهایت، بیومس با میزان ۷۰ درصد روغن امگا ۳ حاوی اسیدهای چرب غیراشباع و فاقد جیوه و بوی بد به دست خواهد آمد. 

اعلام آمادگی برای مشارکت در اکتساب فناوری حاصل از این فراخوان پژوهشی و ارائه درخواست تنها برای شرکت‌ها و شتابدهنده‌های دانش‌بنیان مجاز است. درخواستی که بیشترین تناسب را با الزامات این اکتساب فناوری داشته باشد، انتخاب و به عنوان «مشارکت‌کننده» برای مذاکرات تکمیلی به هسته پژوهشی متقاضی معرفی خواهد شد.

به نقل از روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، گروه‌های پژوهشی و فناور توانمند برای ارائه راه‌حل در این حوزه باید تا امروز سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ پروپوزال و پیشنهادهای خود را در قالب Word از طریق سامانه غزال صندوق نوآوری و شکوفایی به نشانی ghazal.inif.ir ارسال کنند.

پایان

همچنین ببینید

62861716 310x165 - توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

توافق‌نامه‌ای برای حمایت از صادرات شرکت‌های دانش‌بنیان

توافق‌نامه همکاری دو جانبه بین سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی معاونت علمی، فناوری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *