Img2024042311141128 650x330 - اصرار به خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه

اصرار به خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه

با تصمیم‌گیری برای افزایش تعطیلات کشور و تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه، از یک‌سو محیط کسب‌وکار و از سویی دیگر روند تجارت بین‌الملل کشور تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

اگر پنجشنبه و جمعه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته ایران انتخاب شود سبب افزایش فاصله ارتباط کشور با دنیا تا ۴ روز می‌شود. این تصمیم‌گیری تبعات فراوانی برای اقتصاد کشور به دنبال داشته و حتی، ممکن است منجر به مهاجرت برخی شرکت‌ها به کشورهای همسایه، جهت برقراری ارتباط با دنیا، شود.

در کدام کشور روزهای پنجشنبه تعطیل است؟ حتی کشورهای همسایه هم تعطیلات خود را ساماندهی کرده و هماهنگی بیشتری با نظام مالی و اداری دنیا پیدا کرده‌اند که در روند فعالیت‌های تجاری آنها مؤثر بوده است.

بخش خصوصی و فعالان در حوزه صادرات، واردات، گردشگری و مخصوصاً کسانی که در حوزه لجستیک و کشتیرانی فعالیت می‌کنند و ارتباط زیادی با خارج از کشور دارند یکی از مشکلاتشان، وقفه‌ای است که بین تعطیلات دنیا (شنبه و یکشنبه) با پنجشنبه و جمعه می‌افتد. حتی حال حاضر هم برخی از شرکت‌ها جمعه‌ها به‌صورت نیمه‌وقت کار می‌کنند اما شنبه‌ها تعطیل کامل هستند. با تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، احتمالاً بسیاری از شرکت‌های مخصوصاً لجستیکی مجبور به تعطیلی شنبه و یکشنبه و کار در روزهای پنجشنبه و جمعه شوند.

البته ارتباط بخش خصوصی داخلی با بخش خصوصی خارج از کشور یک طرف قضیه است و طرف دیگر نیاز این شرکت‌ها به یکسری زیرساخت‌ها مانند گمرک، وزارتخانه‌ها، آزمایشگاه‌ها و … است که با تعطیلی روزهای پنجشنبه در این ادارات و تعطیلی روزهای شنبه و یکشنبه شرکت‌ها، بخش خصوصی با تعطیلات ۴ روزه مواجه می‌شود و این اتفاق هزینه وحشتناکی را بر دوش اقتصاد کشور خواهد گذاشت.

مخالفت با تعطیلی روزهای شنبه و تأکید بر تعطیلی پنجشنبه‌ها به معنای کاهش روزهای تعامل با تجارت جهان و همچنین پایین‌ کشیدن کرکره تعاملات اقتصادی ایران است. طبق برآوردهای کارشناسی، آسیب قطع ارتباط ۴ روزه با دنیا بیش از ۲۲ میلیارد دلار خواهد بود.

در شرایطی که تحریم‌های زیادی علیه کشور اعمال می‌شود و باید از هر فرصتی به‌منظور رشد و توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری و ارزآور و … بهره ببریم تعطیلی روزهای پنجشنبه امری بازدارنده و اختلال‌زا در روند تولید و تجارت است.

علاوه بر این قطعاً هر اقدامی در این زمینه باید با برنامه‌ریزی‌هایی برای حوزه مربوطه همراه باشد، چراکه افزایش بهره‌وری یکی از اهدافی به شمار می‌آید که باید برای افزایش روزهای تعطیل یا جابجایی یا عدم جابجایی روزهای تعطیل هم مدنظر قرارداد تا بتوانیم اصل بهره‌وری بهینه در همه امور را به مرحله عمل برسانیم.

منبع: اتاق ایران آنلاین

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *