62891356 660x330 - از «ارائه پلتفرمی برای خودمراقبتی سلامت زنان» تا «کنترل کیفی تجهیزات پزشکی با هوش مصنوعی»

از «ارائه پلتفرمی برای خودمراقبتی سلامت زنان» تا «کنترل کیفی تجهیزات پزشکی با هوش مصنوعی»

فناوران کشور ۵ محصول دانش بنیان در حوزه‌هایی چون “ورزش در خانه” و “تغذیه”، “پایش سلامت افراد از زمان کودکی”، “خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام بیماری های زنان” و “کنترل کیفی تجهیزات پزشکی مبتنی بر هوش مصنوعی” را در دوشنبه های استارت آپی عرضه کردند.

به گزارش پایگاه خبری دنیای برند، یکی از الزامات توسعه کسب‌وکارهای فناورانه و نوآورانه، تامین منابع مالی جسورانه (خطرپذیر) است که فعالان اکوسیستم نوآوری از آن به عنوان VC یاد می‌کنند. در سرمایه‌گذاری جسورانه، “سرمایه‌پذیر” یا همان استارت‌آپ‌ها یا شرکت‌هایی که طرحی برای جذب سرمایه دارند، در ازای دریافت منابع مالی مورد نیاز خود از یک سرمایه‌گذار، بخشی از مالکیت کسب‌وکار خود را به سرمایه‌گذار منتقل می‌کنند.

در واقع در مدل سرمایه‌گذاری جسورانه، شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها به جای اینکه در ازای وثیقه، وام بگیرند و اقساط آن را بپردازند، در قبال دریافت منابع مالی، بخشی از سهام خود را به سرمایه‌گذار واگذار کرده و با این روش، سرمایه‌گذار را در سود و زیان طرح خود شریک می‌کنند.

صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری از سال ۱۳۹۸ در راستای ماموریت خود مبنی بر تامین مالی توسعه فناوری و به ویژه فناوری‌های پیشرفته و اولویت‌دار، در قالب برنامه «هم‌سرمایه‌گذاری» با صندوق‌های پژوهش و فناوری، سرمایه‌گذاری جسورانه در استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر را آغاز کرده است.

یکی از الزامات اجرای این برنامه، شناسایی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند، و معرفی آنها به عاملان سرمایه‌گذاری صندوق اعم از صندوق‌های پژوهش و فناوری و صندوق‌های جسورانه بورسی و سایر سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی علاقه مند است.

 از این رو، صندوق نوآوری و شکوفایی رویدادهایی با عنوان «دوشنبه‌های استارت‌آپی» را برگزار می‌کند، که هدف آن، شناسایی استارت‌آپ‌ها و طرح‌های سرمایه‌پذیر جذاب و توانمند، و معرفی آن‌ها به سرمایه‌گذاران علاقمند است.

تاکنون ۵۰ رویداد از آن برگزار شده و امروز پنجاه و یکمین رویداد دوشنبه های استارتاپی  در حوزه جذب سرمایه برای استارت‌آپ‌های سلامت دیجیتال برگزار شد.

در این رویداد ۶ استارت‌آپ باید طرح های خود را در حضور سرمایه گذاران ارائه می‌کردند که از این تعداد نمایندگان ۵ استارت‌آپ طرح‌های خود را عرضه کردند.

فناوری‌های این ۵ استارت‌آپ شامل این موارد است:

پلتفرم شناسایی بیماری

حامد رضایی نماینده این استارت آپ ارائه خدمات هوشمند در حوزه سلامت را رویکرد تحقیقاتی این شرکت استارت‌آپی دانست و گفت: پلتفرمی که ما در این زمینه پیاده سازی کردیم این قابلیت را دارد که با سؤالاتی که از کاربر می پرسد و جواب های ارائه شده، تشخیص می دهد که فرد احتمال ابتلا به چه بیماری را دارد.

وی معرفی پزشک به کاربر را از دیگر قابلیت های این پلتفرم نام برد و یادآور شد: تاکنون از این پلتفرم ۱۰۰ هزار نفر بازدید کرده اند که بیشتر آنها در سنین ۱۸ تا ۲۴ سال بودند ولی خدمات ارائه شده از سوی این پلتفرم برای خانم های بین ۲۵ تا ۳۵ سال بوده است.

رضایی، با اشاره به پلتفرم های رقبت پلتفرم ارائه شده از سوی این شرکت، اظهار کرد: مزیت رقابتی ما نسبت به رقبا بهره گیری از هوش مصنوعی بوده است.

راه اندازی پایلوت پایش سلامت در دو مدرسه

غزاله فیروز نماینده این شرکت استارت آپی با بیان اینکه عاداتی که در کودکی داریم، اینده ما را می سازد، اظهار کرد: با پایش هایی که در مدارس و باشگاه ها انجام دادیم مشاهده کردیم که بسیاری از آسیب هایی که فرد به آن دچار است ریشه در کودکی دارد.

وی با اشاره به شیوع چاقی در کودکان در ایران و جهان، ادامه داد: ما در این بررسی ها شاهد آسیب های اسکلتی به ویژه در دختران بودیم. این داده هایی که به دست آمده نشان می دهد که برای رفع آن نیاز است تا به سمت ارتقا آگاهی خانواده ها و مدارس حرکت کنیم ولی مشکل موجود در این زمینه نبود بانک داده و پلتفرم هایی است که این داده ها را در اختیار خانواده ها و مدارس قرار دهد.

فیروز اضافه کرد: در این راستا ما پلتفرمی با ۳ بخش “تغذیه”، “ترکیب بدنی” و “اسکلت” را پیاده سازی کردیم و پایلوت آن در دو مدرسه اجرایی شد.

ورزش در خانه

حامد احتمالی نماینده این استارت آپ در این رویداد با اشاره به شاخص های زندگی سالم، گفت: با هدف نظارت مستمر بر روی فعالیت بدنی وزرشکاران پلتفرمی را پیاده سازی کردیم که رابط میان مربیان و ورزشکاران بوده است.

وی ادامه داد: با شیوع کرونا با توسعه اندروید TV، پلتفرمی را برای ارائه حرکات ورزشی در خانه پیاده سازی کردیم. این پلتفرم از مزایایی چون امکان برنامه ریزی ورزشی در خانه، عدم نیاز به مربی در هنگام تمرین و کاهش آسیب دیدگی ناشی از عدم حضور مربی برخوردار است.

پلتفرم خودمراقبتی بارداری

مهندس فائزه سادات حسینی از نمایندگان این استارت آپ با اشاره به خلاءهای موجود در زمینه سلامت زنان در کشور، اظهار کرد: بر اساس آمارها از هر ۱۰زن یک زن مبتلا به سندرم پلی کیستیک است و ۸ درصد زنان مبتلا به عفونت های HPV هستند.

وی با بیان اینکه علوم پزشکی مبتنی بر پیشگیری، تشخیص و درمان است، افزود: در حال حاضر تمرکز بر درمان است ولی نیاز به توجه در حوزه های پیشگیری و تشخیص زودهنگام است.

حسینی، ارائه پلتفرم خود مراقبتی در حوزه زنان را از دستاوردهای این شرکت عنوان کرد و یادآور شد: خدمات این پلتفرم از زمان شروع پریود تا زمان یائسگی را شامل می‌شود و برای تشخیص زودهنگام از هوش مصنوعی بهره برده است.

نماینده این شرکت استارت‌آپی با اشاره به روش های تشخیصی در حوزه زنان، ادامه داد: در گذشته بیشتر از تست های نواری استفاده می شد و ما نوار هوش مصنوعی مبتنی بر بزاق برای تشخیص هورمون LH ارائه کردیم.

وی دسترسی اسان تر به محصولات بهداشتی، حفظ حریم خصوصی، توجه به تشخیص زودهنگام با دقت بالا و صرفه جویی زمانی را از مزایای این پلتفرم عنوان کرد و گفت: در حال حاضر این پلتفرم ۳ میلیون نفر کاربر فعال دارد.

کنترل کیفی تجهیزات پزشکی از طریق نرم افزار

محمدرضا سخاور عضو هیات مدیره این شرکت ارائه نرم افزاری برای کنترل کیفی قطعات تولیدی کارخانجات تجهیزات پزشکی را دستاوردهای این این شرکت ذکر کرد و گفت:  نرم افزار کنترل کیفیت تجهیزات پزشکی یک ابزار قدرتمند است که با هدف مدیریت و بهبود فرآیندهای الکترونیکی کردن روش های سنتی و کاغذی کارخانجات تجهیزات پزشکی پیاده سازی است.

وی، تضمین کیفیت را از ماموریت های این شرکت دانست و یادآور شد: این پلتفرم از دور ریز کارخانجات جلوگیری می کند ضمن آنکه با کنترل کیفی تجهیزات تولیدی، از آسیب رساندن به بیماران پیشگیری می کند.

پایان    


منبع

همچنین ببینید

63016414 310x165 - اولین موزیک‌ ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد

اولین موزیک‌ ویدئوی رسمی با هوش مصنوعی ساخته شد

یک کارگردان برای ساخت موزیک ویدئوی یک اثر از مدل هوش مصنوعی سورا(Sora) ساخته شرکت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *