سازمان توسعه تجارت

سفر هیئت تجاری تاتارستان به ایران مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و صنعتی است

پایگاه خبری دنیای برند، در نشست مشترک میان رئیس سازمان توسعه تجارت با هیات اعزامی تجاری-اقتصادی جمهوری تاتارستان روسیه به ایران، بر همکاری‌های گسترده طرفین در حوزه‌های مختلف اقتصادی و صنعتی تاکید شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت، «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت به همراه جمعی از مدیران این سازمان، ظهر شنبه نشستی را با «کروفچنکو» معاون نخست وزیر و وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان روسیه و اعضای هیات اعزامی تجاری-اقتصادی این جمهوری به ایران، برگزار کرد.

در ابتدای این نشست، پیمان‌پاک با تاکید بر شناخت کامل از ظرفیت‌های صنعتی و نفت و گاز جمهوری تاتارستان، گفت: برای توسعه روابط با جمهوری تاتارستان کاملا آماده هستیم. خوشبختانه در دوره جدید، روابط بین دو کشور بسیار افزایش پیدا کرده و چارچوب مناسبی برای همکاری طرفین ترسیم شده است.

وی با بیان اینکه کارگروهی زیر نظر آقای دکتر مخبر معاون اول رئیس جمهور راه‌اندازی و فعالیت‌ها در حوزه‌های مختلف تجاری، صنعتی، موارد مربوط به لجستیک و بحث‌های مرتبط با نفت و گاز و انرژی دسته‌بندی شده است که ایشان به شکل هفتگی این موضوعات را مورد بررسی و پایش قرار می‌دهند، ادامه داد: امیدوارم نشست امروز و سفرهای مختلفی که به شهرهای ایران خواهید داشت، مقدمه‌ای برای گسترش همکاری‌ها و متفاوت نسبت به گذشته بوده و جهشی در همکاری‌های تجاری، اقتصادی و صنعتی ایجاد کند.

در ادامه «کروفچنکو» با اشاره به اینکه برنامه‌های خوبی برای سفر تیم تجاری-اقتصادی تاتارستان به ایران تدارک دیده شده و امیدواریم این سفر سودمند، به همکاری‌های مطلوب طرفین همراه شود، گفت: کشور روسیه درماه‌های اخیر دچار مشکلات جدیدی شده که کشور ایران در 40 سال گذشته با این موضوعات روبرو بوده است، به همین دلیل برای بهره‌مندی از تجربیات کشور شما جهت رهایی از این مشکلات و تداوم فعالیت‌های تجاری-اقتصادی‌مان به همراه تیمی 30 نفره از شرکت‌های فعال اقتصادی به ایران سفر کرده‌ایم.

وی از حضور معاون وزارت کشاورزی، معاون وزارت اقتصاد، رئیس آژانس سرمایه‌گذاری و معاون اتاق بازرگانی و صنایع جمهوری تاتارستان و نمایندگانی از شرکت‌های فعال در حوزه‌های انرژی، نفت و پتروشیمی، ماشین‌سازی و حمل و نقل و … در هیات تجاری اعزامی این جمهوری به ایران خبر داد و یادآور شد: حجم مبادلات تجاری میان جمهوری تاتارستان و ایران 180 میلیون دلار است که نسبت به سال 2020 با افزایش 3.5 درصدی روبرو بوده که برای افزایش این حجم و توسعه همکاری‌ها، می‌بایست تلاش بیشتری انجام دهیم.

 وزیر صنعت و تجارت جمهوری تاتارستان با بیان اینکه در بازدید از نمایشگاه آرمیا روسیه،با دستاوردهای نظامی ایران اشنا شده، تاکید کرد: یکی از موضوعات جالب و بسیار مهم برای‌مان همکاری در قطعات و توسعه صنایع خودروسازی و ماشین‌سازی است.

وی با اشاره به‌وجود فضاهای بسیار مناسب برای صنایع ماشین‌سازی در این جمهوری، علاقمندی خود را برای همکاری‌های بیشتر یا تولید خودرویی مشترک با شرکت‌های ایرانی اعلام کرد و افزود: در خصوص بحث انرژی هم نمایندگانی از شرکت‌های مطرح نفت و پتروشیمی و نمایندگانی از یکی بزرگترین شرکت‌های انرژی تاتارستان به ایران آمده‌اند تا بتوانند در این خصوص همکاری‌های مناسبی را با همتایانی ایرانی به بحث و تبادل نظر بپردازند.

«کروفچنکو» با اشاره به اینکه دو رودخانه بزرگ «کامه» و «ولگا» از این جمهوری به دریای خزر می‌ریزند که مسیری کوتاه و مناسب بوده تا با استفاده از آن می‌توان هزینه‌های لجستیک و حمل و نقل میان دو کشور را کاهش داد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از موضوعات جذاب برای همکاری طرفین، بهره‌مندی از امتیازات ویژه و معافیت‌ها در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران برای سرمایه‌گذاران و فعالیت شرکت‌های این جمهوری جهت انجام پرو‌ژه‌های مشترک همکاری است. همچنین با استفاده از این مناطق، مسیر تبادلات تجاری‌ما را با هند، کشورهای عربی و سایر همسایه‌های ایران افزایش دهیم.

معاون نخست وزیر جمهوری تاتارستان با دعوت از «علیرضا پیمان‌پاک» رئیس سازمان توسعه تجارت جهت حضور در نمایشگاه صنایع ماشین‌سازی که از 7 تا 9 دسامبر در این جمهوری برگزار می‌شود، به سفر رئیس جمهور تاتارستان درسالحاری  به ایران خبر داد.

سازمان توسعه تجارتدر ادامه پیمان‌پاک با مطلوب عنوان کردن برنامه‌های گسترده و محورهای مناسب جهت همکاری طرفین که در سفر تیم اقتصادی-تجاری جمهوری به ایران وجود دارد، گفت: در حوزه انرژی، ظرفیت بالایی داریم و در حوزه خودروسازی و توجه به گستردگی این حوزه و همچنین اهمیت آشنایی بهتر با ظرفیت‌های خودروسازی ایران، برنامه خاصی را برای هیات تجاری تاتارستان در نظر گرفته‌ایم.

 وی با اشاره به سفر وزیر صمت ایران به روسیه برای بازدید از نمایشگاه خودرو در این کشور، اضافه کرد: کشور ایران با ظرفیت بالای خودروسازی خود (بیش از40 شرکت داخلی فعال در حوزه‌های تولید قطعه، سازنده تجهیزات و مجموعه‌های خودروسازی) در این نمایشگاه حضور دارد و نشست‌های مشترکی میان مقامات مسئول طرفین در این حوزه برگزار خواهد کرد. مطمئنا این نمایشگاه فرصت بسیار خوبی برای مذکرات فنی میان افراد متخصص ایران و جمهوری تاتارستان در این حوزه، جهت پی‌‌بردن به سطح توانمندی‌ها و زمینه‌های همکاری طرفین است.

رئیس سازمان توسعه تجارت در خصوص همکاری‌های طرفین در حوزه پتروشیمی هم اظهار کرد: در برنامه‌های تیم شما، نشست با مسئولان شرکت ملی صنایع پتروشمی وجود دارد که ظرفیت‌های خوبی برای همکاری طرفین در این حوزه وجود دارد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه هیات اعزامی تاتارستان به ایران، در سفرهای به استان‌های مختلف کشورمان هم به نتایج خوبی دست یابید، تصریح کرد: نیاز است در قالب یک کارگروه اقتصادی، توافقات طرفین مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد تا نتیجه مطلوب بدست آید. پیشنهاد می‌شود اعضای این کارگروه را مدیران از سازمان توسعه تجارت، نمایندگان هیات تاتارستان و نمایندگان بخش خصوصی ایران که اتاق بازرگانی است، تشکیل دهند تا برنامه‌ریزی دقیقی در خصوص مسائل مربوط به همکاری طرفین و سفرهای مقامات دو کشور، صورت گیرد.

در بخش دیگری از این نشست، «کروفچنکو» با بیان اینکه در پایان سفر تیم اعزامی جمهوری تاتارستان به ایران، گزارش مبسوطی از موضوعات مطرح شده و توافقات صورت گرفته در این سفر را ارائه خواهد کرد، افزود: یکی از مواردی که می‌تواند در توسعه همکاری‌های طرفین نقش مهم و موثری را ایفا کند، ایجاد خط پرواز مستقیم ایران- کازان است.

وی، خواستار همکاری‌های ایران و تاتارستان در زمینه‌های تولید ماشین‌های سنگین و بازدید از امکانات ایران در حوزه‌های تولیدات ماشین‌آلات فعال در بخش کشاورزی شد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

همچنین ببینید

Img20230724132753399

پیام تبریک رئیس اتاق ایران به مناسبت نوروز 1403

یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر الیل و النهار یا محول الحول و الاحوال، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *