چکش پیانو

سیستم چکش پیانو و تأثیر آن بر صدای ساز

پایگاه خبری دنیای برند، یکی از سازهایی که روز به روز به تعداد علاقمندان به یادگیری آن افزوده می شود، پیانو است. این ساز محبوب از قسمت ها و اجزای مختلفی تشکیل شده است که هر کدام از آن ها نقش به خصوصی در تولید صدا و آوا ایفا می کنند. به صورت کلی پیانو از دو بخش تشکیل شده است، بخش کلی و بخش اصل. اگر شما هم جزو علاقمندان به یادگیری این ساز محبوب هستید و می خواهید درباره آن اطلاعات بیشتری بدست آورید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

اجزای تشکیل دهنده پیانو کدام اند؟

همانطور که می دانید، پیانو از بخش های کلی و بخش های اصلی تشکیل شده است. برخی از اجزای این بخش ها عبارت اند از:

– بدنه

روکش چوبی اطراف پیانو را بدنه پیانو یا فریم پیانو می گویند. این روکش معمولا با روکش پلی استر اورتان و یا پلاس لاک تهیه شده است. البته جدیدا به جای پلاس لاک و یا پلی اورتان از پلی استر برای نوع براق پوشش پیانو و از ساتین و پوشش مات آن استفاده می کنند.

یکی از اصلی ترین مزیت های استفاده از پلی استر به جای پلاس لاک و سایر موارد این است که در صورت بروز خط و زخمی شدن بدنه پیانو، به سادگی قابل ترمیم می باشند همچنین. یکی از موارد تعیین کننده لیست قیمت پیانو، نوع ساختار و جنس بدنه آن به شمار می رود.

–  اکشن

موتور اصلی پیانو اکشن نام دارد. به صورت کلی، اکشن از پنج الی هفت هزار قطعه مکانیکی تهیه شده است. همزمان با فشردن یک نت، دسته ای از فعل و انفعالات در پنجاه و نه قطعه مکانیکی مربوط به اکشن همان نت بوجود خواهد آمد تا در نتیجه با وارد کردن نیرو به صورت یکنواخت و همگن به قطعات، باعث ضربه زدن به سیم ها باعث تولید صدایی مطلوب شوند.

توجه داشته باشید که هر گونه خرابی یا اختلال در قطعات (به طور کلی ۵۹ قطعه از ۸۸ کلیدی که در پیانو وجود دارد، شامل حدود ۵۲۰۰ قطعه مکانیکی) سبب بروز صدایی ناهنجار و نامطلوب خواهد شد. به تنظیم کلیه قطعات پیانو و اکشن پیانو رگلاژ گفته می شود (کوک پیانو و رگلاژ از یکدیگر متفاوت هستند).

– صفحه صدا

اجزای تشکیل دهنده صفحه صدا در پیانو، در عین سادگی بسیار دقیق و کاربردی هستند. به صورت کلی صفحه صدا در پیانو از دو قطعه تشکیل شده است که به آن Rib و Resonance board گفته می شود.

صفحه صدا طبق اصل لرزش اجباری (Forced Vibration) کار می کند. نحوه عملکرد صفحه صدا به این صورت است که با مرتعش سازی سیم تخته، باعث بوجود آمدن اختلاف در اندازه و ترکیب های آنان می شود و در نتیجه تخته دقیقا همان فرکانس را ارتعاش می دهد.

– سیم

باوجود این که ۸۸ کلید در پیانو وجود دارد، اما بیش از ۸۸ سیم در آن به کار برده شده است. عموما یک پیانو معمولی می تواند ۲۳۰ رشته سیم داشته باشد. این امر به این خاطر است که اکثر نت های بالا دارای ۳ سیم و برخی از نت های پایین دارای ۲ سیم هستند و نت های بسیار پایین یک سیم دارند.

قسمت های تشکیل دهنده سیم پیانو در قسمت پایین یا Bass متشکل از دو بخش و در قسمت وسط یا Middle و همچنین در قسمت بالا یا High note تنها از یک بخش تشکیل شده است. بخش پایین یا Bass و بخش متوسط یا Middle دارای یک سیم از جنس استیل یا فولاد یا کربن بالا ساخته شده اند و قسمت بعدی آن از جنس مس که به دور یک لایه استیل پیچیده شده است ساخته شده اند.

سیم ها تنها در صورتی که چکش ها به آن ضربه وارد کنند کاربرد خواهند داشت. به این صورت که در ابتدا باید سیم ها تحت کششی استاندارد قرار بگیرند و پس از آن در اثر برخورد چکش به سیم، سیم ها به ارتعاش و لرزش در آیند و در نتیجه این ارتعاش صدای به مربوط به نت ها تولید می شود.

– کلاویه

یکی از زیباترین اجزای پیانو، کلاویه های آن به شمار می رود. ساختار کلاویه ها در عین سادگی و زیبایی بسیار پیچیده هستند. به عنوان مثال برش دقیق کلاویه ها، مهندسی مقدار سرب استفاده شده در آن ها، نحوه اندازه گیری، تشخیص جایگاه مناسب در هر کدام و ایجاد تعادل در جایگاه آن ها برخی از این موارد به شمار می رود.

– پدال

به صورت کلی، اکثر پیانوها دارای سه پدال هستند، هر کدام از این پدال ها به صورت زیر نام گذاری شده اند:

  1. Sustain pedal یا پدال راست
  2. Soft Pedal یا پدال سمت چپ
  3. Sostenuto or Practice pedal یا پدال وسط

عملکرد هر یک از این پدال ها بسیار جذاب است و به صورت کلی می توان عملکرد پدال های پیانو را همچون الاکلنگ دانست. نحوه کارکرد پدال ها به این صورت است که ابتدا باید یکی از پدال ها فشار داده شود تا در نهایت عکس آن عمل رخ می دهد.

The piano hammer system and its effect on the sound of the instrument 01 - سیستم چکش پیانو و تأثیر آن بر صدای سازسیستم چکش پیانو چیست؟

با فشار دادن یک کلید بر روی پیانو، یک چکش به سیم مربوطه متصل می شود. در پیانو هر کلید به چکش مخصوص به خود وصل شده است که هر یک از آن ها به یک سیم خاص یا تعدادی از سیم ها ضربه وارد می کند. با برخورد چکش به یک سیم، سیم دچار لفزش خواهد شد و در نتیجه باعث تولید صدایی می شود که مربوط به آن نت خاص است. سپس لرزش سیم به صفحه صوتی موجود در زیر سیم ها انتقال پیدا می کند و سبب لرزش و طنین انداز شدن صدای نت می شود.

لازم به ذکر است که علاوه بر چکش، در پیانو دمپر نیز وجود دارد. دمپرها با یک پد نمدی پوشانده شده اند و باعث جلوگیری از لرزش رشته ها هنگام عدم پخش صدا می شوند. زمانی که یک کلید روی پیانو فشرده شود، دمپر از رشته موردنظر بلند می شود تا به راحتی به لرزش در آیند و با رها کردن کلید، دمپر به حالت اولیه خود بر می گردد تا لرزش رشته ها را متوقف کند.

پیانو ساز بسیار پیچیده ای است به طوری که برای هر کلید آن بیش از ۵۰ قسمت طراحی شده است و حتی ممکن است یک پیانو بزرگ، از بیش از ۷۰۰۰ قطعه مکانیکی ساخته شده باشد. در این مقاله سعی بر آن بود تا شما را با بخش های مختلف پیانو آشنا کنیم و همچنین نحوه عملکرد سیستم چکش پیانو و تاثیر آن بر صدای ساز برای شما مفهوم شود.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Img20240313151452412 310x165 - برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران که با حضور نماینده اتاق‌های مشترک برگزار شد، درباره …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x