به گزارش مرکز ارتباطات رسانه‌ای گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، ساناز منصف، مدیر واحد نوآوری اسنواتِک (مرکز نوآوری و توسعه فناوری انتخاب الکترونیک) در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی دانشگاه شریف که با حضور مدیران این دانشگاه و مدیران بخش‌های تحقیق و توسعه صنایع و شرکت‌های مختلف برگزار شد، به نمایندگی از گروه صنعتی انتخاب الکترونیک، لوح زرین جشنواره را دریافت کرد. این جشنواره هرساله از سوی دانشگاه شریف به معرفی برترین‌‌‌های حوزه نوآوری می‌‌‌پردازد. امسال گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با طرح «ماشین لباسشویی واش این واش با تکنولوژی ضدعفونی با گاز اوزن» در این جشنواره شرکت کرد و این طرح با کسب امتیازهای لازم به عنوان نوآوری برتر ایرانی در سال ۱۴۰۱ انتخاب شد.

بو زدایی، افزایش عمر لباس، کاهش زمان شست‌‌‌وشو و کاهش مصرف انرژی از ویژگی‌های تکنولوژی ضدعفونی با اوزن (Blue shine) و امکان اضافه کردن لباس حین شست‌‌‌وشو و مصرف انرژی ۶۰‌درصد بهینه‌‌‌تر از حالت استاندارد از ویژگی‌های مدل واش‌‌‌این‌‌‌واش است. مدیر واحد نوآوری اسنواتک در این باره گفت: این ایده نوآورانه در بخش محصول ارائه شده است. همچنین یکی از نقاط قوت این ایده، تجاری‌سازی آن است چراکه هم‌‌‌اکنون لباسشویی اوزن‌‌‌واش در مرحله عرضه به بازار است. وی با بیان اینکه در بخش دوم جشنواره نوآوری برتر ایرانی، پنل تخصصی در قالب پرسش و پاسخ با حضور مدیران نوآوری شرکت‌های پتروشیمی جم، بانک پاسارگاد، اسنواتک و ایران خودرو برگزار شد، گفت: تجربه‌های ساخت و ایده‌پردازی این محصول در قالب یک پنل در دانشگاه شریف با شرکت‌کنندگان به اشتراک گذاشته شد و شرکت‌کنندگان پنل به پرسش‌هایی در حوزه نوآوری پاسخ دادند. وی افزود: هدف از برگزاری جشنواره ملی نوآوری برتر ایرانی، توسعه اقتصاد دانش‌‌‌بنیان و تقویت زیست بوم فناوری کشور است. بنابراین شرکت‌هایی که ایده آنها در این رویداد حائز امتیازهای لازم شده است، تجربه‌‌‌های خود را به اشتراک می‌گذارند.

رصدخانه فناوری با هدف پایش نظرات مشتریان راه‌‌‌اندازی می‌شود

مدیر نوآوری اسنواتک، در بخش پرسش و پاسخ این جشنواره، در پاسخ به سوالی در خصوص میزان انطباق نوآوری در مرکز اسنواتک با تولیدات کارخانه‌ای این صنعت، اظهار کرد: مرکز اسنواتک حدود دو سال پیش در دانشگاه اصفهان شکل گرفت و با توجه به اینکه تحت عنوان advanced R&D فعالیت دارد، در مسیر دریافت نیازهای مشتری و تبدیل آن به محصول یا فرآیند، فعالیت می‌کند. نمونه این مرکز در معتبرترین دانشگاه‌های کشور توسعه خواهد یافت و اسنواتک در آینده نزدیک در چند دانشگاه مادر دیگر نیز آغاز به فعالیت خواهد کرد. وی از راه‌‌‌اندازی رصدخانه فناوری در مرکز اسنواتک به منظور پایش نظرات مشتریان خبر داد و افزود: به منظور پایش صحیح بازار و تکنولوژی به زودی رصدخانه فناوری را تاسیس خواهیم کرد تا پایش نظرات مشتریان محقق شود.

مدیر نوآوری اسنواتک در پاسخ به اینکه نوآوری چه نقشی در شکل‌‌‌دهی کسب و کارها در شرایط کنونی کشور ایجاد خواهد کرد، اظهار کرد: برگزاری جشنواره نوآوری نشان‌‌‌دهنده جهش در نوآوری کسب و کارهاست. وی افزود: نقش نوآوری در آینده شرکت‌ها به نوع نگاه مدیران بستگی دارد و باید به این موضوع در قالب نوآوری مشتری محور پرداخته شود. مدیر نوآوری اسنواتک همچنین در پاسخ به این پرسش که حوزه نوآوری تحت‌تاثیر چه تغییراتی قرار خواهد گرفت، گفت: متاسفانه ما در ایران با نوآوری به صورت پدیده‌ای پیچیده برخورد می‌‌‌کنیم، در حالی که نوآوری باز، شاخص‌های کیفی متعددی دارد و با همین رویکرد مرکز اسنواتک در گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با هدف شبکه‌سازی در حوزه نوآوری باز راه‌اندازی شد.

وی ادامه داد: اگر نوآوری در ساختار ارگانیک خود قرار گیرد می‌توان سریعا نسبت به تغییرات واکنش نشان داد و سازمان‌هایی در آینده می‌توانند نوآوری را شکل دهند که این اقدام را در قالب ساختار ارگانیک اجرایی کرده باشند. گفتنی است، گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در نمایشگاه نوآوری ایرانی که همزمان با این جشنواره و با حضور شرکت‌های منتخب برپا شد در غرفه خود میزبان شرکت‌کنندگان نیز بود و از این طریق به پرسش بازدیدکنندگان پاسخ داد.

منبع: دنیای اقتصاد