لزوم برندسازی بادام تولیدی

لزوم برندسازی بادام تولیدی/شهرکرد

پایگاه خبری دنیای برند، بازار خرید و فروش «بادام» به‌عنوان یکی از محصولات مهم و اساسی در استان چهارمحال و بختیاری لازم است ساماندهی شده و تجاری‌سازی و صادرات این محصول نیز مورد توجه جدی قرار گیرد.

گروه استان‌ها: بادام یکی از محصولاتی است که از دیرباز در چهارمحال و بختیاری مورد توجه باغداران قرار داشته و هنوز هم کشت آن در استان طرفداران خود را دارد.

این محصول در شرایط آب و هوایی مدیترانه‌ای که دارای تابستان‌های گرم و خشک و زمستان‌های ملایم است به‌خوبی رشد می‌کند، با این وجود در مناطقی که داری زمستان‌های بسیار سرد هم هستند، کاشته می‌شود و شاید مقاومت این گیاه به سرما یکی از دلایل مهم انتخاب آن از سوی باغداران این استان باشد.

بیشترین سطح زیر کشت آبی و میزان تولید بادام در ایران به ترتیب متعلق به استان‌های چهارمحال و بختیاری، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، اصفهان و مرکزی است و در این میان چهارمحال و بختیاری به‌عنوان یکی از قطب‌های تولید بادام دارای اهمیت خاصی بوده و بادام در اقتصاد باغ‌داران این استان دارای جایگاه ویژه‌ای است.

The necessity of branding almond production 01 - لزوم برندسازی بادام تولیدی/شهرکردبه دنبال ارتقای ارزش افزوده محصول باغات استان با احداث شهرک تخصصی بادام هستیم

حسین برزگر با اشاره به توسعه باغات دیم بادام در سال‌های گذشته در استان، اظهار کرد: بیش از ۲۰ هزار هکتار از سطح باغات استان زیر کشت بادام است.

وی افزود: به واسطه بارندگی خوب در زمستان و عدم سرمازدگی، بیش از ۱۷ هزار هکتار از باغات بادام در چهارمحال و بختیاری بارور است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵ هزار تن بادام از باغات این استان برداشت شود و امید است رتبه اول تولید بادام آبی همچنان از آن این استان باشد اما استمرار این مهم منوط به این است که بتوانیم باغات قدیمی را نیز اصلاح کنیم.

برزگر عنوان کرد: درصدد آن هستیم تا ارزش افزوده محصول باغات چهارمحال و بختیاری را با احداث شهرک تخصصی بادام ارتقا داده و با فرآوری این محصول بهره‌وری را توسعه دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در ۷۰ درصد باغات چهارمحال و بختیاری سامانه‌های نوین آبیاری اجرا شده و ضروری است در مابقی باغات بادام استان نیز این سامانه‌ها ایجاد شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: زیرساخت‌های شهرک تخصصی بادام با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی استان در حال انجام است و بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

برزگر بیان کرد: فراخوان اهلیت سنجی متقاضیانی که می‌خواهند در این شهرک مشغول به کار شوند یا سرمایه‌گذاری کنند انجام شده است و به زودی صدور پروانه جهت تحویل اراضی به متقاضیان برای راه‌اندازی واحد تولیدی آنان ظرف یک ماه آینده انجام خواهد شد.

وی تاکید کرد: در شهرک تخصصی بادام دو رویکرد اصلی داریم، ابتدا صادرات بادام و درجه‌بندی خوب آن و در مرحله دوم فرآوری این محصول است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: بخش زیادی از باغات بادام، ارقام تجاری هستند که امکان صادرات آن به‌صورت مغز خام وجود ندارد و باید با فرآوری آن‌ها ارزش افزوده ایجاد شود.

برزگر تصریح کرد: از هر سرمایه‌گذاری که در مقیاس ملی و بین‌المللی در خصوص واحدهای فرآوری و بسته‌بندی درخواست سرمایه‌گذاری در شهرک تخصصی بادام را دارد، دعوت می‌کنیم تا در زمینه محصولی که ارزش اقتصادی آب مورد نیاز آن به ازای هر مترمکعب محصول تولیدی یک دلار است، سرمایه‌گذاری کنند.

The necessity of branding almond production 02 - لزوم برندسازی بادام تولیدی/شهرکردوزارت امور خارجه از تجاری‌سازی و صادرات بادام چهارمحال و بختیاری حمایت کند

غلامعلی حیدری در سومین نشست شورای ملی توسعه زنجیره‌های ارزش راهبردی استان‌ها که آبان‌ماه به ریاست وزیر کشور، برگزار شد بر بیان داشت: موقعیت ممتاز آب و هوایی، تنوع اقلیمی، نیروی انسانی متخصص، افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مرتبط و تکمیل بودن زنجیره تولید از مزیت‌های کشت بادام در چهارمحال و بختیاری به‌شمار می‌رود.

وی با اشاره به فعالیت ایستگاه تحقیقات بادام چهارمحال و بختیاری در زمینی به وسعت ۳۰ هکتار افزود: شهرک تخصصی بادام سامان با ۳۰ هکتار زمین آماده واگذاری به ۷۲ واحد تولیدی است که از این تعداد ۶۰ درصد شرکت‌های دانش‌بنیان هستند.

استاندار چهارمحال و بختیاری ۸۵ درصد مساحت این استان را واقع در مناطق کوهستانی اعلام و تصریح کرد: این عامل باعث توسعه باغ‌های بادام این استان در زمین‌های شیب‌دار شده است.

وی با اشاره به ماندگاری بالای بادام تا ۴۰ هفته یادآور شد: هم‌اکنون هشت فرآورده از بادام چهارمحال و بختیاری تولید می‌شود که پیش از این خام‌فروشی می‌شده است.

استاندار چهارمحال و بختیاری با اشاره به لزوم حمایت وزارت امور خارجه برای تجاری‌سازی و صادرات محصول بادام چهارمحال و بختیاری گفت: دانشکده علوم‌پزشکی در حوزه الیاف نانو از طریق پوست سنگی بادام وارد عمل شود.

حیدری تأکید کرد: اصلاح باغ‌های قدیمی و جایگزینی نهال‌هایی با رقم‌های جدید بادام در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: زنجیره ارزش محصول بادام ماندگار است و باعث تحول در اقتصاد کشور و چهارمحال و بختیاری می‌شود.

The necessity of branding almond production 03 - لزوم برندسازی بادام تولیدی/شهرکردجامعه کشاورزی استان قیمت‌گذاری حداقلی در شهرک تخصصی بادام را خواستارند

مرتضی درخشان نیز اظهار کرد: چهارمحال و بختیاری زمانی به استان آب و آفتاب معروف بود اما به دلیل شرایط خشکسالی اخیر که همه کشور را دستخوش خود قرار داده است، دیگر نمی‌توان نام آب را برای این استان به کار برد.

وی با اشاره به اینکه انجمن بادام تحت نظر اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی چهارمحال و بختیاری تشکیل شده است افزود: هدف از تشکیل این انجمن، برند سازی بادام تولیدی در استان برای جلوگیری از خام‌فروشی است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: باید زنجیره تولید و عرضه بادام در استان تکمیل شود، تولید بادام در این استان از گذشته بوده است اما از دهه ۶۰ به بعد بادام استان به‌صورت رسمی با برند مامایی عرضه شد.

درخشان با اشاره به مسئله حمل و نقل، بسته‌بندی و فروش محصول بادام در چهارمحال و بختیاری، عنوان کرد: مقصد اصلی صادرات بادام کشور، هند است اما مهم‌ترین کشورهای مصرف کننده این بادام فرانسه و آمریکا هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای توسعه زنجیره بادام در چهارمحال و بختیاری نیاز به حمایت‌هایی وجود دارد که ازجمله آن می‌توان به تأمین تسهیلات سرمایه در گردش صادرکنندگان اشاره کرد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: قیمت‌گذاری بادام یکی دیگر از مواردی است که در توسعه زنجیره بادام باید به آن توجه شود، با توجه به اینکه کشور در تحریم است و صادر کنندگان برای رفع تعهدات ارزی خود مشکلاتی دارند، بنابراین قیمت بادام ثابت مانده است.

درخشان بیان کرد: بادام تولیدی در چهارمحال و بختیاری در سال ۱۳۹۸ حدود ۳۳ دلار به فروش می‌رسید و امروز این بادام ۱۲ تا ۱۴ دلار به فروش می‌رسد که این نشان می‌دهد قیمت فروش این محصول بسیار پایین است.

وی با اشاره به اینکه هیچ بانکی حاضر نیست پول فروش بادام ایران را به کشور بازگرداند، تاکید کرد: همچنین اگر بخواهیم در برابر صادرات، واردات انجام دهیم هم با مشکلاتی مواجه می‌شویم.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: در حال حاضر محصول بادام در گمرک با قیمت ۱۷ دلار اظهار می‌شود، ولی آنچه به فروش می‌رسد با قیمت ۱۴ دلار است که تفاوت بسیار زیادی دارد.

درخشان یادآور شد: از وزارت خارجه درخواست داریم تا برای رفع مشکلات ذکر شده در بحث فروش بادام به کمک کشاورز و باغ‌دار بیایند اگرچه این مهم از طریق مسؤولان استانی به این سفارتخانه منتقل شده و پیگیری‌هایی نیز انجام شده است.

وی افزود: سطح زیر کشت بادام در چهارمحال و بختیاری ۲۰ هزار هکتار است و در سال جاری حدود ۲۵ هزار تن بادام از باغات استان برداشت شده است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ارزشمندترین و گران‌ترین بادام یا خشکبار زرین دنیا با نام تجاری آلمون مامرا در این استان تولید می‌شود.

وی گفت: ارزش غذایی هر ۱۰ دانه بادام با یک لیوان شیر با پنج پرس چلوکباب برابری می‌کند، این یعنی بادام محصولی است که هم ارزش غذایی دارد و هم منجر به تأمین امنیت غذایی در کشور می‌شود.

درخشان بیان کرد: درخواست جامعه کشاورزی چهارمحال و بختیاری قیمت‌گذاری حداقلی در شهرک تخصصی بادام است، هزینه‌های زیاد در این خصوص ممکن است از توان متقاضی خارج باشد که باعث محدود شدن صادرات این محصول می‌شود.

وی تاکید کرد: دومین درخواست کشاورزان ساخت و ساز محدود در حد احداث یک انبار کوچک در کنار باغات است تا باغدار بتواند از این مکان برای اسکان، استراحت و انبار تجهیزات و محصولات خود استفاده کند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: خواسته دیگر تأمین برق نزدیک مزارع و باغات به جهت جلوگیری از سرمازدگی است تا دستگاه‌هایی چون سرماباد در این مکان‌ها تعبیه و استفاده شود.

منبع: مهر

همچنین ببینید

برند شیائومی

برند شیائومی در تلاش برای ثبت رکورد

برند شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *