The insignificant share of West Azerbaijan in the export of carpets - سهم ناچیز آذربایجان‌غربی از صادرات فرش

سهم ناچیز آذربایجان‌غربی از صادرات فرش

پایگاه خبری دنیای برند، رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه فرش دستباف با اینکه کالای لوکس محسوب می‌شود، در تولید، فروش و صادرات با مشکلاتی روبروست، گفت: برای رفع مشکلات و ایجاد رونق در حوزه صادرات این محصول مهم و جهان پسند، به حمایت ویژه مدیران دخیل در استان و کشور نیازمند هستیم.

جواد وقاری روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه فرش دستباف خواهان زیادی دارد اما روند تولید آن کاهشی است، افزود: اگر از این محصول بومی که نمایانگر هنر ایرانی است، حمایت لازم و کافی صورت نگیرد، شاهد افول آن خواهیم بود.

وی با تاکید بر لزوم حمایت مدیران رده بالای استانی و کشوری از صنعت فرش اضافه کرد: آذربایجان‌غربی با دارا بودن ۲ نماد ملی و جهانی، تولید کافی از دید مدیریتی ندارد و دلیل آن عدم حمایت کافی از فرش بافان است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۷۲ هزار بافنده فرش در آذربایجان غربی فعال است، ادامه داد: این بافندگان در قالب ۲۳۵ فقره کارگاه تولیدی در حال فعالیت هستند.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی اظهار کرد: از این تعداد، هفت کارگاه به صورت متمرکز و ۲۲۸ کارگاه نیز به صورت غیر متمرکز در مکان‌های کوچک و خانه‌ها به صورت سنتی فعالیت دارند.

وقاری با بیان اینکه این ۷۲ هزار نفر هنر فرش را زنده نگاه داشته‌اند، گفت: میزان صادرات فرش دستباف از استان بسیار کاهش یافته و مدیران مرتبط برای احیای این موضوع باید عزم جدی‌تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه میزان تولید فرش دستباف استان در سال حدود ۲۹۰ هزار مترمربع است، افزود: در بهترین شرایط، سه درصد از فرش دستباف تولیدی آذربایجان غربی صادر می‌شود اما انتظار ما بیش از این موارد است که متاسفانه کشورهای هدف برنامه‌های خود را برای فرش ایران تغییر داده‌اند.

وی اضافه کرد: به عنوان مثال، سرمایه‌گذاران یکی از کشورهای همسایه از آذربایجان‌غربی قالی بافان را به کشور خودشان می‌برند و ضمن تولید، با استفاده از مهارت‌های فرش بافی ایرانیان برای علاقه‌مندان خود دوره‌های مهارتی برگزار می‌کنند.

رییس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با بیان اینکه روند صادرات فرش را می‌توان به اوضاع سابق رساند، ادامه داد: حمایت از صادرکنندگان فرش دستباف تعریف خود را دارد که در صورت ایجاد تشویق‌های لازم، تعریف رایزن فرش در حوزه خلیج فارس و کشورهای هدف، تعریف خطوط هوایی متمرکز و ایجاد انگیزه بین صادرکنندگان، می‌توان این حوزه را بیش از پیش فعال کرد.

وقاری اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت، مرکز ملی فرش ایران و استانداری آذربایجان‌غربی در صورت ایجاد تسهیلات برای صادر کنندگان فرش و با برگزاری جشنواره‌های مختلف فرش دستباف می‌توانند صادرکنندگان را به این امر تشویق کنند.

وی عمده کشورهای هدف صادراتی فرش دستباف ایران را کشورهای حوزه خلیج فارس و آلمان دانست و گفت: در صورت فعال شدن حوزه صادرات فرش دستباف از آذربایجان غربی می‌توان تعداد کشورهای هدف را بالا برد اما در حال حاضر اکثر صادرات فرش از استان‌های تهران، قم و آذربایجان‌شرقی صورت می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، استان آذربایجان‌غربی دارای ۲ نماد فرش دستباف از نوع فرش ماهی خوی و فرش افشار تکاب است و با این حال طرح‌های نقشه خطیبی، اولیا، نوین‌فر و سالاری نیز تولید می‌شود.

همچنین ببینید

برند گوگل

برند گوگل ۱۰۰۰۰ کارمند ضعیف را اخراج کرد

پایگاه خبری دنیای برند، طبق گزارش‌های رسانه‌ای متعدد، گوگل یک برنامه بهبود عملکرد را به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *