ارزش صادراتی گیوه

ارزش صادراتی گیوه سنجان می‌تواند در آینده با پسته و زعفران رقابت کند

پایگاه خبری دنیای برند، کارآفرین حوزه رودوزی‌های سنتی گفت: در صورت رسیدگی و اضافه کردن برخی ویژگی‌های مدرن به گیوه اصیل سنجان، این کفش می‌تواند از لحاظ صادرات با کالاهایی نظیر زعفران و پسته نیز رقابت کند و بازار فروش خوبی را در کشورهای گرمسیر همسایه کسب کند.

معصومی کارشناس رشته طراحی و دوخت  در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: علیرغم اینکه اصالت گیوه به استان مرکزی بازمی گردد، اما امروز شاهد دوخت این کفش و استفاده از آن در شهرهای دیگر هستیم.

وی اظهار کرد: اگر روی ویژگی‌های این کالا کار شود و میزان کیفیت و زیبایی ظاهری آن را بالا برده و آن را به سمت صنعتی بودن یعنی اضافه کردن ویژگی‌های طبی و طرح و رنگ ببریم می توانیم این کفش را جایگزین کفش‌های بی کیفیت بازار کرده و در صادر کردن آن به شهرها و کشورهای دیگر موفق عمل کنیم. این اقدامات در نهایت منجر به درآمدزایی در استان مرکزی خواهد شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه نسل جوان هیچ گاردی در مقابل واژه گیوه ندارد و هویت ایرانی و هنر باستانی و قدیمی ایران زمین را به‌ خوبی می پذیرد. جالب است بدانیم که برند پوما در حال طراحی کفشی است که رویه آن شبیه به گیوه است.

معصومی با عنوان کردن این موضوع که بازخورد خوبی از فروش این کفش ها به کشورهای حاشیه خلیج فارس نظیر عمان، بحرین، قطر، امارات و حتی اربیل عراق به جهت گرمسیر بودن این کشورها وجود داشته است، درخصوص صادرات این کفش افزود: یکی از مشکلات صادرات در کشور و استان مرکزی، بسته بندی محصولات است که خوشبختانه بناست در دانشکده فنی و حرفه ای دختران اراک با بهره‌گیری از هنر دانشجویان گرافیک، بسته بندی زیبایی را طراحی کرده و با یک برند خوب این محصولات را به کشورهای دیگر صادر کنیم. همچنین قول حمایت از چند ارگان را دریافت کرده‌ایم و پس از طراحی  کامل محصولات درخصوص صادرات این کالا به مشکلی برنخواهیم خورد.

وی درخصوص این کفش توضیح داد: گیوه نوعی کفش مردانه است که با توجه به ویژگی‌ها و ظرافت آن، انتقال عرق پا به بیرون از کفش، تنفسی بودن و گردش هوا در آن، استفاده از نخ و چرم در دوخت آن و در نهایت، ویژگی تضمینی بهداشتی بودن این کفش موجب شد تا با طراحی مینیمال و ظریف تر آن و استفاده از سوزن دوزی در طراحی نقوش این کفش به آن کارایی زنانه را نیز بیفزاییم و حتی در آینده به دنبال طراحی این کفش برای کودکان نیز خواهیم بود.

معصومی بیان کرد: گیوه یکی از کالاهای اصیل استان مرکزی است که متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته و محجور مانده است،  هرچند در شهرهای دیگر نیز این کالا دوخته می‌شود و خیلی از شهرها به دوخت این کفش روی آورده‌اند، اما باید گفت که گیوه سنجان به لحاظ کیفی و دوخت ریز آن که با سوزنی به نام جوالدوز است، با دیگر گیوه‌هایی که با قلاب در شهرهای دیگر دوخته می‌شود، متفاوت است. نکته قابل توجه این است که نسل جدید پوشیدن این کفش را به شکل قدیمی آن نمی‌پذیرد، لذا نیاز است که آن را با چرم ترکیب کرده و با اضافه کردن رنگ و هنرهایی نظیر رودوزی، ساختار ظاهری این کفش را به شکل مدرن تری تغییر دهیم تا علاوه بر آقایان، بانوان را نیز به خریداران این کفش اضافه کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکلات پوستی و خاصی که برای پا وجود دارد، بخصوص برای افرادی که در کارهای اداری مشغول بوده و دائما پاهایشان در کفش قرار دارد، این کفش می‌تواند با توجه به ویژگی‌های منحصر بفردی که داراست از “پا” که  قلب دوم هر فرد است محافظت کند.

معصومی درخصوص هنر سوزن دوزی خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه شهر اراک در گذشته دارای هنرهایی نظیر گوشه‌دوزی و تفرشی دوزی نیز بوده است و این هنرها امروز در صحنه صنایع دستی ما بسیار کمرنگ شده است، استفاده از سوزن دوزی بر روی کالاهایی نظیر کیف و کفش می‌تواند موجب احیای آنها نیز بشود، لذا ترکیب این هنر با گیوه دوزی روستای سنجان احیای هر دو هنر قدیمی استان را دربرخواهد داشت. امید است در آینده نیز بتوانیم علاوه بر سوزندوزی، انواع دوخت‌های قدیمی استان و کشور را احیا کنیم.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

The reaction of the Minister of Communications about the fake Nokia company in Iran 310x165 - واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

واکنش وزیر ارتباطات درباره شرکت تقلبی نوکیا در ایران

«عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات، درباره شرکت تقلبی نوکیا گفت: مورد بحث یک بحث حقوقی است؛ آنها ادعا می کنند و مستنداتی دارند که از نوکیا اجازه گرفتند و خلاف این هم ادعاهایی وجود دارد که در حال بررسی است.

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x