ثبت برند

ثبت برند زعفران در شهرستان کبودراهنگ

پایگاه خبری دنیای برند، تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی با مصرف آب کم، یکی از راهکارهای مهم در سال‌های بحران کم‌آبی به شمار می‌رود.

زعفران بهترین گزینه برای کشت محصولات جایگزین پرآب‌بر و سودآور و اشتغالزا برای کشاورزان بوده و گیاهی استراتژیک برای رهایی از بحران کم‌آبی به شمار می‌رود.

این گیاه دارویی پس از نفت یکی از مهمترین محصولات صادراتی ایران است که با تولید و صدور آن همه ساله ارز قابل توجهی وارد کشور می شود و کشور ایران بزرگ‌ترین صادرکننده زعفران در جهان بوده که حدود ۹۰ درصد از بازار صادراتی این‌ محصول را در دنیا در اختیار دارد.

در شهرستان کبودراهنگ نیز در سال‌های اخیر توجه ویژه‌ای در فهرست کشت محصولات کم آب بر به کشت زعفران شده و زعفران کبودراهنگ به لحاظ اقلیمی و توپوگرافی از مرغوب‌ترین زعفران‌ها به شمار می‌رود و در حال حاضر یکی از عمده‌کاران زعفران این شهرستان با کشت ۱۰ هکتار زعفران در غرب کشور در کشت و تولید این محصول لوکس و گران‌بها معروف به طلای سرخ پیشرو است به نحوی که در حال حاضر در سراسر کشور برای کشاورزانی که تمایل به احداث مزرعه زعفران داشته باشند به همراه تیم کارشناسی خود نسبت به احداث مزرعه زعفران برای افراد متقاضی اقدام کرده و با آموزش کشت این محصول کم‌آب‌بر پرسود تا زمان برداشت و عرضه آن به بازار با کشاورزان متقاضی همراه خواهد بود.

زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیاست

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ با بیان اینکه زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران های دنیاست، گفت: در سال جاری به طور متوسط ۲۰ تا ۲۲ هکتار از مزارع شهرستان به کشت زعفران اختصاص دارد که در این رابطه یکی از زعفران کاران شهرستان با کشت ۱۰ هکتار زعفران در غرب کشور پیشرو بوده به طوریکه متوسط برداشت در هر هکتار بین ۲۰ تا ۲۲ کیلو است.

حمزه خانجانی در گفت‌وگو با ایسنا، تصریح کرد: شهرستان کبودراهنگ ۱۶۷۰ متر از سطح دریا دارای ارتفاع بوده که این امر موجب شده این منطقه از نظر توپوگرافی و اقلیم یکی از اقلیم‌های بسیار مناسب و خوب برای کشت زعفران باشد چراکه نیاز اصلی زعفران بحث آب است و  در این ارتفاع در این فصل ما بارندگی خوبی داریم.

هر هکتار زعفران به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد

وی با بیان اینکه کشت زعفران معمولاً چهار دوره نیازمند آب بوده که دو دوره آن در فصل پاییز و دو دوره دیگر در اسفند و فرودین ماه انجام می‌گیرد، خاطرنشان کرد: کشت زعفران در هر هکتار به ۹۰۰ تا ۱۰۰۰ مترمکعب آب نیاز دارد که عمده  این آب توسط بارندگی‌ها تأمین می‌شود و به همین علت گیاه زعفران گیاه بسیار خوبی برای کشت است.

خانجانی با اشاره به اینکه اگر کشت زعفران در تناوب زراعی مزارع قرار داده شود عملکرد خوبی از نظر اقتصادی و کاهش مصرف آب و راندمان مصرف آب دارد، افزود: در حال حاضر متوسط برداشت زعفران از هر هکتار مزرعه نمونه قیطاسی که در غرب کشور پیشرو است، در حدود ۲۰ کیلو و برای سایر مزارع ۱۰ تا ۱۲ کیلو بوده و در سال‌های سوم‌ و چهارم عملکرد این مزارع نیز بیشتر می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ تعداد بهره‌برداران عمده زعفران‌کار کبودراهنگی را ۱۰ تا ۱۵ نفر برشمرد و اظهار کرد: بیشترین سطح کشت زعفران در شهرستان به حومه شهر کبودراهنگ اختصاص دارد.

وی یادآور شد: اشتغالزایی پایدار و ثابت زعفران در طول سال برای هر هکتار به طور متوسط دو نفر بوده اما اشتغال موقت آن به طور متوسط در پیک کاری ۲۰ روزه در زمان برداشت محصول در هر هکتار ۲۵ تا ۲۴ نفر است.

خانجانی زمان برداشت زعفران را از اواخر مهرماه تا اواسط آبان ماه در یک مدت ۲۰ روزه دانست و افزود: از نظر نیروی انسانی زعفران یکی از محصولاتی است که برداشت آن در زمانی انجام می‌گیرد که برداشت سایر محصولات مزارع به اتمام رسیده و آبان ماه هیچ گونه برداشت محصول دیگر نداریم و در این‌مدت زمان نیروی کار مناسب ماهر، توانمند و خبره مشغول کار در حوزه برداشت زعفران می‌شوند و نیروی کار خوبی داریم.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ ادامه داد: عمده کاشت، داشت، برداشت و خشک کردن زعفران در شهرستان به صورت مکانیزه انجام می‌گیرد اما جداسازی کلاله از گلبرگ به صورت دستی انجام‌ می‌شود.

قیمت هر کیلو زعفران ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان است

وی قیمت هر کیلو زعفران مرغوب را ۴۰ تا ۴۲ میلیون تومان برشمرد و گفت: زعفران کبودراهنگ جزء مرغوب‌ترین زعفران‌های دنیاست و علت آن این است که اختلاف دمای شبانه روز بالای ۲۰ درجه بوده و بحث شکست خواب زودتر انجام می‌گیرد و در نتیجه کیفیت زعفران از نظر طعم و رنگ بهتر خواهد شد که خوشبختانه این پتانسیل موجب مرغوبیت زعفران کبودراهنگ شده است.

خانجانی با اشاره به اینکه این پتانسیل و اختلاف دمای شبانه روز بالای ۲۰ درجه در جاهای دیگر کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در بحث بسته بندی زعفران در شهرستان کبودراهنگ ظرفیت هایی ایجاد شده اما بسته بندی در این قسمت تاحدودی دارای چالش بوده و این چالش تنها منحصر به شهرستان کبودراهنگ نیست و این مشکل در کل کشور وجود دارد.

زعفران کبودراهنگ فله‌ای و خرده فروشی بسته بندی می‌شود

وی یادآور شد: هزینه‌های بسته بندی مدنظر کشورهای هدف برای صادرات معمولاً برای کشور ما بالا بوده و به ناچار عمدتاً زعفران تولید شده زعفران کاران از جمله زعفران کاران کبودراهنگ به صورت فله‌ای و یا خرده فروشی بسته بندی می‌شود و این‌ قسمت یکی از چالش‌ها و مشکلات زعفران کاران کبودراهنگی است.

ضرورت توسعه کشت زعفران در کبودراهنگ

خانجانی با تأکید بر ضرورت توسعه کشت زعفران در شهرستان بیان کرد: وقتی تولید و کشت زعفران در شهرستان افزایش و توسعه یابد در بحث فرآوری و بسته بندی به صورت دانش بنیان اقدامات بسیار چشمگیری می‌توان انجام داد.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان کبودراهنگ همچنین با اشاره به ضرورت جذب سرمایه گذار در حوزه بسته‌بندی زعفران خاطرنشان کرد: در حوزه زعفران کبودراهنگ باید چند کار انجام داد که افزایش تعداد زعفران کار شهرستان نخستین اقدامی است که باید انجام شود.

وی تصریح کرد: پس از افزایش تعداد زعفران کاران میزان تولید زعفران شهرستان افزایش خواهد یافت و به سمتی می رویم که صنایع فرآوری و بسته بندی مدرن خود به خود در منطقه راه پیدا می‌کند پس ابتدا باید کشت زعفران را توسعه داده و بعد به سمت صنایع فرآوری و بسته بندی این طلای سرخ برویم.

خانجانی اظهار کرد: زعفران در ایران پس از نفت دومین کالای صادراتی شناخته می‌شود که درآمد ارزی بسیاری برای کشور فراهم می‌کند و یکی از پرسودترین کالاهای صادراتی در سراسر جهان است که کشاورزان و صادرکنندگان بسیاری به آن توجه نشان می‌دهند، زعفران از محصولاتی لوکس شناخته می‌شود که از قدیم به گران‌بها بودن آن اشاره شده است.

کشت ۱۰ هکتار طلای سرخ توسط زعفران‌کار پیشروی غرب کشور در کبودراهنگ

زعفران‌کار کبودراهنگی پیشرو در غرب کشور در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: حدود ۱۰ هکتار مزرعه کشت زعفران در شهرستان کبودراهنگ دارم که این‌ میزان کشت در سال‌های مختلف طی چهار سال اخیر کشت شده است.

مسعود قیطاسی ۳۵ ساله کارشناس و فارغ التحصیل رشته کشاورزی افزود: در سال جاری پیش بینی می‌شود از مزرعه دو، سه و چهار ساله زعفران خود به طور متوسط به ازای هر هکتار ۲۰ کیلو برداشت محصول داشته باشم.

صادرات زعفران به کشورهای اروپایی

وی با بیان اینکه کشت زعفران را در سال ۹۰ به طور حرفه‌ای آغاز کرده‌ام، یادآور شد: در حال حاضر زعفران تولید شده خود را به صورت صددرصدی به صورت مستقیم با بازاریابی لازم شخصاً به کشورهای اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌کنم.

هر هکتار کشت زعفران به سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیون تومانی نیاز دارد

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر احداث هر هکتار مزرعه زعفران به سرمایه‌ای افزون بر ۱۵۰ میلیون تومان نیاز دارد، افزود: پیش از فعالیت در زمینه کشت زعفران دارای گلخانه سبزی و صیفی بودم که هنوز هم فعالیت در این گلخانه تداوم دارد اما به علت اینکه منابع آب گلخانه موجود بنده حداقلی بود و کشت‌هایی که در این گلخانه انجام می‌شد، از نوع کشت‌های فوق العاده پرآب‌بر به شمار می‌رفت و نسبت به آبیاری که انجام می دادم میزان برداشت محصول و درآمد آن اندک بود و توجیه اقتصادی قابل قبولی نداشت، کم کم به سمت کشت زعفران روی آوردم.

قیطاسی اظهار کرد: در زمان خدمت مقدس سربازی در تربت حیدریه با گیاه زعفران آشنا شدم و آنجا بود که متوجه شدم مردم تربت حیدریه با حداقل آب بهترین بهره وری را از آب و زمین کشاورزی خود  از طریق کشت زعفران دارند. میزان نیاز آبی کمتر و توجیه اقتصادی بالای این گیاه دارویی کم آب بر موجب شد تصمیم بگیرم تمام تمرکز خود را در کشاورزی به بحث کشت زعفران اختصاص دهم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر از لحاظ کمی و کیفی مزرعه زعفران ما حرف برای گفتن دارد، یادآور شد: در بدو شروع در حوزه زعفران در رابطه با بحث بسته بندی دارای مشکلات بسیاری بودیم و در این رابطه با مشکلات بسیاری در ابتدای امر دسته و پنجه نرم کرده‌ام.

قیطاسی ادامه داد: زمانی که فعالیت خود در زمینه زعفران را شروع کردم گفته می‌شد برای بحث ثبت برند و اخذ مجوز بهداشتی و سیب بهداشت باید کارهای آن را در مشهد انجام دهم که به علت اینکه سرمایه‌گذاری ما در غرب کشور و کبودراهنگ بود، پیگیری کارها برای بنده مقدور نبود و امکان نداشت.

وی خاطرنشان کرد: پس از شش یا هفت ماه دوندگی وقتی برای ثبت برند و اخذ مجوز بهداشت و سیب بهداشت به نتیجه‌ای نرسیدم شخصاً در سال ۹۴ به نزد وزیر جهادکشاورزی وقت رفتم و مشکلات خود با سازمان غذا و داروی استان همدان را  که برایم پیش آمده بود، مطرح کردم و وی با معرفی و سپردن کار بنده به معاون وقت خود مشکل کاری ام در حوزه زعفران را با پیگیری لازم مرتفع کرد و بالاخره موفق شدم زعفران خود را با نام برند «ماه چین» ثبت و مجوز بهداشت و سیب بهداشت را اخذ کنم.

قیطاسی بیان کرد: کشت‌وکار زعفران به صورت فصلی بوده و دوره برداشت زعفران یک دوره ۲۰ روزه از اواخر مهرماه تا اواسط آبان بوده که در دوره برداشت ۲۰ روزه برای هر هکتار از کشت زعفران دو اکیپ شامل یک اکیپ برداشت  ۱۲ نفره و یک اکیپ ۱۵ نفره برای پاک کردن گل زعفران داریم.

وی با اشاره به اینکه پاک کردن گل زعفران به صورت دستی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: پیش از این در سال‌های قبل برداشت زعفران را نیز به صورت دستی انجام می‌دادیم و به علت نواقص موجود دستگاه‌های برداشت از دستگاه‌های برداشت چندان استفاده نداشتیم.

زعفران‌کار کبودراهنگی پیشرو در غرب کشور اظهار کرد: خوشبختانه دستگاه های برداشت زعفران با بررسی‌هایی که امسال داشتم به نسبت سال‌های گذشته نواقص کمتری دارد که به علت حذف این نواقص، امسال چند دستگاه برداشت زعفران برای مزرعه خریداری کرده‌ایم.

احداث ۳۷۰ هکتار مزرعه زعفران در سطح کشور توسط مجموعه «ماه چین»

وی با اشاره به اینکه در طول چند سال اخیر موفق شده‌ایم یک مجموعه کشاورزی را زیرمجموعه «ماه چین» ایجاد کنیم، گفت: تاکنون با کمک مجموعه خود به صورت تخصصی ۳۷۰  هکتار مزرعه زعفران در سراسر کشور از جمله سنندج، کرمانشاه، ورامین، همدان و اصفهان برای کشاورزان متقاضی کشت زعفران مزرعه احداث کرده ایم.

قیطاسی با بیان اینکه علاوه بر مزرعه زعفران خود، تخصص اصلی ما احداث مزرعه زعفران برای افراد متقاضی است، ادامه داد: کشاورزانی که بخواهند کشت زعفران انجام دهند و اطلاعات لازم را در رابطه با کشت این طلای سرخ  نداشته باشند، همراه با مجموعه کاری و تیم‌پشتیبانی کارشناس خود مزرعه زعفران را برای آنها احداث کرده و پرورش زعفران را به آنها آموزش می‌دهیم و در مدیریت مزرعه تا زمان برداشت محصول و فروش آن به نرخ روز  آنها را کمک می‌کنیم.

ضرورت توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی زعفران

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت توسعه صنایع فرآوری و بسته بندی زعفران معروف به طلای سرخ ادامه داد: نحوه بسته‌بندی و ظروف بسته بندی زعفران این ادویه لوکس از نقش مؤثری در جذب مشتری در صادرات برخوردار است که همین امر نحوه بسته بندی زعفران را ضرورت دوچندان می‌بخشد.

قیطاسی گفت: در حال حاضر برخی کشورهای مشتری اروپایی ما ظروف بسته بندی خاصی را برای ما ارسال می‌کنند و درخواست دارند زعفران تولید شده در ظروف ارسالی آنها بسته بندی شود که هزینه و قیمت این‌ ظروف اکثراً دو برابر قیمت زعفران است و برای آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با اشاره به نقش بسته بندی و کیفیت بسته بندی در جذب مشتری در بازار امروز یادآور شد: در رابطه با صادرات زعفران زمانی که مشتری زعفران مزرعه برندینگ ما بسیار باشد و کمبود زعفران داشته باشیم از کشاورزان مورد اعتماد که زعفران آنها از کیفیت بالایی برخوردار باشد، زعفران مورد نیاز خود را تهیه و با برند زعفران ماه‌چین به کشورهای هدف متقاضی صادر می‌کنیم.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

 امیدواریم با توسعه هر چه بیشتر این محصول گرانبهای پرطرفدار از صنعت بسته بندی این طلای سرخ ایرانی نیز غافل نشد چراکه صنعت بسته بندی محصولات یکی از مهمترین آیتم ها در جذب هر بیشتر مشتریان به ویژه در حوزه صادرات به شمار می‌رود.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

برندهای لوازم خانگی ایرانی

رقابت برندهای لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی

عضو شورای معاونان سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: با تلاش صنعتگران داخلی اکنون شاهد رشد کیفی و رقابت لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *