قدرت تجارت دریایی جهان

ایران بیست و سومین قدرت تجارت دریایی جهان شناخته شد

پایگاه خبری دنیای برند، کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) در جدیدترین گزارش خود از وضعیت صنعت حمل‌ونقل دریایی جهان اعلام کرد کل کشتی‌های تجاری جهان اعم از نفتکش‌ها، کشتی‌های کانتینری و کشتی‌های فله‌بر در پایان سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۵۶ هزار و ۵۹۱  فروند بوده است. ظرفیت حمل بار این کشتی‌ها بالغ بر ۲ میلیارد و ۲۵۳ میلیون تن برآورد شده است.

*ایران بیست و سومین قدرت تجارت دریایی جهان

آنکتاد کل کشتی‌های ایران را ۲۵۳ فروند اعلام کرده است که از این رقم ۲۴۱ فروند با پرچم ملی و ۱۱ فروند با پرچم خارجی تردد داشته اند.

کل ظرفیت حمل بار ناوگان کشتیرانی ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر  ۱۹ میلیون و ۳۰۰  هزار تن برآورد شده است که مقایسه ایران با سایر کشورها از این نظر نشان می‌دهد این کشور جزو قدرت های بزرگ تجارت دریایی در جهان قرار دارد و در واقع از نظر ظرفیت حمل بار دریایی در رتبه ۲۳ قرار گرفته است.

*ناوگان دریایی ایران بزرگتر از فرانسه، ایتالیا و کانادا

ظرفیت ناوگان کشتیرانی ایران از بسیاری از کشورهای صنعتی مثل فرانسه، ایتالیا و کانادا و کشورهایی مثل عربستان و برزیل بیشتر بوده است . ظرفیت ناوگان کشتیرانی فرانسه ۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و  کانادا ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار تن اعلام شده است.

به‌عقیده کارشناسان، برخورداری ایران از یک ناوگان دریایی بزرگ و متنوع در کنار موقعیت ژئوپلتیک و دسترسی گسترده به مسیرهای مواصلاتی دنیا نقش مهمی در بی اثر کردن تحریم‌های آمریکا علیه این کشور داشته است.

*بزرگی ناوگان آمریکا کمتر از ۳ برابر ناوگان کشتیرانی ایران است

بر اساس گزارش آنکتاد، یونان بزرگ‌ترین ناوگان دریایی جهان از نظر ظرفیت حمل بار را داراست. ظرفیت حمل بار کل کشتی‌های یونانی ۳۹۳ میلیون تن اعلام شده است. تعداد کل کشتی‌های یونان ۴۹۳۶ فروند برآورد شده است.

چین با ناوگانی با ظرفیت حمل بار ۳۰۱ میلیون تن در رتبه دوم و ژاپن با ۲۳۷ میلیون تن در رتبه سوم از این نظر قرار گرفته‌اند.

آمریکا که عنوان بزرگترین اقتصاد دنیا را یدک می کشد با ۱۷۵۸ فروند کشتی و ظرفیت حمل بار ۵۱ میلیون تنی در جایگاه ۱۱ جهان قرار گرفته است. بزرگی ناوگان آمریکا ۲.۶ برابر ناوگان کشتیرانی ایران است.

منبع: تسنیم

همچنین ببینید

Img20240430123031450 310x165 - توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است

توسعه روابط تجاری با آفریقا نیازمند توسعه حمل و نقل و رفع مشکل تبادل مالی است

مدیر آفریقا و عربی معاونت بین‌الملل اتاق ایران، گفت: باید با افزایش تبادل هیات‌های تجاری …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *