الکامپ 1402

برگزاری پنل «دولت‌ها و اکوسیستم‌ها؛ نقطه اتصال کجاست» در الکامپ ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، دولت‌ها با نقش رگولاتوری خود می‌توانند در ساخت و رشد اکوسیستم تاثیرگذار باشند. اما اعتقاد فعالان حوزه کسب‌وکار از بازخوردهایی که از عملکرد دولت‌ها گرفته‌اند این است که رگولاتوری کند است و رگولاتورها همیشه از کسب‌وکارها چند قدم عقب‌تر حرکت می‌کنند.

به گزارش پیوست، هاشم آقازاده، دستیار معاونت علمی رئیس‌جمهور در پنل «دولت‌ها و اکوسیستم‌ها؛نقطه اتصال کجاست» درباره اهمیت نوآوری در جهان گفت:« نسبتا همه کشورها فهمیده‌اند که توسعه کشورها فقط با گذرگاه نوآوری ممکن است. مطالبه‌ها از دولت طبیعی است و ما از این مطالبه‌ها خوشحالیم زیرا می‌دانیم کار همیشه ادامه دارد و این نشان پویایی است. تقریبا رگولاتورها همیشه از کسب‌وکارها عقب‌تر هستند و به همین علت مطالبه کسب‌وکارها بیشتر است.

در ادامه آقازاده کشورهای جهان را از جهت توسعه‌یافتگی به سه دسته تقسیم کرد و افزود: براساس گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد با نام گزارش سالانه رقابت منتشر می‌کند، اولین دسته کشورهایی هستند که منابع اقتصادی‌شان مبتنی بر منابع خام کشور مثل نفت و غیره است. دسته دوم کشورهای اقتصاد بر کارایی هستند که برای رشد، راهکارهای فنی، اقتصادی و مدیریتی دارند و دسته آخر  کشور‌های پیشرفته‌ایی هستند که مبتنی بر نوآوری‌اند.

او ادامه داد: توسعه فقط با نوآوری ممکن است و از ٢٠ سال گذشته این درک در ایران به‌وجود آمد و از برنامه چهارم توسعه، حرکت به سمت نوآوری شروع شد. ایجاد معاونت علمی فناوری به معنی دید مثبت دولت به این حوزه است و دولت هم به این نتیجه مثبت رسیده است.

او با تاکید بر اهمیت نوآوری از دید دولت گفت: سال ١٣٨٩ قانون حمایت از تولیدات دانش‌بنیان و قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال ١۴٠١ ایجاد شد که این موارد به معنی توجه دولت به این حوزه است. از جهت موارد مالی هم دولت با ایجاد صندوق نوآوری و شکوفایی به حمایت مالی از شرکت‌ها پرداخته و قرار است منابع صندوق نوآوری را از ١٣ میلیارد به ١٠٠ هزار میلیارد برساند. همچنین استقبال بسیار خوب در نمایشگاه اینوتکس نشان از اهمیت این حوزه است. ١٠٠ هزار بازدیدکننده و ۴٠٠ شرکت در اینوتکس حضور داشتند و در همان چند روز هزار و ۵٠٠ میلیارد درخواست سرمایه‌گذاری و سرمایه‌پذیری دیده شد.

امیرحسین داوودیان، معاون مشتریان بانکداری شخصی بانک تجارت هم درباره تغییرات نوآوری در چند سال اخیر گفت: ما به نوآوری به‌شکل تغییر مسائل نگاه نمی‌کنیم، بلکه آن را به‌عنوان روند بهبود مسائل می بینیم. پیچیدگی در بانک زیاد است و وقتی بانک می‌خواهد محصولی ارائه دهد مجبور است تمام لایه‌های مقرراتی را طی کند. بانک مرکزی نسبت به نوآوری نگاه بسته‌ای ندارد، اما این نگاه دقیقا طبق مقررات است.

داوودیان ادامه داد: دولت‌ها برنامه می‌سازند و آن را برای چندسال آینده به هدف تبدیل می‌کنند. یکی از لایه‌ها که در این اهداف خیلی درگیر می‌شوند بانک‌ها هستند. سال گذشته بزرگترین حجم تامین مالی دانش‌بنیان و بزرگترین سهم در حوزه تسهیلات و تامین را بانک‌ها داشتند. بانک‌ها تلاش می‌کنند اما موفق شدن یا نشدنشان به چشم‌انداز و استراتژی‌شان مربوط است.

داوودیان درباره روابط موثر بازیگران و رگولاتور هم گفت: تعامل موثر، تعاملی است که از ابتدا خط و خطوط آن تعیین شود و در کار و قیمت‌گذاری کسب‌وکار دخالت نشود. زمانی این رابطه منجر به رشد می‌شود که رگولاتور در کار بازیگران نظارت کند نه دخالت، اما معمولاً رگولاتور وارد کسب‌وکار می‌شود. او تاکید کرد: تکنولوژی نباید به تجارت و فناوری مالی محدود شود زیرا ما در حوزه آب، محیط زیست، انرژی و غیره هم به نوآوری احتیاج داریم.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

همچنین ببینید

برند شیائومی

برند شیائومی در تلاش برای ثبت رکورد

برند شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *