Fars in trying to export dried figs - فارس در تکاپوی صادرات انجیر خشک

فارس در تکاپوی صادرات انجیر خشک

پایگاه خبری دنیای برند، استان فارس با سطحی بالغ بر ۴۴هزار هکتار انجیرستان یکی از مهمترین تولیدکنندگان انجیر کشور به شمار می‌رود که طبق اعلام سازمان جهاد کشاورزی امسال تولید بیش از ۳۸ هزار تن انجیر خشک در این استان پیش بینی شده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، یکی از اولویت‌های اصلی دولت سیزدهم افزایش صادرات محصولات غیرنفتی است؛ انجیر یکی از محصولات غیرنفتی و برند کشور و استان فارس محسوب می‌شود که نقش مؤثری در اقتصاد پایدار کشور و همچنین پتانسیل خوبی در جهت رشد و شکوفایی اقتصاد استان فارس دارد.

 

پتانسیل فارس در صادرات محصول انجیر

این در حالیست که بزرگترین انجیرستان دیم و ارگانیک کشور در شهرستان استهبان واقع در فاصله ۱۷۴ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد به گونه‌ای که در هشت ماهه سال ۱۴۰۱, ۱۵میلیون دلار صادرات محصول انجیر به وزن پنج هزار تن از این شهرستان انجام شده است.

البته سه شهرستان داراب، نی‌ریز و جهرم هم سهم بسزایی در تولید انجیر خشک کشور دارند اما از آنجا که استهبان به شهر انجیر معروف است و با بیش از ۲۴ هزار هکتار سطح زیر کشت، بزرگترین انجیرستان دیم جهان را دارد از جایگاه ویژه‌ای برای صادرات این محصول در کشور بهره می‌برد.

چندی پیش بود که نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان نیز در جیاس فائو به ثبت جهانی رسید و با اعلام سایت رسمی فائو این نظام میراثی به عنوان چهارمین نظام میراثی کشاورزی با اهمیت جهانی (جیاس) ایران و هفتاد و پنجمین نظام جیاس در فائو ثبت شد.

 

ثبت نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم استهبان مسیر تازه‌ای را به روی اقتصاد برای شکوفایی هر چه بیشتر فارس و ورود این استان به بازارهای جهانی گشود و موجب شد تدابیر اساسی برای بهره‌وری بیش‌از پیش این محصول اتخاذ شود.

با توجه به اینکه ۹۵ درصد از صادرات انجیر کشور به شهرستان استهبان اختصاص دارد، مدیر جهاد کشاورزی این شهرستان مردادماه سال جاری اعلام کرد که پیگیری‌های لازم برای استقرار پایانه صادراتی این محصول کشاورزی در این شهرستان در حال انجام است.

برآورد تولید بیش از ۳۸ هزار تن انجیر خشک در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس هم از پیش بینی تولید بیش از ۳۸ هزار تن انجیر خشک در این استان خبر داد و گفت: استان فارس با سطحی بالغ بر ۴۴ هزار هکتار انجیرستان اولین تولید کننده انجیر کشور به شمار می‌رود.

مجتبی دهقان پور با بیان اینکه انجیر خشک ایران به ویژه شهرستان استهبان از نظر کیفی منحصر به فرد است، افزود: در سال جاری شهرستان استهبان با بیش از ۲۲ هزار هکتار باغات انجیر مثمر سهم ۱۷ هزار تنی از تولید انجیر خشک استان فارس را دارا خواهد بود.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه استهبان یکی از قطب‌های تولید انجیر خشک در دنیاست که محصول تولیدی این شهرستان در سطح جهانی از نظر کیفیت، برند جهانی و بی‌رقیب است، افزود: در حال حاضر عمده صادرات این محصول به کشورهای آسیایی است، امیدواریم با ثبت جهانی انجیر استهبان به عنوان “چهارمین نظام میراثی با ارزش جهانی” کشور، بتواند مسیر خود را بیشتر از گذشته به بازارهای اروپایی باز کند.

او با بیان اینکه تنوع بخشی به بازارهای هدف از جمله بازارهای اروپایی یک ضرورت برای بهبود شرایط است، اضافه کرد: امیدواریم یکی از کارکرد های ثبت انجیر به عنوان میراث جهانی، معرفی این محصول به دنیا باشد و یک اطلاع رسانی همگانی انجام بشود.

دهقان پور با اعتقاد به اینکه انجیر استهبان تقریباً یک محصول ارگانیک است و به استانداردهای ارگانیک نزدیک است، گفت: معرفی این محصول در قالب نظام جیاس می‌تواند به ما کمک کند که بازارهای هدف بیشتری پیش‌روی‌مان داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

ثبت انجیر استهبان به عنوان میراث جهانی کشاورزی

فلسفه ایجاد ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی چیست؟

وی با بیان اینکه فلسفه ایجاد ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی در هر منطقه انجام یک سری کارهای پژوهشی متناسب با شرایط اقلیمی، اکوسیستم و محصولات منطقه با هدف افزایش بهره‌وری تولید و تاب آوری محیطی نسبت به تغییرات اقلیمی است، افزود: رسیدن به راه حل‌های مناسب در خصوص مسائل و چالش‌های موجود به ویژه در بخش کشاورزی نیازمند صبر و گذر زمان بیشتری است.

او با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که می تواند به افزایش بهره‌وری تولید و کاهش عوامل خسارت‌زا از جمله گرمازدگی کمک کند، علمی کردن کشاورزی و باغداری است، گفت: بخش‌های تحقیقات می‌توانند نقش موثری داشته باشند، باید ارتباط مناسب با تولید کنندگان ایجاد کنند، متناسب با مسائل موجود به دنبال راه حل باشند که به همین منظور طرح افزایش نفوذ دانش در واحد های تولیدی را اجرایی کرده‌ایم.

ایجاد ۲زنجیره ارزش انجیر

وی به موضوع ایجاد ۲زنجیره ارزش انجیر نیز پرداخت و افزود: این زنجیره ها با ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان و با تکیه بر تولید سالم، اقدام به خرید محصولات با کیفیت کرده و پس از بسته بندی های استاندارد و یا فرآوری به بازارهای داخلی و خارجی صادر می‌کنند.

 

در حال حاضر بازارهای هدف این محصول عمدتا کشورهای جنوب شرق آسیا هستند.

این در حالیست که میزان تولید انجیر در سطح کشور، ۹۶ هزار تن و سطح زیرکشت آن نیز بالغ بر ۶۰ هزار هکتار است و از آنجا که استان فارس سهم قابل توجهی از صادرات این محصول را به خود اختصاص داده است، بدون شک بهره‌وری از این محصول ارزشمند در این حوزه می‌تواند کمک شایانی به رشد اقتصاد کشاورزی فارس کند.

همچنین ببینید

برند تسلا

خودروهای ارزان برند تسلا تولید می‌شوند؟

شرکت خودروسازی برند تسلا در تلاش برای جلوگیری از مشکلات حاشیه سود و فروش خود، ارائه مدل‌های مقرون به صرفه‌تر را تسریع می‌بخشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *