حواله های ارزی

هرآنچه باید در مورد حواله های ارزی به مقصد داخل و خارج کشور بدانید

پایگاه خبری دنیای برند، یکی از بزرگترین معضلات مشتریان، نقل و انتقال ارزی در سیستم های بانکداری به ویژه در زمان سفر و معاملات تجاری بوده است. حال می خواهیم به هرآنچه که باید درباره حواله های ارزی بدانید را به شما بگوییم.۴

چهار روش برای انتقال ارز وجود دارد:

– چک ارزی

-حواله ارزی

-اسکناس و تراول

– حواله سوئیفتی

حواله های ارزی چه هستند؟

حواله ارزی یک از شیوه های خدماتی است که در سال های اخیر نقل و انتقال ارز میان ایران و کشورهای دیگر را تسهیل کرده. این نوع تراکنش در سراسر دنیا شیوه رایجی است و به سادگی می توان با هر شخص در هرجای دنیا مبادله کرد. بانک ها به خواست مشتریان خود باید از طریق بانک کارگزار در خارج از کشور حواله صادر کرده و از آن بانک بخواهند در ازای حواله پول در اختیار مشتری قرار دهد.

ارسال حواله ارزی توسط از طریق مجموعه میناپی

هدف از استفاده از حواله های ارزی چیست؟

حواله های ارزی قسمتی برای سفارش و چند قسمت برای دریافت دارند. این حواله ها موجب می شوند پرداخت وجه بین یک حساب بانکی به چند حساب گیرنده صورت بگیرد. این سفارشات می توانند داخلی و یا خارجی باشند.

مراحل صدور حواله بانکی چیست؟

در ابتدا شخص باید به شعبه بانک مورد نظر خود مراجعه کند. سپس ارز مورد نظر خود را از طرف بانک تامین کند. سپس برگه درخواست برای صدور حواله ارزی را دریافت و نسبت به تکمیل آن اقدام کند.

ارسال حواله از ایران به سایر کشور ها چگونه صورت میگیرد؟

چند مدل حواله ارزی برای انتقال وجه از ایران به سایر کشورها داریم:

  1. حواله ارزی صادره
  2. حواله ارزی وارده
  3. حواله ارز مستقیم (از نظر سرعت)
  4. حواله ارزی غیر مستقیم (از نظر سرعت)

حواله ارزی صادره چیست؟

این حواله از طریق صرافی یا بانک صورت می گیرد. در این شیوه شخص باید به صرافی مراجعه کرده و اطلاعات شخص گیرنده، شماره حساب و واحد پول را در اختیار صراف قرار دهد. سپس مبلغ مورد نظر شما را به ارزی که می خواهید چنج کرده و ان را برای شرکت یا فردی که اطلاعاتش را داده اید ارسال می کنند.

یکی از مشکلات این شیوه این است که برای جلوگیری از اتهام پولشویی باید اظهارنامه گمرک را به همراه داشته باشید.

حواله ارز وارده چیست؟

بانک هایی که چنین سرویسی دارند باید به محض دریافت حواله پول مورد نظر را در اختیار فردی که خارج از کشور است قرار دهند. در خارج نیز آن شخص با نشان دادن پاسپورت می تواند پول را از بانک دریافت کند. از طرفی شخص می تواند حواله ارز وارده را به حساب شخص دیگری انتقال داده و یا حتی ان را به بانک بفروشد. شخص حتی قادر است ارز را به ارزهای دیگر نیز تبدیل کند.

حواله ارزی مستقیم چیست؟

یکی دیگر از انواع حواله های ارزی، حواله ارزی مستقیم است.  این حواله یکی از معتبرترین حواله های موجود در جهان به شمار می رود که به نام حواله سوئیفت نیز شناخته می شود. این حواله می تواند به شرکت ها یا به افراد خارج از ایران واریز شود و مدت زمانی که برای ان لازم است چیزی حدود دو الی سه روز می باشد.

حواله ارزی غیر مستقیم چیست؟

این حواله تنها تفاوتی که با روش مستقیم دارد این است که زمان بیشتری برای جابه جایی و نقل انتقال لازم است.

حواله ارزی از چه نظرهایی بررسی می شود؟

وقتی یک حواله ارزی را در سیستم ثبت می کنید، این حواله از جنبه های گوناگونی مورد بررسی قرار میگیرد. مواردی که توسط بانک مورد بررسی قرار میگیرند عبارتند از:

– بررسی های اولیه: بررسی وجود داشتن حساب سفارش دهنده، تاریخی که برای ارسال حواله انتخاب شده و نوع تراکنش. تا زمانی که این بررسی انجام نشود تراکنش صورت نمیگیرد.

– حساب: بانک باید چک کند تا ببیند در این تراکنش مانع و ایرادی وجود دارد یا خیر. میزان بدهی افراد و ممکن بودن تراکنش توسط بانک بررسی می شود.

– تاریخ اعتبار: تاریخ اعتبار معین شده برای حساب گیرنده مجاز است یا خیر. تاریخ اعتباری صبت شده برای صدور حواله باید متناسب با محدودیت های وضع شده باشد.

– محدودیت ها: به بررسی این موضوع می پردازند که حواله منجبر به خدشه دار شدن اعتبار نشود و محدودیت های کاهش اعتبار را رد نکند.

ارسال حواله از سایر کشورها به ایران چگونه صورت می گیرد؟

چندین روش برای ارسال حواله از خارج به داخل وجود دارد که در اینجا سه تا از معروف ترین آن ها را معرفی می کنیم.

  1. پی پال

آنچه باید در مورد پی پال بدانید این است که پی پال یکی از گسترده ترین، متنوع ترین و مطمئن ترین سایتی است که می توان برای نقل و انتقال ارز از آن استفاده کرد. پی پال یکی از سامانه های تجارت الکترونیک است که خدمات متنوعی را به مشتریان خود ارائه می دهد. پی پال هم اکنون چیزی حدود صدوهفتاد میلیون عضو دارد که اکثر آن ها فعال هستند و در زمینه نقل و انتقالات فعالیت دارند.

این سیستم می تواند خرید از سایت ها و آنلاین شاپ ها و فروشگاه های خارجی را تا حدود هزاردلار پشتیبانی کند. پی پال این مبلغ را به صورت مطمئن و اینترنتی پرداخت کند. البته باید در نظر داشت که به خاطر تحریم های اقتصادی سنگینی که ایران در این مدت متحمل شده، امکان باز کردن حساب کاربری برای ایرانیان داخل کشور وجود ندارد.

بنابراین یکی از مشکلاتی که مشتریان و کاربران با آن مواجه هستند، تحریم بودن و مسدود شدن آی پی های داخل کشور در سامانه پی پال است. برای این مشکل راه حل هایی نیز وجود دارد. افرادی که آشنایانی مطمئن در خارج از کشور داشته باشند می توانند از ان ها بخواهند تا حسابی در پی پال برایشان درست کنند و یا روش دیگر این است که به شرکت های واسط  مانند میناپی مراجعه کرده و از خدمات افتتاح حساب پی پال آنها استفاده کنید

  1. وب مانی

وب مانی یکی از سامانه های سریع و امن برای پرداخت الکترونیکی است. این سامانه در کسب و کارهای انلاین بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. این سامانه می تواند در سریع ترین زمان ممکن و بدون نیاز به حساب بانکی و یا حتی کارت اعتباری امکان انجام تراکنش را برای کاربران خود فراهم کند. این تراکنش ها با امنیت کامل، به صورت غیرقابل برگشت و غیرقابل ردیابی صورت میگیرند. بر طبق گزارشات این سامانه چیزی در حدود شش میلیون کاربر دارد که از خدمات آن استفاده می کنند. این خدمات به صورت مداوم به روز می شوند.

  1. اسکریل

یکی دیگر از سامانه های آسان برای نقل و انتقال حواله های ارزی است که البته این سامانه کارمزد بسیار بالایی را در قبال خدمات خود دریافت می کند برای همین طرفداران آن محدودتر از دو سامانه معرفی شده دیگر هستند.

کارمزد حواله ارزی

کارمزد ها با توجه به سامانه انتخابی توسط کاربران می تواند متغیر باشد. اگر بخواهیم کارمزد را با سوئیفت بسنجیم. کارمزد با توجه به مبلغ و ارز مورد نظر متفاوت است. این کارمزد می تواند از بیست الی شصت دلار متغیر باشد. این کارمزد بر اساس ارز واریزی محاسبه می شود.

Everything you need to know about currency remittances to and from the country - هرآنچه باید در مورد حواله های ارزی به مقصد داخل و خارج کشور بدانیدمدارک مورد نیاز برای حواله های ارزی چه هستند؟

مدارک لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت هستند. اگر پرداخت با حواله ارزی صورت بگیرد هربار نیاز به مدارک شناسایی نیست و می تواند تنها به پر کردن یک فرم بسنده کرد.

مدارک برای اشخاص حقیقی

  • کپی کارت ملی
  • نامه درخواست حواله با امضا
  • شماره موبایل شخص
  • آدرس
  • تلفن، فکس
  • و ایمیل شخصی

مدارک برای اشخاص حقوقی

  • آگهی تاسیس شرکت
  • اصل و تصویر کارت بازرگانی
  • فرم تعهدنامه‌ها به صورت تکمیل شده
  • کارت ملی
  • مجوز فعالیت اقتصادی شرکت
  • تاییدیه احراض شرایط توسط شعبه ریالی مربوطه
  • مشخصات حساب
  • پروانه کسب
  • کپی اساسنامه

دلیل تفاوت قیمت حواله ارز با قیمت روز

یکی از دلایل این تفاوت حواله ارز با قیمت های روز در سیستم بانکی کشور، این است که تحریم ها موجب مشکلات زیادی می شوند. ایران تحت سنگین ترین تحریم ها از سوی سایر کشورهای جهان قرار دارد که این کار را برای فعالیت های اقتصادی سخت می کند. از دیگر تفاوت ها می توان به نبود زیرساخت های لازم و امکان حواله مستقیم ارز به خارج از کشور اشاره کرد. این نوع تبادلات ارزی توسط صرافی های معتبر صورت میگیرند که البته این صرافی ها در ازای انتقال ارز خارجی از مقصدی به مقصد دیگر، مبلغ زیادی را به عنوان کارمزد خود دریافت می کنند.

حواله نیمایی چیست؟

این موسسه توسط دولت معرفی شده است. این سامانه مسئول یکپارچه سازی معاملات ارزی سامانه بانک مرکزی تاسیس شده است. ین سامانه از امنیت بالایی برخوردار است و به عنوان مناسب‌ترین روش‌های تامین ارز و ثبت سفارش‌های غیربانکی شناخته می‌شود.

با حواله های ارزی به کجا می توان وجه واریز کرد؟

با استفاده از حواله های ارزی شما می توانید به هر نقطه از دنیا وجه مورد نظر خود را انتقال دهید و از سایر کشورها نیز ارز مورد نظر خودتان را به ایران منتقل کنید.

با افزایش گسترده کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین شاپ ها نیاز مردم به تبادلات ارزی بیشتر شده است.امروزه این مبادلات بین کشورهای دنیا با حواله ارزی تسهیل شده اند.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *