الماس

همه چیز درباره ی الماس

پایگاه خبری دنیای برند، درخشش و زیبایی الماس به حدی است که فکر کنم کمتر کسی آن را دوست نداشته باشد. الماس در تمام دوران های تاریخی و در بین اکثریت قوم ها دارای ارزش مادی و معنوی بالایی بوده است و این ارزش نه تنها در طول زمان کمتر نشده بلکه بیشتر هم شده است. در زمان های قدیم تنها قشر سلطنتی توان خرید آن را داشتند اما کم کم اقشار دیگر جامعه نیز توان خرید برخی انواع الماس را پیدا کردند.

اما چه عواملی باعث می شود تا الماس در این حد محبوب و ارزشمند شود؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوال پاسخ دهیم.

الماس چیست و چگونه به وجود می آید؟

الماس پرطرفدارترین سنگ قیمتی دنیا است که از زمان های قدیم تا امروز هرگز از مد نیفتاده است. این سنگ قیمتی فرایند طولانی و سختی را طی می کند تا به شکل سنگ خام در بیاید. الماس که از کربن خالص ساخته شده است در اعماق زمین و تحت فشار و دمای بسیار بالا تشکیل می شود. اتم های کربن در اعماق زمین و در دمای بالا به یکدیگر متصل میشوند و شروع به تشکیل بلورهای الماس می کنند.

الماس سخت ترین ماده ی طبیعی جهان شناخته شده است؛ به همین دلیل علاوه بر مصارف زینتی در صنایع نیز به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

الماس ها در مراحل نهایی شکل گیری، زمانی که کم کم به سطح زمین می آیند با مقدار کمی از سایر مواد معدنی ترکیب می شوند که منجر به ایجاد رنگ های متنوع در آن خواهد شد. نمی توان گفت که هر الماس رنگی ای بهتر یا بدتر است؛ مرغوب بودن نوع الماس به فاکتورهای متنوعی بستگی دارد که در ادامه این مقاله به آن می پردازیم.

تشکیل الماس چقدر زمان نیاز دارد؟

اگرچه این روزها می توان در زمانی کوتاه و در شرایط آزمایشگاهی به کمک دو فرایند جدا از هم الماس تولید کرد اما تشکیل الماس در شرایط طبیعی میلیون ها و یا حتی میلیاردها سال زمان نیاز دارد. فرایند شکل گیری الماس ممکن است پس از چندین سال متوقف شود و دوباره پس از مدتی این فرایند از سر گرفته شود؛ از این رو تعیین زمان دقیقی برای تشکیل الماس غیر ممکن است. در واقع می توان گفت فرایند شکل گیری الماس دارای عدم پیوستگی است.

Everything about diamonds - همه چیز درباره ی الماسچرا الماس گران است؟

این سوالی است که برای خیلی از ما پیش آمده است که چرا با وجود آنکه الماس به مقدار زیادی در دنیا وجود دارد قیمت آن بسیار بالا است؟ جواب این سوال در کل فرایند شکل گیری الماس نهفته است. اولین علت ارزش بالای این سنگ، مشکلات حفاری آن از پوسته ی زمین است که شرایط سختی دارد.

همه ی ما میدانیم که الماس کمیاب نیست اما الماسی که صلاحیت استفاده در جواهرات را داشته باشد به شدت کمیاب است. به سختی می توان الماسی را یافت که از نظر وزن، رنگ و شفافیت، استانداردهای لازم را داشته باشد. تنها ۳۰ درصد از الماس های استخراجی در صنعت جواهرات قابل استفاده هستند و بقیه در مصارف صنعتی به کار گرفته می شوند. در واقع یکی از دلایل اصلی گرانبها بودن الماس کمیاب بودن نوع مرغوب آن است.

علت بعدی، سختی تبدیل سنگ خام و خشن الماس به سنگی براق و ظریف است. تراش الماس فرآیندی است که نیازمند تکنولوژی مدرن، تجهیزات و دستان ماهر یک متخصص است. هنگامی که الماس جلا داده شد، می توان آن را در حلقه، گوشواره، گردنبند و غیره به کار برد.

آخرین علت گرانی سنگ گرانبهای الماس مربوط به موضوع عرضه و تقاضا است.

معیارهای ارزش گذاری الماس

اکثر ما هنگام خرید سرویس جواهرات به قیراط الماس های به کار رفته در آن توجه می کنیم، در صورتی که این تنها یکی از معیارهای ارزش گذاری الماس به حساب می آید. در واقع ممکن است دو الماس با یک قیراط مشترک از نظر ارزش و قیمت تفاوت زیادی با یکدیگر داشته باشند. در سطح بین المللی چهار معیار برای ارزیابی الماس وجود دارد که به قانون ۴C معروف است. ۴C عبارت اند از رنگ (Color)، شفافیت (Clarity)، قیراط (Carat) و برش (Cut) که در ادامه به بررسی هر یک از این معیارها می پردازیم.

  • قیراط (وزن)

آیا می دانستید که قیراط به وزن الماس اشاره دارد و نه به اندازه ی آن؟ یک قیراط معادل ۰.۲ گرم است و هرچه این عدد بالاتر باشد ارزش الماس بیشتر می شود. اما همان طور که گفتیم این تنها فاکتور تاثیرگذار بر قیمت الماس نیست.

یک قیراط معادل ۰.۲ گرم است. هر چه الماس سنگین تر باشد، ارزش آن بیشتر است. البته این افزایش ارزش و قیمت به صورت تصاعدی اتفاق می افتد. به عنوان مثال در کیفیت های برابر، یک الماس دو قیراطی، ارزشی بیش از دوبرابر یک الماس یک قیراطی دارد.

  • Everything about diamonds 0 - همه چیز درباره ی الماسرنگ

حتی وجود مقدار کمی رنگ در الماس، مقدار زیادی از ارزش آن کم می کند. ارزشمندترین الماس نوع کاملا بی رنگ آن است که با درجه D شناخته می شود. درجه ی رنگ الماس باید توسط افراد متخصص بررسی شود و ما نمی توانیم با چشم غیر مسلح آن را به سادگی تشخیص دهیم.

درجه بندی رنگ الماس با حروف الفبای انگلیسی و از D تا Z نشانه گذاری می شود. هر چه به سمت Z پیش می رویم رنگ موجود در الماس بیشتر می شود و از ارزش آن کم می شود. الماس های D تا F جزو با کیفیت ترین الماس ها از نظر رنگی به شمار می روند.

الماس با درجه D که نادرترین و گرانبهاترین نوع الماس است اغلب با پلاتین و طلای سفید ترکیب می شود زیرا طلای زرد زیبایی منحصر به فرد این الماس را به خوبی در معرض نمایش نمی گذارد. یکی حلقه ازدواج با طلای سفید و تک نگین الماس نوع D یکی از پر طرفدارترین طرح های حلقه نامزدی و ازدواج است.

یک نوع دیگر از الماس وجود دارد که به آن الماس فانتزی می گویند. این نوع الماس ها رنگی هستند و به دلیل خاص بودن و کمیاب بودنشان گاهی از نظر قیمتی در رقابت با الماس نوع D تا F هستند. رایج ترین رنگ های موجود در الماس های رنگی زرد، آبی، سبز، صورتی و قهوه ای روشن هستند. معروف ترین و گرانترین الماس رنگی دنیا نیز الماس دریای نور است که در موزه جواهرات ملی ایران نگهداری می شود. این الماس بزرگترین الماس صورتی دنیا است.

  • وضوح و شفافیت

وضوح یا شفافیت یک الماس بر اساس میزان اینکلوژن ها و لکه های موجود در آن تعیین می شود که بررسی و تشخیص آن به وسیله ی چشم غیر مسلح و افراد غیر متخصص امکان پذیر نیست. واضح است که هرچه میزان لکه ها و ناخالصی های موجود در الماس کمتر باشد ارزش بیشتری دارد.

اغلب الماس ها دارای میزان کمی ناخالصی هستند و نبود ناخالصی در الماس بسیار اتفاق نادری است. اگر حتی با بزرگنمایی ۱۰ برابر هم، ناخالصی در الماس دیده نشود آن الماس جزو سنگ های باکیفیت در نظر گرفته می شود.

  • برش

یکی از فاکتورهای اصلی در تشخیص زیبایی و ارزش الماس نوع برش آن است؛ به طوری که متخصصان آن را اولین عامل تعیین کننده ارزش الماس به حساب می آورند. برش الماس میزان انعکاس نور در آن و در نتیجه درخشش و زیبایی نهایی آن را مشخص می کند.

برش الماس نیاز به مهارت و تجربه ی زیادی دارد و فقط الماسی که کاملا متناسب و متقارن با وجوه بی عیب و نقص تراشیده شده باشد، بیشترین میزان درخشندگی را خواهد داشت. نوع برش هر الماس به طور معمول با توجه به نوع الماس خام تعیین می شود.

متخصص تراش الماس باید بتواند تا در حین برش کمترین دور ریز را داشته باشد. هنگام برش یک الماس خام، به طور متوسط ​​۶۰ درصد از الماس از بین می رود.

الماس ها در شکل های متنوعی برش داده می شوند که در این بین ۱۰ برش معروف تر و پر کاربرد تر از سایرین هستند. این ۱۰ برش عبارت اند از برش گرد یا برلیان (BRILLIANT)، برش کوشن (CUSHION)، برش پرنسس (PRINCESS)، برش زمرد (EMERALD)، برش بیضی (OVAL SHAPE)، برش مارکیز (MARQUISE)، برش گلابی (PEAR SHAPE)، برش اسچر (ASSCHER)، برش تابشی (RADIANT) و برش قلبی (HEART).

گرانترین برش الماس متعلق به برش گرد یا برلیان است که به علت انعکاس زیاد نور در آن و درخشش بی نظیری است که ایجاد می کند. انعکاس بالای نور در این برش به دلیل تناسب و تقارن موجود در برش های آن است. از این رو سرویس برلیان و هر جواهری که در آن از برلیان استفاده شده باشد ارزش بالایی دارد.

سنگ های الماس معمولا توسط مراکز معتبری مانند موسسه گوهر شناسی آمریکا یا GIA مورد بررسی قرار می گیرند و به آنها شناسنامه هایی اعطا می شود که تمامی مشخصات مهم سنگ در آن ذکر شده است. این شناسنامه ها باعث اعتبار سنگ الماس می شود و شما می توانید با اطمینان آنها را خریداری کنید. جواهری زمردی با بیش از ۱۵۰ سال قدمت در حوزه ی طراحی و ساخت جواهرات، تماما از سنگ های الماس دارای شناسنامه GIA استفاده می کند و مشتریان می توانند با اطمینان کامل به این جواهری سفارش دهند.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Translation of the top 4 YouTube podcasts for the first time 310x165 - ترجمه ۴ پادکست برتر یوتوب برای اولین بار در مدرسه صفر تا صد

ترجمه ۴ پادکست برتر یوتوب برای اولین بار در مدرسه صفر تا صد

پایگاه خبری دنیای برند، در شلوغی‌های عصر دیجیتال، جایی که مرزهای با کلیک روی یک …

۱۷ نظر

  1. blank

    پس راهی برای تشخیص الماس نیست؟ جز شناسنامه که گفتین. میشه مثلا ببریم یه جواهری دیگه برامون چک کنه ببینه الماسش کیفیت داره یا نه/

  2. blank

    ما که رنگشو نمیبینیم پس همون درجه های رنگدارشو میخریم ارزونتر در بیاد.نه ما میفهمیم نه کسی که میبینه دیگه پس چه فرقی میکنه

  3. blank

    سلام شاهین عزیز
    ممنون که مقاله رو خوندی، ما تلاش کردیم ان چیز که لازم هست رو تو مقاله درج کنیم و برای همین تیترش رو گذاشتیم «همه چیز درباره ی الماس»

  4. blank

    شیوای عزیز سلام
    دیگه به قول قدیمیا هر جور صلاح میدونی

  5. blank

    برش قلبی الماس خیلی قشنگه من عاشقشم حلقمم الماس با برش قلبیه

  6. blank

    الماسای شناسنامه دار خیلییی گرونن ولی خب بخوایم بفروشیمم خوب میخرن ازمون

  7. blank

    زیبای عزیز
    ممنون که نظرت رو با ما در مورد الماس به اشتراک گذاشتی

  8. blank

    حسنی عزیز
    بله دقیقا

  9. blank

    چقد مدل برش هست من فقط گرد و مستطیلی رو میشناختم.خیلی خفنن

  10. blank

    ممنون از لطفتون

  11. blank

    خیلی ام کامل و خوب. با سپاس از شما

  12. blank

    الماسای آزمایشگاهی چه تفاوتی با الماس های طبیعی دارند؟ چه از نظر قیمتی چه ظاهری و …

  13. blank

    الماس رنگی که قشنگتره چرا پس بعضیا رنگ دارن بده بعضیا رنگ دارن خوبه. چه مدلی تشخیص میدن کدوم رنگ بهتره

  14. blank

    خیلی دوس دارم بدونم اولین بار کی الماسو برش داد. اولین برشی که انجام شد برلیان بود؟

  15. blank

    برشهای دیگه قشنگتر از برش گرده بابا،راحتترم که میگین هست.مثلا این مدل قلبیا رو دیدین چه خوبن

  16. blank

    in 4 ta moredi ke goftin jaleb bood azin be bad kharid mikonim mishe daghightar barresi konim

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *