ثبت ملی

هشت میراث ناملموس اصفهان ثبت ملی شد

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان از ثبت هشت اثر میراثی ناملموس در نشست شورای ملی ثبت آثار کشور خبر داد که با اکثریت آرا به تصویب رسیده است.

علیرضا ایزدی افزود: پرونده‌های فرستاده شده از استان اصفهان به شورای ملی ثبت آثار کشور جزو پرونده‌های برتر شناخته شده و مورد تشویق این شورا قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: یکی از این آثار مهم به ثبت رسیده، مهارت “پخت گز ” به عنوان یکی از اصلی‌ترین و پرطرفدارترین سوغات شهر تاریخی اصفهان و شناخته شدن در بین مردم ایران و گردشگران خارجی است.

گز با قدمت بیش از ۴۵۰ سال، دارای شهرت ملی و جهانی در بین گردشگران ایرانی و خارجی است که در شکل‌های متفاوت شامل آردی و لقمه‌ای و با طعم های پسته‌ای، بادامی و شکلاتی عرضه‌ می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان افزود: آیین مذهبی طوق شیخ رضای کاشان، پخت کباب سیخ انجیلی نجف آباد، پخت غذای پتل پلوی خوانسار، پوشش چادر سفید بانوان در ورزنه، آیین مذهبی چاوشی خوانی ماه محرم کاشان، کاشت، داشت و برداشت محصول زردک در آران و بیدگل و نمایش آیینی رقص اسب چوبی روستای حسین آباد آران وبیدگل که درمراسم شادی و سرور برپا می‌شود از جمله میراث ناملموس ثبت شده استان اصفهان است.

“آیین سنتی، مذهبی ۴۰۰ ساله طوق شیخ رضا” در مرکز هیئت عزاداران اباعبدالله‌الحسین(ع) کاشان همزمان با شب هشتم محرم‌الحرام برگزار می‌شود.

“طوق” زبانه‌ای از فولاد به عرض تقریبی هفت سانتی‌متر و به طول یک تا ۱.۵ متر و قطری حدود سه میلی‌متر است که منتهی‌الیه سر آن به شکل گلابی قلم زده و از پایین به شکل قلب متصل است و در مواقعی که به اصطلاح دسته حرکت می‌کند، شالی به کمر بسته و ته چوب را در آن گذاشته و به طور قائم می‌برند.

“کباب گوشت شتر با سیخ انجیر”، غذای اصیل و بی نظیر شهر نجف آباد است. سیخ های کباب از ساقه های نازک و سبز درخت انجیر درست می شود.

“پتله پلو” یکی از غذاهای سنتی شهرستان خوانسار است که برای تهیه آن ابتدا گندم را پس از تمیز کردن از سنگ و شن می‌شستند و سپس آن را می‌جوشاندند و بعد در مقابل آفتاب پهن و خشک می‌کردند. بعد از خشک شدن، آن را در گودالی به نام دیبک ریخته و می‌کوبیدند تا دانه‌های گندم شکسته شود و سپس با گردو، لوبیا چیتی،و ماش و برنج می‌پختند.

ورزنه شهر “کبوتران سفید یا چادر سفیدان” در ۱۰۵ کیلومتری شرق اصفهان، از توابع بخش بن رود و تنها شهر در کشور است که زنان آن بطور سنتی چادر سفید بر سر می‌کنند.

“آیین مذهبی چاوشی خوانی ماه محرم کاشان”، مربوط به نخستین دسته عزاداری به نام چاووش عزاست که در آخرین روز ذی‌الحجه یعنی یک روز قبل از شروع ماه محرم به بازار شهر می‌آیند و مردم را از فرا رسیدن ماه محرم مطلع می‌کنند.

“محصول زردک”  هرساله در بیش از پنج هکتار در شهرستان آران و بیدگل کاشته و برداشت می‌شود و با توجه به ویژگی‌های خاص تقویتی این محصول، بیش از نیمی از آن به دیگر شهرهای کشور ارسال می‌شود.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

“نمایش آیینی رقص اسب چوبی روستای حسین آباد آران وبیدگل” آیینی است که درمراسم شادی و سرور با چرخاندن اسب‌های چوبی برپا می‌شود.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

پرورش ماهیان خاویاری

فعالیت سه مزرعه پرورش ماهیان خاویاری دارای برند در روستای قره‌سوی آستارا

پایگاه خبری دنیای برند، شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از قطب‌های پرورش انواع ماهیان خاویاری …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x