سبد کالایی کشور

تثبیت بخش عمده‌ای از سبد کالایی کشور در توافق با روسیه

پایگاه خبری دنیای برند، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد بیان کرد: در خصوص تأمین گندم، روغن خام و جو توافقات خیلی خوبی با روسیه صورت گرفته است و هیچ نگرانی در مورد تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت تجارت متقابل و ترانزیت ایران به بهترین شکل استفاده کرده و از فرصت پیش‌آمده غفلت نکنیم.

انعقاد توافق بلندمدت ایران با روسیه برای حفظ امنیت غذایی

فهرست مطالب

علیرضا پیمان پاک درباره انعقاد توافق بلندمدت ایران با روسیه برای تأمین کالاهای اساسی، اعلام کرد: این توافق به‌منظور حفظ امنیت غذایی و تأمین کالاهای اساسی ایران از روسیه است.

وی بابیان این‌که منظور از کالاهای اساسی گندم، نهاده‌های دامی (ذرت و جو) و روغن است، ادامه داد: روسیه یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان بخش اعظمی از این کالاها است؛ یعنی بزرگ‌ترین صادرکننده گندم جهان و یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان روغن (اوکراین و روسیه به‌طور تقریبی ۶۰ درصد روغن خام دنیا و دانه‌های روغنی را تأمین می‌کنند) و همچنین یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جو در جهان است.

معاون وزیر صمت اضافه کرد: ما نیز یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان نهاده‌های دامی هستیم و سال گذشته به‌طور تقریبی حدود پنج تا شش میلیون تن گندم وارد کردیم و حدود دو میلیون تن نیز نیاز روغن کشور است.

تأمین کالاهای اساسی در دنیا به‌واسطه جنگ اوکراین مهم شده است

پیمان پاک تصریح کرد: امروز همه دنیا به‌واسطه جنگ اوکراین نگران تأمین کالاهای اساسی خود بوده و بیشتر به دنبال این هستند که بتوانند امنیت غذایی مناسبی برای خود ایجاد کنند.

تثبیت بخش عمده‌ای از سبد کالایی کشور در توافق با روسیه

وی در خصوص اقدامات انجام‌شده در این حوزه، ادامه داد: ما نیز از روزهای نخست این دغدغه را داشتیم و وزیر جهاد سفری فوری به روسیه انجام دادند، همچنین دو، سه تیم تخصصی نیز به این کشور اعزام شد و در ادامه همه این اقدامات توانستیم بخش عمده‌ای از سبد کالایی کشور را با توافقات انجام‌شده تثبیت کردیم.

هیچ نگرانی‌ای برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران بابیان این‌که در بحث تأمین گندم، روغن خام و جو توافقات خیلی خوبی صورت گرفته و هیچ نگرانی‌ای برای تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد، گفت: با توجه به این‌که اکنون شاید ایران اصلی‌ترین مسیر برای صادرات کالاهای اساسی روسیه به شمار می‌رود، توانستیم توافقات خیلی خوبی انجام دهیم.

فرصت ایران برای ورود موقت و ترانزیت در کریدور شمال جنوب

پیمان پاک ادامه داد: بحث دیگر این بود که ما با توجه به فرصت دریای خزر و جایگاه ژئوپولتیک ایران چطور بحث کریدور شمال جنوب را فعال کنیم تا بتوانیم با توجه به فرصت پیش‌آمده بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم، زیرا بیشتر کشورهای اطراف ما گرفتار همین مسئله و نگرانی هستند، بنابراین این وضعیت فرصتی را برای ایران فراهم می‌کند که در قالب ورود موقت و ترانزیت بتواند از جایگاه خود استفاده کند.

به دنبال تسهیل قوانین ورود موقت و ترانزیت با روسیه هستیم

وی در خصوص مزایای مثبت این موضوع، افزود: با این کار هم کالاهای اساسی کشورهای اطراف از مسیر روسیه تأمین می‌شود و هم کسب ارزش‌افزوده داریم؛ ضمن این‌که به‌صورت جدی نیز به دنبال تسهیل قوانین آن هستیم، زیرا به‌طور نسبی قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود داشته که اکنون در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در حال بررسی است.

روسیه حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا از کشورهایی داشته که امروز با آن‌ها درگیر است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به این‌که روسیه نیز نیازهای بسیاری دارد، تصریح کرد: روسیه حدود ۶۰ تا ۸۰ میلیارد دلار واردات کالا از کشورهایی داشته که امروز با آن‌ها درگیر شده و مورد تحریم آن‌ها قرارگرفته است.

هیئت‌های تجاری مختلفی از ایران به روسیه اعزام شدند

پیمان پاک ادامه داد: امروز بخش عمده‌ای از واردات این کالاها ممنوع و سبب ایجاد خلاء کالایی در حوزه صنایع غذایی، کفش، پوشاک، مصالح ساختمانی، تجهیزات پزشکی، دارو و مواد پتروشیمی شده است، ما همه موارد را بررسی کرده‌ایم و در یک ماه و نیم گذشته، هیئت‌های مختلفی از ایران به روسیه اعزام‌شده و جلسات تجاری متعددی در این خصوص داشته‌اند.

توافقات خوبی با روسیه صورت گرفته و ادامه دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره توافقات صورت گرفته، گفت: توافق‌هایی را با مجموعه‌هایی مانند دامپزشکی، استاندارد و مجموعه‌های گمرکی روسیه داشتیم، همچنین در حوزه حمل‌ونقل و لجستیک نیز گفت‌وگوهای بسیار خوبی انجام شد؛ سیستم‌های بانکی نیز برای نقل‌وانتقال پول هماهنگ شدند و بحث بیمه‌ها را برای ضمانت داشتیم؛ این توافقات بسیار خوب است و همچنان ادامه دارد.

در حال نهایی سازی حدود ۱۵۰ اقدام با مقامات متناظر در روسیه هستیم

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران همچنین بیان کرد: حدود۱۵۰ اقدام را با مقامات متناظر در روسیه تعریف کرده‌ایم و در حال نهایی کردن آن‌ها هستیم تا بتوانیم به بهترین شکل از فضای تجاری پیش‌آمده برای توسعه تجارت با روسیه استفاده کنیم.

قراردادهای لجستیکی ایران و هند برای تأمین کالا از روسیه

پیمان پاک گفت: هند، کشورهای شرق آفریقا و کشورهای جنوب شرق آسیا مراودات تجاری با روسیه داشتند که به علت بسته شدن مسیر دریای سیاه، اکنون امکان فعالیت ندارند که در همین رابطه قراردادهای خوبی بین مجموعه‌های لجستیکی ایران و هند برای تأمین کالای موردنیاز هند از روسیه و انتقال کالاهای آن‌ها به روسیه و همین‌طور سایر کشورها بسته‌شده است.

نباید از فرصت پیش‌آمده غفلت کنیم

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم از هر دو ظرفیت تجارت متقابل و بحث ترانزینی ایران به بهترین شکل استفاده کرده و از فرصت پیش‌آمده غفلت نکنیم.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت در بخش دیگری از سخنان خود، یادآور شد: تجربه بسیار ناموفقی را از زمانی که ترکیه با روسیه دچار مشکل شد، داریم که در پی آن بازار روسیه از کالاهای ترکیه‌ای خالی شد و ایران که بهترین مزیت را برای استفاده از این فضا داشت و می‌توانست جایگاه ترکیه را در صادرات به روسیه بگیرد، متأسفانه نه تنها افزایش صادرات نداشت، بلکه در آن سال‌ها چهار تا پنج درصد نیز کاهش صادرات به روسیه پیدا کرد؛ بنابراین سعی خواهیم کرد آن خاطره را پاک‌کرده و با کمک بخش خصوصی موفقیت‌های بسیار خوبی را برای کشور رقم بزنیم.

استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف تجاری با روسیه

پیمان پاک درباره استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای پیشبرد این مسئولیت و برخورداری آن‌ها از پشتیبانی دولت، گفت: در هیئت بلندپایه‌ای که حدود دو هفته پیش به روسیه سفر کرد از ۷۰ مجموعه تجاری، تنها ۱۰ مجموعه متعلق به بخش‌های عمومی و ۶۰ مجموعه به‌طور کامل بخش خصوصی بودند.

کارها را به‌صورت تیمی و با همراهی بخش خصوصی انجام داده‌ایم

وی بابیان این‌که روحیه و عملکرد سازمان توسعه تجارت در ماه‌های گذشته نشان از همراهی بخش خصوصی دارد، تصریح کرد: کارها را به‌صورت تیمی و با همراهی بخش خصوصی انجام داده‌ایم و منافع ملی نیز درگرو همکاری مشترک بخش خصوصی و بخش دولتی است؛ وظیفه دولت تنظیم گری و تسهیل گری بوده و وظیفه بخش خصوصی نیز استفاده از این فرصت‌ها است.

کارگروه توسعه تجارت به اوراسیا برای هم‌افزایی بین دستگاهی شکل گرفت

معاون وزیر صمت در خصوص همراهی سایر نهادها و وزارتخانه‌ها با بخش خصوصی نیز تصریح کرد: از ابتدای کار با احتمال این‌که ناهماهنگی‌ها ممکن است سبب از دست رفتن فرصت شود؛ با هماهنگی معاون اقتصادی و زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری کارگروهی به نام توسعه تجارت به اوراسیا تشکیل شد، زیرا به سبب این‌که اقتصاد و شبکه‌های لجستیکی آن‌ها به هم گره‌خورده این فرصت تنها محدود به روسیه نیست، بلکه اکنون در بلاروس، ارمنستان و قزاقستان نیز فرصت‌های خوبی پیش‌آمده است.

پیمان پاک بابیان این‌که این کارگروه شکل‌گرفته و هر هفته جلسات پایش دارد، ادامه داد: دستگاه‌ها در این کارگروه باهم هماهنگ می‌شوند و ما انتظارات را مطرح و ابلاغ میکنیم و هماهنگی بسیار خوبی به وجود آمده و انتظارات بخش خصوصی برآورده شده است.

ظرفیت ارتقای چند برابری صادرات به اوراسیا را داریم

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت ایران در خصوص ظرفیت‌های صادرات به اوراسیا، اعلام کرد: برآورد اولیه تا به امروز نشان از افزایش ۵۰ تا ۶۰ درصدی صادرات دارد و با توجه به ظرفیت‌ها باید چند برابر دیگر نیز افزایش یابد.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

پیمان پاک در خصوص وضعیت بیمه کشتی‌های تجاری نیز بیان کرد: سازمان کشتیرانی بیمه‌ها را بر عهده دارد و در مورد بیمه‌های صادراتی نیز ما روی صندوق ضمانت صادرات کار می‌کنیم و در روسیه نیز به توافقات بسیار خوبی رسیده‌ایم و با بیمه‌های روسیه در حال نهایی کردن کار هستیم که تا حدود دو هفته آینده عملیاتی و اجرایی خواهد شد.

منبع: شاتا

همچنین ببینید

Img20240422103633837 310x165 - توزیع داروهای گیاهی در عطاری ها بررسی می شود

توزیع داروهای گیاهی در عطاری ها بررسی می شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی شیراز گفت: اخیراً طبق بخشنامه‌ای که برای ممنوعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *