نام تجاری

قاچاق سالانه ۹۰ تن زعفران از کشور

پایگاه خبری دنیای برند، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به رشد ۶۲ درصدی صادرات این محصول در ۵ ماه ابتدایی سال‌جاری، گفت: سالانه حدود ۹۰ تن زعفران به صورت قاچاق از کشور خارج می‌شود.

غلامرضا میری، نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه سالیانه ۹۰ تن زعفران توسط قاچاقچیان به‌صورت غیرقانونی از کشور خارج می‌شود، اظهار کرد: نرخ پایه گمرکی ۵۰ درصد بالاتر از نرخ فروش صادرات قیمت‌گذاری شده و این مساله مشکلات جدی برای صادرکنندگان به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان برای بازگشت ارز به کشور با مشکلات جدی روبه‌رو هستند، گفت: از دستگاه‌های ذی‌ربط درخواست داریم که براساس مستندات در نرخ پایه گمرکی بازنگری داشته باشند تا از قاچاق کالا و متضررشدن صادرکنندگان جلوگیری شود.

افزایش ۶۲ درصدی صادرات زعفران

به گفته میری، در ۵ ماه نخست سال‌جاری، صادرات زعفران در مقایسه با ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ حدود ۶۲ درصد افزایش یافته است.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران یکی از عوامل رشد صادرات را بازگشت ثبات به بازار ارز دانست و گفت: با ایجاد شرایط مناسب و پیش‌بینی‌پذیری بازار، صادرکنندگان اطمینان بیشتری برای ادامه فعالیت پیدا کردند، اما باید اشاره کرد با این وجود تاکنون نتوانسته‌ایم به آمار صادرات در سال ۹۹ دست پیدا کنیم.

به گفته وی، آمار صادرات زعفران در سال ۱۳۹۹، ۳۲۵ تن بوده که پیش‌بینی می‌شود در سال‌جاری می‌توان دوباره به این عدد دست پیدا کرد.

هر کیلوگرم زعفران چند میلیون قیمت دارد؟

به گفته نایب‌رئیس شورای ملی زعفران، در حال حاضر هر کیلوگرم زعفران بین ۳۷ تا ۵۰ میلیون تومان، براساس کیفیت و درجه‌بندی، از تولیدکنندگان خریداری می‌شود.

میری در پایان درباره میزان تولید زعفران در سال‌جاری اظهار کرد: تا زمانی که این محصول به صورت کامل برداشت نشود نمی‌توان عددی درباره میزان تولید این محصول اعلام کرد.

چین مقصد اول صادرات زعفران ایران

همچنین روح‌اله لطیفی، سخنگوی کمیسیون روابط بین‌الملل و توسعه تجارت خانه صمت ایران گفته است: چین با خرید ۲۸ هزار و ۴۴۷ کیلوگرم به ارزش ۳۳ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۶۹۱ دلار مقصد اول صادرات زعفران ایران، در پنج ماهه نخست سال بود.

به گفته وی، امارات، اسپانیا، قطر و افغانستان، مقاصد دوم تا پنجم صادرات زعفران ایران در پنج ماه نخست امسال بودند.

همچنین ببینید

Img20240501113719986 310x165 - پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

پیشنهادهای ارزی اتاق ایران برای مراجع ذی ربط ارسال می شود

با آغاز تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران در سال ۱۳۹۷ تا به امروز، مشکلات ارزی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *