ثبت ملی

ثبت ملی شهر ابزارآلات فلزی

پایگاه خبری دنیای برند، به گفته مردم محلی، پیشینه ساخت ابزارآلات فلزی در کرندغرب به حدود سه هزار سال قبل بر می گردد و در طول قرنهای متمادی این هنر را نسل به نسل به فرزندان خود آموخته اند تا به امروز که ابزارآلات فلزی و بویژه چاقو یکی از مهمترین سوغات این شهر به شمار می رود.

دالاهو قرن های متمادی یکی از مراکز اصلی صنعت فلز در ایران بوده و شواهد تاریخی زیادی هم وجود دارد که گویای این است مردم کرند غرب از قرن های دور در کار ساخت ابزارآلات فلزی و جنگی بوده اند.

در این شهر همه مردم با پیشه  فلزکاری و چاقو سازی آشنا هستند و هر کودکی هم که به دنیا می آید، با صدای ضرب چکش استادکاران فلزکار و چاقو ساز بزرگ می شود، برای همین است که می گویند این هنر در خون و رگ مردمان این شهر جاری است.

جایگاه این هنر دست ساز باستانی در بین مردم کرند غرب باعث شد تا سال گذشته سرپرست میراث فرهنگی استان کرمانشاه در گفت و گو با ایسنا وعده ثبت ملی این شهر را به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی بدهند.

به گفته مسئولین میراث فرهنگی قرار است، پس از ثبت هرسین به عنوان شهر ملی گلیم، دالاهو به عنوان شهر ملی تنبور، نودشه شهر ملی گیوه و فش به عنوان دهکده ملی سازهای سنتی، شهر کرند غرب چهارمین شهر کرمانشاه باشد که با عنوان “شهر ملی ابزارآلات فلزی” به ثبت برسد.

و اما اکنون با گذشت حدود شش ماه از وعده مسئولین میراث فرهنگی از آنها سراغ آخرین اقدامات انجام شده برای ثبت ملی این شهر را گرفته ایم که معاون میراث فرهنگی استان ضمن اشاره به تاخیری که در تدوین پرونده آن  به دلیل کمبود اعتبارات افتاده، گفت: در حال حاضر مشغول انجام کارهای مطالعاتی و پژوهشی و تهیه مستندات برای تدوین پرونده هستیم.

حسین ویسی افزود: پس از پایان کار گردآوری اطلاعات، دسته بندی و مستندسازی آنها، پرونده تدوین خواهد شد و به وزارتخانه ارسال می شود تا آن را در شورای راهبردی شهرها و روستاهای ملی کشور مطرح و از آن دفاع کنیم.

وی با تاکید براینکه پرونده ثبت کرندغرب به عنوان شهر ملی ابزارآلات فلزی تا پیش از پایان امسال تدوین و به وزارتخانه ارسال می شود، اعلام کرد: برای اینکه بتوانیم ظرفیت هایمان را در کرندغرب معرفی و تبدیل به برند کنیم، این اقدام را در دستور کار قرارداده ایم.

معاون صنایع دستی کرمانشاه با بیان اینکه ثبت ملی این شهر می تواند پویایی و رشد این هنر صنعت و خلاقیت و تولید کارهای جدید را در کرندغرب به دنبال داشته باشد، افزود: از طرفی ثبت ملی آن مانع از کمرنگ شدن و فراموش شدن ساخت ابزارآلات فلزی و چاقو در این شهر خواهد شد.

وی  مردم دالاهو را مردمانی هنرمند خواند و گفت: در این شهرستان مردم دارای دو هنر هستند، یکی تنبور که سال گذشته به نام شهر ملی تنبور ثبت شد و دیگر ابزارآلات فلزی که بنا داریم به اسم کرندغرب آن را ثبت ملی کنیم.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

 به گفته این مسئول، در حال حاضر حدود ۱۲۰ هنرمند چیره دست در رشته ساخت ابزارآلات فلزی در دالاهو مشغول به فعالیت هستند.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

63013593 310x165 - پرفروش‌ترین خودرو جهان کدام است؟

پرفروش‌ترین خودرو جهان کدام است؟

ایالات‌متحده موفق شد سال گذشته یک پیروزی بزرگ را به دست آورد و مدل Y تسلا به پرفروش‌ترین خودرو در سراسر جهان تبدیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *