رنگ اپوکسی

آنچه که درباره رنگ اپوکسی و کاربردهای آن باید بدانید

پایگاه خبری دنیای برند، شاید تا به حال اسم رنگ اپوکسی به گوش شما نیز خورده باشد. رنگ‌های اپوکسی درواقع به عنوان یکی از بادوام‌ترین و سخت‌ترین رنگ‌ها شناخته می‌شوند که از ترکیبات رزین اپوکساید با هاردنر به دست می‌آیند و در مصارف متعددی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این رنگ که دارای تنوع رنگی قابل توجهی است، هیچ بویی ندارد و در برابر ضربه و سایش نیز از خود مقاومت بسیار بالایی نشان می‌دهد. باتوجه به کاربردهای بسیار زیاد رنگ اپوکسی که نوعی بسیار خاصی از رنگ‌ها است، در این مقاله سعی کرده‌ایم تا شما را با این رنگ و کاربردهای آن بیشتر آشنا کنیم؛ پس با ما همراه باشید.

رنگ اپوکسی چیست؟

همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم رنگ اپوکسی، یک رنگ دو جزئی است که از ترکیب رزین اپوکسی و سخت کننده‌های پلی آمین به دست می‌آید. به دلیل ویسکوزیته پایین رنگ اپوکسی از آن می‌توان به عنوان رنگ نهایی در بسیاری از سیستم‌های پرایمری با لایه میانی و حتی بدون لایه‌های زیرین، مستقیما بر روی سطح مورد نظر استفاده کرد. رنگ‌های اپوکسی بهترین جایگزین برای پوشش‌های محافظتی هستند و مقاومت بسیار خوبی در برابر عوامل جوی، شیمیایی، سایش،س اصطکاک و غیره دارند.

موارد مصرف رنگ اپوکسی

یکی از موارد مصرف و کاربردهای رنگ اپوکسی، استفاد از آن در کف گاراژ‌ها و پارکینگ‌ها است. رنگ اپوکسی نه تنها کف پارکینگ شما را روشن‌تر می‌کند، بلکه از آن در برابر پوسته شدن، رد تایر، لکه‌های نفتی و ترک خوردن محافظت می‌کند. رنگ اپوکسی غالبا برای مصارف صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تفاوت عمده‌ای که بین رنگ اپوکسی و سایر رنگ‌های معمولی وجود دارد آن است که این رنگ‌ها دارای قابلیت چسبندگی به بتن و بالا بردن مقاومت و دوام آن هستند. باتوجه به این که رنگ اپوکسی درخشش و زیبایی خاصی به محیط می‌بخشد، بسیاری از مردم از رنگ اپوکسی در کف اتاق‌ها و خانه‌ها نیز استفاده می‌کنند؛ چراکه علاوه بر زیبایی و درخشش منحصر به فرد آن، کف مکان مورد نظر شما را از آسیب‌های جدی به دلیل سرما، گرما و غیره محافظت می‌کند.

What you need to know about epoxy paint and its applications 01 - آنچه که درباره رنگ اپوکسی و کاربردهای آن باید بدانیدبه طور خلاصه از کاربردهای رنگ اپوکسی می‌توان به مواردی همچون استفاده در موتورخانه‌ها، کارخانه‌ها، حمام‌ها، استخرها، استفاده به جای کفپوش‌های صنعتی، استفاده به عنوان پوشش مناسب برای محافظت از خطوط لوله‌ها، استفاده در آزمایشگاه‌ها و غیره اشاره کرد.

ویژگی‌های رنگ اپوکسی

شاید به جرئت بتوان گفت که مهم‌ترین و مشهورترین ویژگی رنگ اپوکسی، ضد خوردگی و ضد سایش بودن آن است. از ویژگی‌های دیگر این رنگ خاص، مقاومت آن در برابر مواد شیمیایی است. به همین علت اگر شما رنگ اپوکسی را با ماده اسیدی شستشو دهید آسیبی به آن وارد نمی‌شود. یکی از مواردی که در کف بیشتر ساختمان‌ها وجود دارد، الکتریسیته ساکن آن است. رنگ‌های اپوکسی کف به خوبی توان جذب چنین الکتریسیته‌های ساکنی را دارند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب رنگ اپوکسی تنوع رنگی بسیار بالای آن است که شما می‌توانید از آن برای تزئین کف ساختمان استفاده کنید. از مزایای رنگ اپوکسی می‌توان به مقاومت آن در برابر آتش، آب، ماندگاری بسیار بالا، مقاومت عالی و مقرون به صرفه بودن آن اشاره کرد که باعث فروش رنگ اپوکسی به مقادار زیاد شده است.

استفاده از رنگ اپوکسی بر روی سطح چوبی

رنگ اپوکسی درواقع یک لایه روکش دار است که از کاتالیزور و رزین تشکیل می‌شود. هنگامی که این دو جزء با یکدیگر ترکیب می‌شوند قادر به تحمل مقدار قابل توجهی فشار خواهند بود و می‌توان از آن برای پوشش کف‌های چوبی نیز استفاده نمود. اما برای این که رنگ اپوکسی به چوب بچسبد باید مقدماتی را اجرا کنیم. نکته بسیار مهمی که باید به آن توجه کنید آن است که کف‌های چوبی پوشیده شده به وسیله روغن جلا، موجب چسبیدن رنگ اپوکسی به چوب نمی‌شوند؛ بنابراین، قبل از شروع رنگ زدن چوب باید این پوشش‌ها به وسیله یک سنباده دستی یا برقی برداشته شوند.

به یاد داشته باشید که سطوح چوبی عریان برای چسبندگی چندان مناسب نیستند و قبل این که رنگ اپوکسی به کف چوبی متصل شود، باید به وسیله یک پرایمر پلاستیکی آکریلیک پوشانده شود. هنگام رنگ کردن کف یک اتاق همواره به این نکته توجه داشته باشید که از نقطه بسیار دور اتاق شروع به رنگ‌آمیزی کرده و به سمت درب خروجی اتاق حرکت کنید؛ چراکه در غیر این صورت ممکن است در داخل یک اتاق آغشته به رنگ مرطوب گرفتار شوید.

مقایسه رنگ اپوکسی با کاشی

What you need to know about epoxy paint and its applications 02 - آنچه که درباره رنگ اپوکسی و کاربردهای آن باید بدانیدمزایای استفاده از رنگ اپوکسی در مقایسه با کاشی بیشتر است. طبیعتا رنگ اپوکسی به لحاظ مقاومت، سخت‌تر و محکم‌تر از یک کاشی استاندارد عمل می‌کند. ناگفته نماند در موقعیتی که یک کاشی می‌تواند بیشترین خراب شدگی و شکستگی را داشته باشد، یک پوشش رنگ اپوکسی به سختی آسیب می‌بیند و حتی خراش برمی‌دارد! به همین دلیل است که عمده متقاضیان رنگ اپوکسی را کسانی تشکیل می‌دهند که می‌خواهند از این رنگ برای فضاهای پرتردد، با رطوبت بالا، عرشه و فضاهای کاری استفاده نمایند.

رنگ اپوکسی؛ کاربردی‌ترین رنگ صنعتی

همان‌طور که در مطالب بالا گفته شد؛ رنگ اپوکسی یکی از کاربردی‌ترین رنگ‌ها است و ویژگی‌ها و مصارف متعددی دارد که به راحتی نمی‌توان از آن‌ها گذشت. مقاومت بسیار بالای این رنگ و تنوع رنگی آن سبب شده تا امروزه استفاده از این رنگ در اماکن و ساختمان‌های مختلف رواج یابد. مقاومت این رنگ به قدری بالاست که در برابر دمای ۲۰۰ درجه سانتی گراد نیز مقاومت می‌کند. زیبایی و درخشش کف‌هایی که با رنگ اپوکسی پوشش داده ‌می‌شوند به قدری است که امروزه در کف آشپزخانه‌ها نیز از آن استفاده می‌شود تا از کف در برابر پوسته پوسته شدن محافظت نماید.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

How to have a great trip to Antalya 310x165 - چگونه سفری عالی به آنتالیا داشته باشیم؟

چگونه سفری عالی به آنتالیا داشته باشیم؟

برای سفری عالی به آنتالیا ابتدا باید اطلاعاتی کامل درمورد این شهر داشته باشید و یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید تا بهترین سفر زندگی خود را تجربه کنید. در برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر، انتخاب هتل خوب مانند هتل ونزیا پالاس دلوکس ریزورت آنتالیا، رزرو به‌موقع بلیط هواپیما آنتالیا و ... اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و در حال برنامه‌ریزی هستید، این مطلب را اتا انتها بخوانید تا با نکات ویژه یک سفر خوب به آنتالیا آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *