آشپزخانه

چه چیزی آشپزخانه شما را صنعتی می‌کند؟

پایگاه خبری دنیای برند، شما هم می‌خواهید رستوران کوچکی در مرکز شهر درست کنید و ساختمان کوچکی را تهیه کردید. اما یک مشکلی وجود دارد! به نظر نمی‌رسد این آشپزخانه این آپارتمان کوچک همکف صنعتی باشد. این سؤال را از خود می‌پرسید که واقعاً تفاوت آشپزخانه صنعتی و معمولی چیست؟

در این مقاله به معیارهایی می‌پردازیم که حتی اگر در آشپزخانه‌های کوچک منازل هم اجرا شوند آنها را تبدیل به آشپزخانه صنعتی می‌کند. اگر این معیارها رعایت شوند دیگر نباید نگران ایرادهای مأمور شهرداری به غیراستاندارد بودن سازه برای رستوران باشند. معیارهایی مانند لایه‌بندی، تجهیزات لازم و مهم‌تر از همه مجوزها.

 

امنیت در آشپزخانه صنعتی

پیش از همه بگذارید به این نکته اساسی اشاره کنیم که امنیت پرسنل و شهروندان باید اولویت اول شما در آشپزخانه صنعتی باشد. خواه می‌خواهید آشپزخانه خود را در آپارتمان بنا کنید و یا رستورانی با هزار نفر ظرفیت داشته باشید. برای برآورده کردن امنیت در محیط آشپزخانه صنعتی بایستی چک‌لیستی از قوانین و مقررات آشپزخانه صنعتی در محیط رستوران رعایت شود.

  • کف شیب با شیب متناسب و قابل شستشوی آشپزخانه و مقاوم در برابر مواد چرب و روغن
  • فاضلاب و آبراه با پوشش پنجره‌ای
  • دیوارهای با قابلیت شستشو، روکش لعاب‌دار دیوار به رنگ سفید
  • سقف پنج متری از جنس غیر قابل نفوذ به همراه تعبیه دریچه در محل عبور لوله‌ها و کابل‌ها برای ترمیم
  • درب‌های توری دار از جنس فلز و به رنگ متناسب
  • پنجره‌های توری دار که قابلیت دید سالن از بیرون وجود نداشته باشد.
  • تهویه قدرتمند
  • نور طبیعی و غیرمستقیم

 

مجوزها و اعتبارنامه‌های لازم

What makes your kitchen industrial 01 - چه چیزی آشپزخانه شما را صنعتی می‌کند؟برای شروع به کار آشپزخانه صنعتی شما نیاز به ۱۴ مجوز مختلف از نهادهای مختلف دارید. اصلاً بدون دریافت این مجوزها و تنها با جواز کسب شما اجازه دایر کردن آشپزخانه صنعتی را نخواهید داشت. پروسه دریافت مجوزها از نهادهای مختلف پروسه‌ای زمان‌بر است. شما باید از اتحادیه صنفی رستوران و کافه گواهی کسب بگیرید و سپس برای گواهی بهداشت پرسنل و گواهی بهره‌برداری راهی دفاتر پیشخوان دولت شوید. همچنین هویت رستوران و یا کافه شما باید برای اماکن و نیروی انتظامی تأیید و شناسایی شده باشد.

می‌خواهید در رستوران خود موسیقی زنده برگزار کنید؟ به جز اماکن باید از دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی نیز مجوز بگیرید. امیدوارم کارهای با قوانین و مقررات ساختمان پیشتر آشنایی داشته باشید و ساختمان خود را بر اساس اصول استانداردسازی کرده باشید، چراکه در این مرحله باید مأمور شهرداری و اگر در شهرستان به سر می‌برید نهادهای مربوطه به رستوران شما خواهند آمد و در سلامت ساختمان و شرایط ایمنی اطفای حریق سنجیده خواهد شد. اگر پارکینگ اختصاص منظور کردید و اگر رمپ ورود و خروج به جاده دارید مجوزهای مربوط به آن نیز باید دریافت شود.

تمدید مجوزها برای پرسنل

مجوزها بهداشتی برای پرسنل آشپزخانه رستوران و کسانی که با مشتریان در ارتباط مستقیم هستند باید هر شش ماه تمدید شود. این شامل پرسنل سرو غذا هم خواهد شد. مخصوصاً در دوره همه‌گیری ویروس کرونا و همینک نوع جدید آن کرونای امیکرون این موضوع جدی‌تر شده است.

رستوران‌ها به جز تست همیشگی باید به نظافت و بهداشت پرسنل خود حساسیت ویژه‌ای داشته باشند. در یکی از پیمایش‌های انجام شده در کشور توسعه‌یافته‌ای مانند آمریکا، ۴۵ درصد از کارکنان آشپزخانه در حالت بیماری به سرکار رفته‌اند. دلیل آن نیز ترس از دست دادن کار بوده است. این آمار در کشور سرمایه‌داری مانند آمریکا معنادار است و احتمالاً در اروپا کمتر خواهد بود. در ایران چنین آماری وجود ندارد اما می‌توان با قیاس به این آمار گفت که وضعیت رستوران‌ها با تعداد بسیار محدودی پرسنل در اکثر رستوران‌ها و فست فودها بهتر از این نیست.

کارکنان انتقال مواد غذایی نیز باید به کارت بهداشت دریافت کنند اما دوره آن یک‌ساله است.

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

What makes your kitchen industrial 02 - چه چیزی آشپزخانه شما را صنعتی می‌کند؟برای آشپزخانه صنعتی باید از تجهیزات صنعتی استفاده کرد. استفاده از تجهیزات عادی آشپزخانه خانگی مناسب سرویس به ده‌ها و صدها مشتری در روز نیست. برای تأمین این تجهیزات ده‌ها شرکت معتبر وجود دارد. سریع‌ترین و بهتری روش رفتن به موتور جستجوگر گوگل و جستجوی تجهیزات موردنظر است. اگر می‌خواهید کافه باز کنید واژه «تجهیزات کافه شاپ» را جستجو کنید و اگر می‌خواهید فست فود افتتاح کنید بهتر است دنبال انواع فر برای پیتزا بگردید.

پیشنهاد ما این است به نخست به دنبال تجهیزات دست اول باشید. تجهیزات دست دوم بعد از سال‌ها استفاده در شیف‌های کاری مختلف نمی‌توانند کارایی مناسب را داشته باشند. دوم اینکه از شرکت‌های معتبر و با سابقه خریداری کنید. شرکت آپادانا تجهیز با دو دهه سابقه می‌تواند بهترین خدمات را در زمینه راه اندازی صفر تا صد رستوران داشته باشد.

نکته سوم استفاده از بهترین تجهیزات موجود در بازار است. تجهیزاتی که گارانتی و خدمات پس از فروش مناسبی در ایران داشته باشند. در مقاله‌ بهترین «برندهای تجهیزات آشپزخانه صنعتی دنیا» به این موضع پرداخته شده است. برندهایی مانند راشیونال و هوبرت از جمله شرکت‌های معتبر در این بازار هستند.

چیدمان و طراحی آشپزخانه

طراحی و چیدمان تجهیزات آشپزخانه در بهره‌وری رستوران شما و تبدیل آن به آشپزخانه حرفه‌ای نقش زیادی دارد. روش‌های زیادی برای طراحی و چیدمان بخش‌های مختلف آشپزخانه صنعتی وجود دارد. هر کدام از این روش‌ها برای نوعی از رستوران مناسب است. مثلاً فست فودها که با محصولاتی مشخص به طراحی با الگوی خطی نیاز دارند. بخش آماده‌سازی، پخت‌وپز و سفارش گیری در یک راستا قرار گرفته‌اند. در پشت آنها نیز انبار و بخش شستشو و نظافت قرار دارد.

الگوی بخشی مناسب رستوران‌هایی است که انواعی از غذا را تهیه می‌کنند. در هر بخش نوعی از غذا تولید می‌شود و برای تهیه آن به تجهیزات متناسب نیاز است. الگوی جزیره‌ای نیز نوع دیگری است که بیشتر استفاده می‌شود چراکه متناسب آشپزخانه‌های کوچک است و امکان تحرک زیادی را به پرسنل می‌دهد.

از هر روشی که برای طراحی رستوران خود استفاده می‌کنید به مشاوری در کنار خود نیاز دارید. کسی که همراه شما باشد و بتواند نگاه حرفه‌ای و دقیقی به رستوران داشته باشد و با توجه به نیاز شما، به تجهیز آشپزخانه صنعتی کمک کند. بنابراین همین الان تلفن را بردارید و با شماره ۰۲۱۷۲۳۰۷۰۰۰ تماس بگیرید. همکاران ما در آپادانا تجهیز منتظر شنیدن صدا گرم شما هستند.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

پایگاه خبری دنیای برند، اگر شما تمایل به ورود به صنعت تولید زغال دارید و …

۴ نظر

  1. blank

    خیلی خوب و مفید
    دریافت مجوز یک مقدار دردسر داره حتما زودتر باید براش اقدام کرد

  2. blank

    امیر عزیز
    خوشحالیم که مقاله مورد پسند شما بود

  3. blank

    خوب بود و لذت بردم.
    مخصوصاً طولانی بودن پروسه مجوز برای من واقعاً جدید بود

  4. blank

    موفق باشی سام عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *