شیر هواگیری

شیر هواگیری

ایر ونت

ایر ونت تجهیزی است صنعتی جهت جدا سازی هوا و گازها از مایعات در خطوط انتقال . در واقع ایر ونت یا شیر هوا گیری در طیف ادوات ایمنی در سیستم محسوب می گردد . چرا که ایر ونت مانع از ازیاد گازها شده و یه صورت تدریجی طی سیکل منظم هوا و سایر گازها از مایع را جدا کرده و به بیرون هدایت می کند .

نصب ایر ونت و یا شیر هواگیری در سیستم های انتقال مایعات به خصوص مسیرهای طولانی ، ضرورت دارد . در زمان هدایت و انتقال مایعات در شبکه ، ممکن است هوا و گاز در مسیر ایجاد شود که موجب تداخل در سیستم به جهاتی می گردد . در وحله ی اول وجود این گازها مانع از تداوم یکپارچه سیال می شود و ضمنا عملکرد صحیح پمپ ها دچار تداخل می شود . جهت بررسی کامل ایرونت ، بر روی مقاله ایر ونت کلیک نمایید.

همچنین وجود این گازها باعث ایجاد ارتعاش در لوله ها و تولید صدای ناهنجار می شود ، که ارتعاش ایجاد شده می تواند به اتصالات صدمه وارد کند و باعث شکستگی یا شل شدن محورهای اتصالی شود . نصب یک شیر هوا گیری یا همان ایر ونت مانع ایجاد این حواشی و صدمات می شود .

ایر ونت یا همان شیر هواگیری استفاده ی زیادی در صنعت دارد . اکثر صنایع به واسطه ی وجود خط انتقال آب و سایر مایعات به این تجهیز نیازمند هستد . یکی از پرکار کاربردترین مصارف شیر هوا گیری ، در تاسیسات ساختمانی می باشد . حتما مشاهده نموده اید که با قطع اب و وصل مجدد ، لوله ها دچار صدا و لرزش و همچنین قطعی مقطعی اب در زمان وصل اولیه می شوند ، نصب ایر ونت این مسائل را به حداقل ممکن می رساند.

شیر هواگیری

همانطور که اشاره شد شیر هواگیری فارسی واژه لاتین ایر ونت Air Vent می باشد و هر دو واژه از نظر مفهومی یکی می باشند . منتهی در بین افراد استفاده از هر دو واژه مرسوم می باشد . هدف مجموعه ی ما نیز آشنایی مخاظب با تعریف و کاربرد عملی و بازاری شیر هوا گیری می باشد . به همین جهت استفاده از واژهای لاتین ، فارسی و بازاری را در مطلب ارائه شده ، گنجانده است .

از کاربردهای روتین شیرهواگیری به موارد ذیل می توان اشاره نمود :

  • تجهیزات تامین آب سرد و گرم
  • منابع فشار
  • دیگ آب گرم
  • سیستم تهویه
  • سیستم گرمایشی و رادیاتور

شیرهواگیری یا ایرونت به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند . هواگیری دستی و هواگیری اتوماتیک ، نمونه دستی که مشخصا نیاز به باز و بسته شدن توسط اپراتور یا افراد را دارد . ساده ترین نوع شیرهواگیری دستی را می توان به شیرهواگیری رادیاتورها اشاره نمود که توسط افراد باز و بسته می شود . اما شیرهواگیری اتوماتیک یا همان ایر ونت اتوماتیک نوع صنعتی تر این تجهیز می باشد که نیاز به حضور اپراتور نمی باشد و معمولا از حجم تخلیه بیشتری بر خوردا می باشند .

شیر صافی

شیرآلات در صنعت کاربرد وسیعی دارند که هریک متناسب با تیپ و طراحی صورت گرفته وظایفی دارند . یکی از انواع شیرالات صنعتی شیر صافی یا همان استرینر  Steiner Valve  می باشد . اغلب در ذهن افراد شیرآلات به منظور قطع و یا وصل جریان می باشد . اما شیرالات صنعتی جدای از بحث متریالی ، سایزبندی و استاندارد علاوه بر قطع و وصل جریان ، ممکن است جهت تخلیه ی هوا ، کاهش فشار ، کنترل جریان و یا جلوگیری از ورود ضایعات و اشغال به سیستم استفاده شوند و البته موارد بیشتر دیگر . شیر صافی ” استرینر یکی از انواع شیرلات می باشد که مصرف عمومی و صنعتی زیادی دارد. جهت بررسی کامل استرینر ، بر روی مقاله شیر صافی کلیک نمایید.

وظیفه ی اصلی شیر صافی جدا سازی ضایعات و آشغال هایی سیال می باشد . این ضایعات ممکن است عوامل خروجی داشته باشد و وارد خطوط شده باشد و یا حتی ممکن است در خود سیستم انتقال تولید شده باشند . در واقع شیر صافی متشکل از بدنه ی اصلی و یک توری می باشد . که سوارخ یا مش های آن بر حسب استاندارد سایزبندی متفاوتی نیز دارد.

شیر صافی یا همان شیر استرینر در انواع مختلفی تولید و ارائه می گردند . وجه تمایز آنها به غیر از متریال های مورد استفاده و استاندارد اتصال و سایز بندی ممکن است در تیپ ، تحمل فشار و دما ، سیال مورد استفاده ، تک کاربرده یا چند منظوره و … باشد . البته در ادامه سعی نموده ایم بیشتر به بررسی تخصصی شیر صافی بپردازیم.

شیر استرینر

در واقع شیر استرینر Steiner Valve لاتین شیر صافی می باشد و این دو هیچگونه اختلاف معنایی ندارد . در بین افراد و کسبه استفاده از هر دو اصطلاح شیر استرینر و شیر صافی مرسوم می باشد . به همین جهت است که ما در این مطلب از هر دو اصطلاح شیر صافی و شیر استرینر استفاده نموده ایم . در ادامه ضمن بررسی بیشتر شیر استرینر به معرفی جندین مدل جهت درک بهتر ، سفارشگذاری و خرید از کنترل تک پرداخته ایم .

معرفی انواع شیر صافی

شیرهای صافی ” استرینر ” ها به تیپ های مختلفی تقسیم بندی می گردند ، هم به جهت متریالی و هم به جهت چند منظور بودن . منظور از چند منظوره بودن این است که اغلب شیرهای صافی ” استرینر ” صرفا جهت جداسازی ضایعات از سیال استفاده می شوند که تک منظوره می باشند ، اما گاها به عنوان آپشن سایر شیرآلات محسوب می گردند . به طور مثال شیر پیسوار که نوعی بال ولو جهت قطع و صل جریان آب محسوب می شود ، داری استرینر نیز می باشد که مانع ورود ضایعات به آب شرب می گردد.

از جهت نوع سیال نیز ، شیر استرینر جهت سیالات گازی و مایع مورد استفاده قرار می گیرد که متناسب با نوع سیال ، میزان فشار و دما ، سایز و نوع ضایعات بدنه و صافی متفاوت می باشد .

کاربرد شیر صافی

فیلتر کردن انواع سیالات جهت تصویه عملکرد سیستم

استفاده در تمام صنایع مربوط به آب و فاضلاب، نفت، گاز و پتروشیمی.

افزایش عمر مفید تجهیزات

Ventilation valve 01 - شیر هواگیریوکیوم بریکر

شیر وکیوم بریکربا نام فارسی شیر خلاء شکن ، همانطور که از نامش پیداست به طور کلی جهت جلوگیری از خلاء یا فشار منفی در منابع و خطوط استفاده می شود . موارد متعددی موجب ایجاد فشار وکیوم در سیستم می شود که اصلی ترین آن مکش و تخلیه می باشد که باعث فشار منفی می شود . وکیوم بریکر از شیرآلات پر مصرفی در این زمینه می باشد که موجب پیشگیری از این اتفاق می شود. جهت بررسی کامل وکیوم بربکر ، بر روی مقاله وکیوم بریکر کلیک نمایید.

ممکن است سوال پیش بیاد که اصلا ایجاد فشار خلاء در سیستم چه ایرادی دارد و چه نیازی به نصب وکیوم بریکر می باشد ؟ ایجاد فشار منفی یا خلاء در اکثر سیستم ها ضمن ایحاد تداخل در مسیر جریان سیال ، ممکن است باغث وارد شدن خسارات به ادواتی همچون مخازن شود. به طور مثال در مخازن با تخلیه ی سیال ، الخصوص با پمپ که مکش زیادی ایجاد می کند ، فشار منفی ایجاد می شود ، فشار منفی ایجاد شده بر حسب میزان ایجاد شده و استحکام مخزن ، در صورت بر طرف نشدن موجب جمع شدن مخازن و مچاله شدن آن می شود ،.

ساده ترین مثالی که می توان در مقیاس بسیا کوچکتر زد ، وقتی که آبمیوه داخل پاکت را با نی به صورت مداوم میل می نمایید ، پاکت دچار مچاله شدن می شود ، در مخازن نیز همین موضوع صادف است ، با مکش سیال به بیرون ، در صورت عدم نصب وکیوم بریکر یا همان شیر خلاء شکن ، مخزن مچاله می شود. لذا نصب شیر وکیوم بریکر برای مخازن ، بخصوص مخازنی که تخلیه توسط نیرو و مکش زیاد صورت می پذیرد ، الزامیست . در این مواقع بسته به شرایط می توان وکیوم بریکر را از کنار یا بالای مخزن نصب نمود.

در موارد دیگر در مسیر خطوط انتقال مایعات ممکن است در بخش هایی وکیوم و خلاء ایجاد گردیده باشد . در همچین مواقعی نیز وجود فشار منفی قطعا اگر مانع توقف مسیر جریان نشود ، حداقل با فاصله ایجاد شده موجب کاهش سرعت فلو می گردد که موجب کاهش بهره بری سیستم می شود و نصب شیر وکیوم بریکر در عین سادگی ، مانع ایجاد خلاء یا فشار منفی می شود .

Ventilation valve 02 - شیر هواگیری فروش وکیوم بریکر

فروش وکیوم بریکر و یا همان شیر خلاء شکن در تیپ های برنجی ، استیل ، آلمنیومی و … در مجموعه کنترل تک صورت می پذیرد . اما باید متوجه ی این موضوع بود که شیرهای خلاء شکن انواع مختلفی دارد که متناسب با آن مشخصه ی فنی متفاوتی نیز دارد . به همین جهت آشنایی کافی جهت خرید و سفارگذاری وکیوم بریکر مورد نظر را باید دانست . هرچند که کارشناسان فروش وکیوم بریکر مجموعه ی ما ” کنترل تک ” راهنمایی لازم را صورت می دهند ، اما بر خود لازم دانستیم به مشتریان خود با بیان ساده ، مفهومی از شیر خلاء شکن و یا همان وکیوم بریکر بیان نماییم . کنترل تک ضمن فروش ادوات ابزار دقیق ، انتقال دانش تخصصی و بالا بردن سطح دانش فنی مشتریان خود را یک رسالت می داند .

خلاء شکن

شیر خلاء شکن در واقع معنای فارسی وکیوم بریکر می باشد و صرفا از نظر زبان متفاوت می باشند و معنای مفهومی ندارند . در بین مشتریان استفاده از کلمه ی شیر خلاء شکن و وکیوم بریکر هر دو مرسوم و روتین می باشد . به جهت فهم بهتر مخاطب است که ما در این مقاله از اصطلاح خلاء شکن و وکیوم بریکر استفاده می نماییم.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

62502503 310x165 - تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

تلاش برای تثبیت قیمت‌ها با اجرای طرح کالابرگ

پایگاه خبری دنیای برند، اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در راستای حمایت از امنیت غذایی و …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x