برندسازی شهری بر اساس مدل 7A

برندسازی شهری بر اساس مدل ۷A

پایگاه خبری دنیای برند، ادبیات برندسازی شهری و یا مکانی، مرتب در حال غنی شدن است و تجارت محققان و مجریان در گوشه و کنار دنیا در حال تکامل بخشیدن به این دانش است. از این دانش در مسیر برندسازی کشور، شهر، روستا، محله و حتی مقاصد گردشگری (مجتمع های تفریحی) استفاده می شود.

مهمترین چالش در برندسازی مکانی، همراه ساختن جامعه ساکن و سایر ذینفعان در این فرآیند است. برندسازی مکانی فرآیندی نیست که بتوان آن را در اتاق های دربسته و اجتماع آکادمیک به سرانجام رساند.  غفلت از جامعه محلی و نقش ایشان در برندسازی شهری و یا مکان، به هیچ رو منجر به کسب نتایج قابل انتظار نخواهد شد.

از این رو صاحبنظران این حوزه در طراحی مدل های مفهومی در برندسازی تلاش داشته اند تا نقش جامعه محلی و سایر ذینفعان را برجسته تر کنند.

بیل بیکر هم از آن درست متفکرانی است که در مدل ۷a بر جامعه محور بودن فرآیند برندسازی مکانی تاکید داشته است.

7a 1024x576 - برندسازی شهری بر اساس مدل 7A

 

بیشتر بخوانید:

برندسازی مقاصد گردشگری (فیلم)

گامهای برندسازی شهری بر اساس مدل ۷A

  • گام یک: Assessment and audit- ارزیابی و ممیزی مقصد

شناخت جایگاه فعلی مکان، شناخت کمی و کیفی ساکنان و ذینفعان، شناخت تصویر موجود از مکان در ذهن مخاطبان ، بررسی رقبای دور و نزدیک

  • گام دو: Analysis and advantage- تحلیل و شناسایی نقاط برتری مقصد

جمع بندی گام شناخت و تعیین نقاط برتری و مزیت رقابتی مقصد. در این گام مهمترین مزیت های مقصد که جنبه رقابتی هم داشته باشد، تعیین خواهد شد. این جایگاه، باید صادقانه، مرتبط و  قابل پذیرش باشد.

  • گام سه: Alignment- معماری و همسویی

در این گام راهی برای مشارکت همه ذینفعان در خلق برند جدید، طراحی می شود. همه ذینفعان (ساکنین، دولتمردان، تجار، کسبه و …) باید تحول آتی را پذیرا باشند و در آن مشارکت داشته باشند. فعالیت های محلی باید با فعالیت ها در سطح کلان همسو و سازگار باشد.

  • گام چهار: Articulate- خلق و طراحی هویت برند مقصد

در این گام مانند خلق هویت برند و برند بوک برای کسب و کارها، می بایستی هویت جدید از دل نتایج گامهای پیشین خلق شود. این هویت بصری (لوگو، رنگ، فونت و ….) و کلامی (شعار، ملودی و …) می بایستی شروط اصلی، خلاقانه بودن، صادقانه و متناسب بودن و همچنین قابل پذیرش بودن در بین ذینفعان و مخاطبان هدف را داشته باشد.

  • گام پنج: Activation-فعال سازی و جان بخشی به برند

جان بخشی به برند با فعالیت های ارتباطات یکپارچه بازاریابی، تبلیغات، رسانه های مجازی و روابط عمومی در این مرحله صورت می گیرد. اصول ثابت تبلیغات مانند، تمرکز، تمایز و تکرار در این گام باید رعایت شوند.

  • گام شش:Adoption and attitude –پذیرش و حمایت از طرف ذینفعان

در این گام باید تمرکز را بر مشارکت همه ذینفعان قرار داد. باید هوشیار بود که همه ذینفعان در ضیافت برندسازی حضوری فعال داشته باشند و گروهی خارج از دایره قرار نگیرد. راز پیروزی پروژه در همراهی و مشارکت همه ذینفعان است.

  • گام هفت: Action and afterwards- اجرا و پس از آن

این مرحله به گام اول پروسه متصل می شود. باید دید که نتیجه فعالیت ها چه بوده است؟ چه تغییری حاصل شده است؟ روش های خلاقانه برای بهبود اوضاع کدامند؟ چگونه می توان برند مکان را همواره پویا و پرانرژی نگه داشت؟ باید به گام اول بازگشت و مرتبا فرآیند را طی کرد.

زمان انجام این گامها بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله: میزان توسعه یافتگی منطقه، همراهی جامعه محلی، مشارکت و پایبندی حاکمیت، شدت رقابت در منطقه، بودجه در دسترس و همسو بودن کمیته راهبری برند.

با این حال، آنچه بدیهی به نظر می رسد این است که برندسازی مکانها چه در قالب مقاصد گردشگری و چه در قالب پذیرش گروهی خاص از مخاطبان (مانند دانشجویان یا سرمایه گذاران) روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. اتکای صرف به ابزارهای تبلیغاتی نتوانسته است خواسته برنامه ریزان را برآورده کند و عمق دادن به فعالیت ها و هزینه ها، بیشتر ما را به سمت استفاده از دانش برندسازی مکان سوق می دهد.

 

در ادامه این مطلب می توانید لایو برندسازی شهری را با موضوعات ذیل ببنید:

  1. تعریف برند انواع برندسازی ( #برندمقصد، #برندشهری، #برند_گردشگری و …)
  2. چرایی و دلایل اهمیت برندسازی مقاصد گردشگری
  3. سرچشمه های طراحی هویت برند مقاصد گردشگری
  4. مدلهای رایج در برندسازی مقاصد گردشگری
  5. چالشهای برندسازی در این حوزه
  6. دستاوردهای مورد انتظار در برندسازی
  7. بررسی عدم موفقیت در برندسازی گردشگری در ایران
  8. تجربیات برندسازی گردشگری در ایران

 

همچنین ببینید

برندسازی

دو‌راهی برندسازی یا تولید

پایگاه خبری دنیای برند، صنعت لوازم خانگی بعد از خودروسازی دومین صنعت پرگردش در کشور …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x