لوازم خانگی

بلاتکلیفی تولیدکنندگان لوازم خانگی برای درج برند خارجی

پایگاه خبری دنیای برند، بعد از گذشت حدود دو هفته از اظهار نظر انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان مبنی بر اینکه فروش لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، مصداق تقلب است و حواشی مختلف این ماجرا، سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت خواسته در این زمینه اعلام نظر کند.

بعد از گذشت سه سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی، گمانه‌زنی‌هایی از بازگشت برندهای کره‌ای مطرح شد که در نهایت با دستور مقام معظم رهبری واردات لوازم خانگی کره‌ای همچنان ممنوع اعلام شد، اما یک برند کره‌ای هنوز در کشور فعال است. به همین دلیل، اخیرا انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تاکید بر اینکه لوازم خانگی تولید داخل که با برچسب برند خارجی در بازار عرضه می‌شوند، به دلیل ممنوعیت واردات و همچنین اعمال تحریم‌ها، فاقد اصالت خارجی و فاقد تکنولوژی روز شرکت صاحب برند خارجی هستند، تاکید کرد که فروش این کالاها، از جمله انواع برندهای کره‌ای، مصداق تقلب است. البته این بحث فقط مربوط به برندهای کره‌ای نیست و در حال حاضر برندهای دیگر،  به ویژه برخی برندهای ایتالیایی، هم به این شکل فعالیت می‌کنند.

موضوعی که هنوز هیچ مرجع قانونی، از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت درباره آن اظهار نظر نکرده و پیگیری‌های ایسنا از سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان نیز درباره سرنوشت چنین شرکت‌هایی طی هفته گذشته بی‌پاسخ مانده است.

اما اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد دو روز پیش، عباس تابش،  رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان از معاون امور صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) خواسته که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره‌ای در راستای حمایت از تولید داخل، ابهاماتی که درباره تولید این گروه از محصولات در داخل کشور با درج برند خارجی وجود دارد و مسئولیت این معاونت در زمینه تنظیم بازار لوازم خانگی،  در رابطه با موضوعات زیر اعلام نظر کند.

اول اینکه با توجه به زیرساخت‌های قابل توجه و توانمندی تولید انواع محصولات لوازم خانگی در داخل کشور با همکاری و درج برندهای داخلی و راستای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، آیا اساسا تولید محصولات مذکور با درج عنوان لوگوی برند خارجی روی محصولات مجاز و دارای توجیه قانونی است؟

دوم با توجه به اظهارات مسوولان یکی از شرکت‌هایی که برند یک شرکت کره‌ای را برای درج عنوان و لوگوی برند شرکت روی محصولات تولیدی در داخل کشور اجاره کرده، آیا مجوز یاد شده برای درج روی کالای تولید داخل کفایت می‌کند و بر این اساس سایر تولیدکنندگان داخلی نیز مجاز به اقدام در این خصوص هستند؟ میزان سهم داخلی سازی این برند چند درصد است؟

سوال آخری که رئیس سازمان حمایت از معاون امور صنایع وزارت صمت مطرح کرده این است که با توجه به دستور مقام معظم رهبری مبنی بر ممنوعیت واردات لوازم خانگی با برند کره ای، آیا تولید محصولات یاد شده در داخل کشور با برند شرکت‌های کره ای و سایر تولیدکنندگان جهانی نیز مشمول این حکم است؟

بنابراین تعیین تکلیف این ماجرا حالا بر عهده معاون امور صنایع وزارت صمت است و این موضوع در دست پیگیری خواهد بود.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

Img20240317174553507 310x165 - اتاق بجنورد برای برگزاری جلسات همفکری با نمایندگان مجلس آماده است

اتاق بجنورد برای برگزاری جلسات همفکری با نمایندگان مجلس آماده است

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد، با اشاره به وظایف و اختیارات اتاق‌های …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x