برند گنبد کاووس

فرش، زیورآلات و روسری ترکمن برند گنبد کاووس

هویت تاریخی و فرهنگی گنبدکاووس به همراه منابع طبیعی و خدادادی آن، بهترین ظرفیت‌ برای توسعه گردشگری و ایجاد اشتغال پایدار این شهرستان مرزی با تنوع اقوام است که جذب سرمایه‌گذاران اروپایی‌ درحوزه توریسم مسوولانه و تلاش برای معرفی این ظرفیت‌ها می‌تواند به خلق فرصت‌های شغلی جدید و افزایش درآمد پایدار ساکنان این منطقه منجر شود.

پایگاه خبری دنیای برند، با هدف تقویت صنعت توریسم در استان هیاتی از فعالان حوزه گردشگری ایتالیا با دعوت نماینده وزارت امور خارجه در گلستان وارد استان شده و با شهرداران و اعضای شورای اسلامی برخی شهرها در خصوص توسعه صنعت توریسم بویژه توریسم مسوولانه گفتگو کردند.

رییس شرکت گردشگری آتلانتیده ایتالیا روز سه‌شنبه در نشست با شهردار و اعضای شورای شهر و شماری از مسوولان فرهنگی گنبدکاووس گفت: اتحادیه اروپا فراتر از دولت‌ها عمل می‌کند و تلاش دارد همکاری‌ها بین دولت‌ها را ارتقا دهد که نمونه آن فعالیت مشترک موسسات مردم نهاد ایران و ایتالیا با هدف تقویت شناخت ۲ کشور از تمدن و هویت همدیگر است.

استفانو دسانتز افزود: همکاری میان کلان‌شهرها در دنیا کمرنگ شده و جای خود را به همکاری شهرهای کوچکتر با نگاه خلاقانه برای تقویت صنعت توریسم داده که مهمترین ارگان کمک کننده در این امر شهرداری‌ها به عنوان پل ارتباطی میان دولت و شهروندان هستند.

وی ادامه داد: تحقق و پیاده سازی “توریسم مسوولانه” به عنوان یک ایده جدید و فرصتی خوب برای معرفی هویت تاریخی شهرها و تقویت فعالیت‌های اقتصادی در حوزه گردشگری از مهمترین اهداف این هیات در سفر به استان گلستان است.

رییس شرکت گردشگری نیکاس ایتالیا هم در این نشست بیان کرد: تلاش می کنیم در راستای تحقق توریسم مسوولانه، گلستان را به عنوان پایلوت در کشور ترسیم کرده و فرهنگ گردشگری را در میان خانواده‌های این استان گسترش دهیم.

پایگاه خبری دنیای برند را در اینستاگرام دنبال کنید

شهردار گنبدکاووس نیز در این جلسه با برشمردن مزیت‌های فراوان این شهرستان گفت: قومیت‌های مختلف با دوستی و مسالمت در گنبدکاووس زندگی می‌کنند و صنایع دستی قومیت‌های آن مانند فرش، زیورآلات و روسری ترکمن برند منطقه است.

منصور طعنه گنبدی افزود: برج قابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان، آستان مقدس امامزاده یحیی بن زید(ع)، وجود سه تالاب بین المللی آلاگل، آلماگل و آجی گل با مساحت تقریبی سه هزار هکتار، گمرگ و بازارچه مرزی، دریاچه مصنوعی، میدان سوارکاری، شهر باستانی جرجان و دشت‌های زیبای مناطق شمالی گنبدکاووس از مهمترین آثار و مکان‌های تاریخی، تفریحی و گردشگری گنبدکاووس است که معرفی صحیح این آثار در جذب گردشگران و مسافران بسیار موثر است.

وی در این نشست پیشنهاد خواهر خواندگی گنبدکاووس با یکی از شهرهای ایتالیا را مطرح کرد و گفت: شهرداری گنبدکاووس آماده همکاری برای تحقق این پیشنهاد با هدف تقویت فعالیت‌های فرهنگی است.

گنبدقابوس به عنوان بلندترین برج آجری جهان و مقبره قابوس بن وشمگیر بنایی بازمانده از سده چهارم هجری، دهم تیر سال ۱۳۹۱ در فهرست آثار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) به ثبت جهانی رسید.

وجود سه پهنه آبی طبیعی آلاگل، آلماگل و آجی گل در وسعتی بالغ بر سه هزار هکتار با عمیق تقریبی ۲ تا ۴ متر در منطقه ای گرم و خشک در جوار مرز های ایران و ترکمنستان در بخش مرری داشلی برون گنبدکاووس که میانگین بارش سالانه آن کمتر از ۲۵۰ میلی متر و تبخیر سالانه آن نیز سه تا پنج برابر میزان بارش است، یک موهبت الهی به شمار می رود.

تالاب آلاگل حدود ۲ هزارو ۵۰۰ هکتار، تالاب آلماگل حدود ۳۰۰ هکتار و تالاب آجی گل حدود ۲۵۰ هکتار وسعت دارند.

شهر باستانی جرجان که بر اساس کشفیات باستان‌شناسی، صعنت شیشه و سفالگری با مردم آن عجین بوده واقع در سه کیلومتری غرب مرکز شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس و در جوار مرقد مطهر یحیی بن زید(ع)، یکی از شهرهای مهم قرون اولیه اسلامی به حساب می‌آید که بر اساس نوشته جغرافی‌نویسان چون اصطخری و ابن حوقل با شهرهای معروفی مانند ری و نیشابور قابل مقایسه بوده است.

به گفته کارشناسان، بیش از صدها محوطه و تپه باستانی در گنبدکاووس وجود دارد که تنها بخش اندکی از آنها شناسایی شده و داده‌ها و یافته‌های باستان‌شناسی نشانگر آن است که این منطقه تمامی شرایط لازم برای تداوم فرهنگی را تا دوران اسلامی داشته و کشف سفالینه‌های مربوط به هزاره پنجم قبل از میلاد و عصر آهن در محلی به نام «حبی بلی » در محدوده شهر جرجان و در حاشیه رودخانه گرگان رود، شاهدی بر این مدعاست.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گلستان، گنبدکاووس یکی از گزینه‌های شورای راهبردی انتخاب شهرها و روستاهای ملی صنایع‌دستی کشور برای ثبت جهانی است و برای تحقق این موضوع باید حدود ۲۰ اقدام زیرساختی از جمله ایجاد المان‌های مرتبط با فرش در این شهر اقدام شود.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

رونمایی برند هوآوی

رونمایی برند هوآوی از سری جدید گوشی‌های هوشمند

همانطور که گزارش شده است، هوآوی برند P را برای گوشی های پرچمدار خود کنار گذاشته است و ساعاتی پیش پرچمداران سری Pura 70 هوآوی به طور رسمی معرفی شدند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *