صادرات فرش

تلاش برای صادرات فرش ثبت جهانی شده سنندج به عراق و اروپا

پایگاه خبری دنیای برند، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان گفت: صادرات فرش دستباف استان به اقلیم کردستان عراق و در ادامه آن، کشورهای اروپایی، از جمله برنامه هایی است که تاکنون در این راستا نشست هایی با طرف مقابل داشته ایم و امیدواریم شاهد تحقق آن باشیم.

علی نوری روز یکشنبه در افتتاحیه کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف کردستان که در سنندج برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های موجود در تولید فرش دستباف در استان، نگاه ویژه ای هم نسبت به رونق و توسعه این هنر وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه افزون بر ۹۰ هزار بافنده فرش دستباف در این استان فعالیت می کنند، افزود: سالانه ۲۰۰ هزار مترمربع فرش دستباف در استان تولید می شود و این بیانگر پتانسیل تولید این کالای ارزشمند در این منطقه است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان ادامه داد: تاکنون اقدامات مطلوبی هم چون ثبت جهانی برند فرش‌های سنندج و بیجار و ایجاد مرکز صدور شناسنامه فرش دستباف در استان انجام شده است.

نوری به جایگاه فرش دستباف در دهه ۹۰ نه تنها در کردستان بلکه کل کشور اشاره کرد و گفت: در آن سال ها بیش از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش دستباف انجام می شود که به دلیل تحریم های ظالمانه استکبار جهانی این میزان به کمتر از ۴۰ میلیون دلار رسیده است.

وی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای دسته دوم و سوم صنعت فرش بیشترین صادرات این کالای گرانبها را انجام می دهند، بیان کرد: باید با اولویت سنجی تلاش کنیم جایگاه از دست رفته این صنعت را در استان بازگردانیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان بیان کرد: با مسئولان اقلیم کردستان عراق در نشست هایی که داشته ایم پیرامون صادرات فرش دستباف از اقلیم به کشورهای اروپایی مذاکراتی انجام دادیم و توافق نامه ای هم با کمیته امداد کشور مبنی بر صادرات این محصول امضا شده است.

نوری افزود: افزون بر پیگیری مسائل مربوط به صادرات فرش دستباف باید برگزاری نشست های تخصصی و همایش های بین المللی و ملی را دستور کار قرار دهیم تا استان از بی تحرکی در صنعت فرش خارج شود.

تولید صادرات محور فرش دستباف

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این مراسم با اشاره به اینکه هنر صنعت فرش دستباف یکی از ظرفیت های بی نظیر استان است، اظهار کرد: تولید صادرات محور فرش دستباف از جمله برنامه های استان است.

بختیار خلیقی ادامه داد: در راستای اجرای برنامه مذکور نیاز به صدور شناسنامه فرش دستباف داشتیم که این مهم هم امروز با افتتاح کارگزاری مربوطه شکل گرفت.

وی اضافه کرد: کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف در راستای حمایت از فعالان اقتصادی حوزه فرش و هنرمندان این عرصه در استان راه‌اندازی شده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه براساس قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هر کالایی که در کشور تولید می شود باید دارای کد رهگیری باشد، یادآور شد: از امروز مجوز صدور شناسنامه برای کارگزاری فرش دستباف در استان صادر شده است و این مرکز ظرفیت تحت پوشش قراردادن غرب کشور را هم دارد.

خلیقی با بیان اینکه با افتتاح این مرکز به راحتی صحت اصالت فرش دستباف تایید می شود، بیان کرد: در حال حاضر ۵۰ هزار نفر از بافندگان فرش استان در تشکل های فرش دستباف ثبت نام کردند و عضویت دارند.

کارگزاری صدور شناسنامه فرش دستباف کردستان در ساختمان کلینیک کسب و کار کردستان واقع در شهرک صنعتی سنندج یک واقع شده است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی

دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است

انجمن تجارت الکترونیک تهران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که اخذ مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل‌ونقل درون‌شهری نه تنها تصمیمی خلاف قانون است که آثار زیان‌بار فراوانی را نیز به‌همراه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *