ریتال

مهم ترین ویژگی های تابلو سلول ریتال

پایگاه خبری دنیای برند، مهم ترین ویژگی های تابلو سلول ریتال

در زمان یک خرابی( مانند قطع برق ) در یک قسمت از سیستم جریان های الکتریکی سنگینی از طریق تجهیزات که باعث آسیب زدن به تجهیزات تابلو و قطع خدمات به مشتریان  می شود تابلو برق می تواند خطا را تشخیص داده و آن بخش از سیستم را قطع می کند.

قابل اطمینان بودن

با ادامه روند اتصال و افزایش ظرفیت ایستگاه های تولید، نیازمند یک تابلوبرق قابل اعتماد مساله هستیم. افزودن تابلوهای برق به سیستم قدرت قابلیت اطمینان را بهبود می بخشند. در زمان خطا از هر بخش سیستم برق، تابلو برق باید بخش معیوب را از مدار جدا کند.

امکان تشخیص قطعی در تابلو برق صنعتی

زمان رخداد یک خطا در هر بخش از سیستم قدرت تابلو برق باید قادر به تشخیص بخش معیوب از بخش سالم باشد. باید بخش معیوب را از سیستم بدون تأثیر بر بخش سالم جدا کند. این تداوم عرضه را تضمین می کند.

عملکرد سریع تابلو سلول ریتال

هنگام خطا در هر بخش از سیستم تابلو برق باید با عملکرد سریع خود برای جلوگیری از آسیب دیدن جریان های اتصال کوتاه به ژنراتور، ترانسفورماتور و سایر تجهیزات اقدام کند. عدم تشخیص سریع خطا در تابلو برق امکان آسیب رسیدن به قسمت های سالم و حتی تمام سیستم را دارد.

کنترل دستی ساده

یک تابلو برق باید برای کنترل دستی آمادگی لازم را داشته باشد. در صورت خطا در کنترل الکتریکی (یا الکترونیکی) عملکرد مورد نیاز توسط کنترل دستی انجام می شود.

تغییر استاندارد های ایمنی در تابلو برق های صنعتی

ایمنی در همه ی صنایع مخصوصاً در تولید و عرضه تابلو برق صنعتی، الزامی بوده و مسیری طولانی پیموده است. بیشترین تغییرات در افزایش ایمنی تابلو برق های صنعتی و تابلو سلول های ریتال ناشی از کنترل افت ولتاژ و پوشاندن قسمت های برقدار و خطرناک با عایقی مناسب است.

این امر احتمال آسیب دیدن یک اپراتور در اثر لمس یک قسمت برق دار با بدن و یا ابزار خود را تا حد زیادی کاهش می دهد. رعایت همین نکات ساده اما مهم باعث نجات یا جلوگیری از خطرات شدید در کار با ایت تابلوبرق های صنعتی میشود. باقی مانده قسمت های برقدار مانند شینه ها را نیز می توان با استفاده از روکش های عایقی مناسب ایمن کرد.

در گذشته خطرات حاصل از عوامل محیطی، نصب تجهیزات و اتفاقاتی نظیر اتصال کوتاه در تجهیزات الکتریکی رخ میداد اما امروزه با استفاده از تابلو برق ها می توان کنترل و حفاظتی با اطمینان خاطر بیشتری فراهم کرد و خطر برق گرفتگی را به حداقل رساند.

تابلو برق صنعتی و تجهیزات آن

واحد های صنعتی همواره به علت مصرف بیشتر انرژی الکتریکی، نیازمند تابلو برق صنعتی به عنوان یک سیستم توضیعی که وظیفه ی تقسیم یک منبع تغذیه برق به مدار های مختلف و چندگانه را دارد هستند. تابلو برق صنعتی از بهترین تجهیزات فشار قوی صنعتی برای رفع نیاز مصارف الکتریکی واحد های تجاری بزرگ مانند سیستم های تهویه مطبوع، لوازم صنعتی بزرگ، ده ها  کامپیوتر و حتی ماشین آلات و امنیت بشمار می رود.

قطعات تشکیل دهنده تابلو برق صنعتی

تابلوهای برق صنعتی از تجهیزات الکتریکی، قطعات یدکی و لوازم جانبی ایمنی زیاد و مختلفی تشکیل شده اند. در ادامه قصد داریم به معرفی هر یک از این قطعات بپردازیم تا شما مخاطبلن عزیز یک راهنما کامل برای استفاده از این تابلو برق های صنعتی داشته باشید. تجهیزات تابلو برق ها و همچنین تابلو سلول ریتال به شرح زیر است.

انواع کلید در تابلو برق صنعتی

کلید یا سوئیچ  به علت عدم توانایی قطع جریان اشتباه فقط به منظور قطع و وصل کردن ساده مدار مورد استفاده قرار میگیرند. کلید ها به دو دسته کلی تقسیم می شوند.

کلید هوا

اتصالات آن در هوا برای برقرار کردن اتصال در زمان وجود بار الکتریکی در خرید تابلو برق صنعتی انجام می پذیرد.کلید ها دارای شاخک هایی برای کنترل جرقه حاصل و جلوگیری از ایجاد خرابی است. ازجمله این کلید ها کلید AIR BREAK و کلید ایزولاتور را میتوان نام برد.

کلید روغنی

این کلید ها از روغن عایق به عنوان یک ماده دی الکتریک برای خاموش کردن قوس و قطع مدار استفاده می کند. معمولاً از روغن ترانس به عنوان روغن عایق در تابلو سلول ریتال به علت قدرت دی الکتریک بهتر نسبت به هوا مورد استفاده قرار میگیرد.

The most important features of Rital cell panel 01 - مهم ترین ویژگی های تابلو سلول ریتالفیوز

فیوز یک تکه سیم کوتاه در مدار های سری است که اگر جریانی بیش از اندازه از آن عبور کند ذوب می شود. در هنگام اتصال کوتاه و یا اضافه بار جریان از طریق المنت فیوز به بیشتر از ظرفیت معین خود افزایش می یابد.

مدار شکن ها

مدار شکن در تابلو برق های صنعتی در شرایط عادی به صورت دستی یا با ریموت و در شرایط وجود خطا به صورت خودکار می-تواند مدار را باز و بسته کند. برای عملکرد خودکار مدار شکن در شرایط خطا یک مدار رله ای نیز در کنار مدار شکن قرار می گیرد.

رله های حفاظتی

رله قطعه تشخیص خطاست که با ارسال سیگنال اطلاعات لازم را برای قطع مدار را اختیار مدار شکن قرار میدهد. این قطعه در تابلو سلول ریتال نیز استفاده میشود. هنگامی که خطا رخ می دهد اتصالات رله بسته و پیچک لغزش مدار شکن انرژی میگیرد تا اتصالات مدار شکن را باز و المنت های سیستم برق رسانی را قطع کند.

سرج ارستر

سرج ارستر برای محافظت از تجهیزات ایستگاه برق در برابر بالا رفتن موقت ولتاژ، شوک رعد و برق، شوک قطع و وصل مدار و افزایش ولتاژ سریع و کوتاه استفاده می شوند.

نکات مهم استفاده از تجهیزات ایمنی برق

استفاده از تابلو برق های صنعتی و تجهیزات الکتریکی فشار قوی خطراتی برای افرادی که از دستگاه ها سر و استفاده می کنند. به منظور از جلوگیری از خطرات احتمالی بهتر است از تجهیزات و تابلو برق های استاندارد استفاده شود و طبق مقررات سازمان بهداشت کار حتما از کف پوش عایق برق استفاده شود. در ادامه به معرفی کفپوش عایق برق و انواع آن می پردازیم.

ضرورت استفاده از کفپوش عایق برق

برای جلوگیری از برق گرفتگی و قطع اتصال به زمین افرادی که در معرض خطر هستند همنگام کار باید روی کفپوش حرکت کنند تا در مقابل شوک‌های الکتریکی که از طریق پا و اتصال به زمین ایجاد می‌شود، محافظت شود. برق‌گرفتگی زمانی اتفاق می‌افتد که شخص به عنوان قسمتی از مدار الکتریکی جریان برق را از خود عبور دهد و هنگامی که کفپوش لاستیکی عایق برق این مدار الکتریکی را در زیر پای شخص قطع کند، جریان برق دیگر قادر به عبور از بدن نیست و به این ترتیب از جان انسان در برابر برق‌گرفتگی، سوختگی‌های شدید و حتی فوت ناشی از برق‌گرفتگی محافظت می‌شود.

نام های دیگر کفپوش عایق برق

این کفپوش ها با نام های مختلفی همچون: کفپوش فشار قوی، فرش عایق برق، لاستیک زیرپایی عایق، کفپوش لاستیکی عایق، عایق ترانس، عایق تابلو برق، لاستیک زیر پایی ضد برق، کفپوش عایق الکتریکی و لاستیک ایمنی عایق شناخته می شوند.

ویژگی‌های منحصر به فرد کفپوش عایق برق

۱-تولید شده با مواد عاری از مشتقات هادی جریان برق

۲-دارای مقاومت کافی در برابر عبور جریان‌های مستقیم و متناوب

۳-داری کاربرد در تمام مصارف صنایع تولید و انتقال و توزیع و مصرف برق

۴-خاصیت غیر قابل اشتعال

۵-خواص ضد سایشی مناسب

۶-خواص مکانیکی مطلوب جهت حرکت ترولی تجهیزات سیار

۷-مقاوم بالا در برابر پارگی

۸-مقاوم در برابر آب و رطوبت و دارای خواص ضد خوردگی شیمیایی بالا

۹-دارای بافت ضد لغزش

۱۰-خواص ضد انجماد

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

فولاد

صادرات ۷.۶ میلیارد دلاری زنجیره فولاد ۱۴۰۲

پایگاه خبری دنیای برند، انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران آمار کامل حجم و ارزش صادرات سال …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x