ثبت جهانی پرتقال دزفول

ثبت جهانی پرتقال دزفول در فائو در دستور کار جهاد کشاورزی قرار گرفته است

پایگاه خبری دنیای برند، مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه هم اکنون ۱۵۰ محصول مختلف کشاورزی و باغی در دزفول تولید می‌شود، گفت: دزفول قطب و پایگاه امنیت غذایی کشور و خوزستان است.

محمد حسنی نسب روز چهارشنبه در جشنواره مرکبات سالم دزفول در سالن نشست‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد، افزود: تولید رقم‌های مختلف محصولات کشاورزی و باغی در دزفول موجب شد تا کشاورزی و باغداری این شهرستان جایگاه ویژه‌ای در کشور داشته باشد.

وی ادامه داد: ۱۵۰ نوع محصول کشاورزی و باغی در خوزستان تولید می‌شود که تمام این محصولات هم اکنون در دزفول یکجا تولید می‌شود.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان اینکه خوزستان و دزفول در مرکبات حرف‌های زیادی برای گفتن در کشور دارند، گفت: مرکبات دزفول و کیفیت کم نظیر میوه‌های این شهرستان در کشور صاحب نام است.

وی افزود: خوزستان از نظر کمی در تولید محصول‌های مختلف مرکبات در رتبه‌های دوم تا هفتم است ولی مرکبات این استان از نظر کیفی سرآمد کشور هستند.

تنش آبی تولید مرکبات در خوزستان را با چالش مواجه کرده است

حسنی نسب گفت: وجود مراکز تحقیقات کشاورزی، شرکت‌های بزرگ کشت و صنعت، کشاورزان باتجربه و کارشناسان خبره موجب شده تا دستاوردهای علمی و به روز کشاورزی در مزارع و باغات دزفول اجرایی شوند.

وی با بیان اینکه تغییر اقلیم و تنش آبی سال‌های اخیر موجب شده تا تولید مرکبات در خوزستان با چالش مواجه شود، افزود: با توجه به تنش آبی موجود علاوه بر بازدیدهای میدانی از باغات، کارگروهی تشکیل و برنامه‌های عملیاتی برای نجات مرکبات در حال تدوین است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: برنامه عملیاتی نجات مرکبات شامل جایگزین کردن ارقام مقاوم به تنش آبی، افزایش آموزش‌ها، تغذیه متعادل باغات و توسعه صنایع تبدیلی در حال تدوین و نهایی شدن است.

ارقام مقاوم به گرما در باغات دزفول کشت شود

امام جمعه دزفول نیز در این جشنواره، کشاورزان و باغداران را سربازان جبهه تولید دانست و گفت: دزفول مفتخر است با همت کشاورزان و باغداران خود تولیدکننده بهترین، باکیفیت‌ترین و سالم‌ترین میوه‌های کشور باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مسعود بهرامپور با بیان اینکه دزفول نقش موثری در امنیت غذایی کشور دارد، افزود: کشاورزان متعهد به تامین سبد غذایی و تامین امنیت غذایی هستند که همت و تلاش کشاورزان قابل ستایش است.

وی با بیان اینکه دزفول قطب کشاورزی برتر در کشور است، ادامه داد: استفاده از ارقام مقاوم به گرما در باغات دزفول با توجه به تنش آبی و گرمایی سال‌های اخیر، بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد.

جلوی ورود بذرهای آلوده به خوزستان گرفته شود

مدیر جهاد کشاورزی دزفول نیز در این جشنواره گفت: کمیته تخصصی علمی برای شناسایی نیازها، ‌کمبودها و محدودیت‌های کشاورزی و باغبانی به منظور گره گشایی از مسایل کشاورزان و باغداران دزفول در این شهرستان ایجاد شده است.

بهروز قمرزاده ادامه داد: دانش بنیان کردن کشاورزی، توسعه گیاهان دارویی و تغذیه متعادل اراضی در راستای امنیت غذایی سالم سه رویکرد جهاد کشاورزی دزفول است.

وی معرفی برند مرکبات سالم دزفول را ضروری دانست و افزود: مرکبات دزفول جزو سالم ترین میوه‌های تولیدی در کشور است که باید این محصول در کشور بیش از پیش معرفی شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول بیان کرد: گام برداشتن در راستای امنیت غذایی، رشد تولید و مهار تورم، تبیین و معرفی برند مرکبات سالم دزفول و همچنین معرفی و تشویق تولیدکنندگان برتر مرکبات از جمله اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی افزود: تبیین سیاست اجرایی حفاظت از اراضی و باغبانی به منظور جلوگیری از خرد شدن اراضی، ایجاد صنایع تبدیلی و همچنین توسعه مراکز فرآوری و سردخانه‌ای دزفول از جمله مطالبه‌های مهم در راستای حراست و افزایش ظرفیت‌های تولید مرکبات در دزفول است.

قمرزاده با تاکید بر اینکه زنجیره تولید مرکبات در دزفول باید تکمیل شود، گفت: با توجه به اهمیت مرکبات دزفول در کشور ایجاد پست‌های قرنطینه در ورودی‌های استان و جلوگیری از ورود بذرهای آلوده به خوزستان به ویژه شمال استان از جمله مطالبه‌های مهم است.

گریپ فروت و لیمون لیسبون دزفول در کشور نظیر ندارند

احمد شاکرزاده از محققان پیشکسوت مرکبات در خوزستان نیز در این جشنواره، جنوب شرق آسیا را رویشگاه اصلی مرکبات در دنیا دانست و گفت: انواع نباتات از جنوب شرق آسیا به کل دنیا گسترش یافته است.

وی ادامه داد: نقشه پراکندگی مرکبات دنیا نشان می‌دهد که این محصولات در محدوده جغرافیای از راس استوا تا ۳۵ درجه جغرافیایی امکان حیات باکیفیت دارد.

این محقق با بیان اینکه صفر بیولوژیکی مرکبات ۱۳ درجه و حداکثر دمای قابل تحمل برای این درختان ۴۴ درجه است، اظهارکرد: شناخت ویژگی‌های خاص مرکبات و همچنین شناخت ویژگی‌های اقلیمی در سرمایه گذاری هدفمند و علمی در توسعه مرکبات مهم است.

وی افزود: گریپ فروت و لیمون لیسبون ۲ رقم منحصر به فرد دزفول است که در کشور نظیر ندارند ضمن اینکه کینو دزفول نیز از نظر کیفیت کم نظیر است.

این محقق پیشکسوت مرکبات بیان کرد: سال ۱۳۳۰ نخستین نهاده‌های مرکبات در دزفول شامل سه رقم مرکبات به منظور سنجش سازگاری این میوه‌ها در باغ فلاحت شهرستان کشت شد.

وی افزود: سال ۱۳۵۴ بالغ بر ۹۰ رقم از انواع محصولات اصلاح نژاد شده و باکیفیت دنیا توسط سازمان فائو(سازمان جهانی کشاورزی ) در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد کشت شد.

شاکرزاده بیان کرد: ارقام مختلف مرکبات در پژوهش‌های مختلف علمی در مرکز تحقیقات صفی آباد تولید و به کشاورزان منطقه معرفی شد که این میوه‌ها علاوه بر کیفیت بالا دارای مقاومت در برابر تنش‌های محیطی بود.

آبیاری غرق آبی مرکبات در تابستان موجب آسیب به درختان می‌شود

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد و محقق باغبانی نیز در این نشست گرما را یکی از چالش‌های مهم باغداری در منطقه دانست و گفت: براساس سند علمی که در سال ۱۳۵۳ به چاپ رسیده دمای هوای دزفول در ۵۰ سال پیش در تابستان تا ۵۱ درجه در سایه نیز ثبت شده است.

علیرضا شفیعی زرگر، سازگاری با گرمای منطقه را نیاز کنونی باغداری در دزفول دانست و افزود: سازگاری با گرما در برخی باغات نمونه دزفول موجب شده تا در اوج تنش آبی و گرما این باغات بالاترین و بهترین میوه‌ها را تولید کنند.

وی ادامه داد: شناخت تاثیرات گرما بر روند تولید میوه و درختان مرکبات لازمه سازگاری با تنش گرمایی است که در این زمینه پژوهش‌های علمی متنوعی در مرکز تحقیقات انجام شده است.

شفیعی زرگر با بیان اینکه مرکبات نیاز به آبیاری‌ منظم، کوتاه مدت و کم عمق دارند، اظهارکرد: غرق آبی کردن باغ در تابستان مساوی با خالی کردن خاک از اکسیژن است که در چنین شرایطی آبیاری غرقابی کمکی به درختان نمی‌کند بلکه آنها را دچار تنش می‌کند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اجرای شبکه آبیاری دز در منطقه و در دسترس بودن آب موجب شده تا باغداران دزفول بیش از نیاز واقعی درختان اقدام به مصرف آب کنند.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد بیان کرد: نحوه درست آبیاری، تغذیه مناسب خاک و محلول پاشی ماهانه ترکیب پتاسیم، روی، منگنز و اسیدهای آمینه در طول تابستان از جمله اقدام‌های مهم در گذر سالم باغات مرکبات از گرمای تابستان است.

وی افزود: هرس نکردن درختان مرکبات در تابستان، اجرای سایه بان، جایگزین کردن ارقام سازگار با تنش گرمایی، کشت مرکبات همراه با خرما و همچنین کشت پایه‌های سازگار به گرما از جمله راهکارهای موثر در حراست از درختان مرکبات در مقابل تنش گرمایی است.

تبیین برند مرکبات سالم دزفول در کشور، ارایه آخرین تجربه‌ها و دستاوردهای علمی و فنی در خصوص مرکبات، معرفی و تشویق تولیدکنندگان برتر در تولید مرکبات، فرصت سازی برای افزایش تعامل میان محققان، کارشناسان و بهره برداران و همچنین بررسی مسایل و مشکلات موجود در زمینه مرکبات از جمله اهداف برگزاری این جشنواره اعلام شده است.

همچنین در این جشنواره علاوه بر تجلیل از سال‌ها فعالیت پژوهشی استاد احمد شاکرزاده از محققان پیشکسوت مرکبات در خوزستان، از تولیدکنندگان برتر مرکبات دزفول با اهدای لوحی، قدردانی شد.

در حاشیه این جشنواره نیز انواع مرکبات تولید دزفول در قالب نمایشگاهی به نمایش درآمد.

۹۰ هزار هکتار از ۴۷۶ هزار هکتار مساحت شهرستان دزفول قابل کشت است که ۶۵ هزار هکتار از این اراضی، آبی و ۲۵ هزار هکتار دیم است.

۲۲۰ هکتار گلخانه در دزفول وجود دارد که ۱۸۵ هکتار آن به کاشت گل و گیاه زینتی، تولید نشا و همچنین کشت سبزی و صیفی اختصاص یافته است.

این شهرستان دارای سالم ترین محصولات میوه و صیفی جات کشور است و برخی محصولات آن از جمله پرتقال در کشور صاحب نام است به همین دلیل ثبت جهانی پرتقال دزفول در فائو (سازمان جهانی خواربار و کشاورزی) در دستور کار جهاد کشاورزی دزفول قرار گرفته است.

یک میلیون و ۸۳۸ هزار تن محصولات زراعی، ۷۹ هزار تن محصولات باغی،‌ چهار هزار و ۳۸۳ تن گوشت قرمز، ۳۳ هزار و ۳۲۳ تن شیر، ۳۱ هزار تن مرغ، یک هزار و ۵۱۰ تن تخم مرغ، یک هزار و ۴۷۸ تن عسل و ۲ هزار و ۱۹۰ تن انواع آبزیان سالانه در دزفول تولید می‌شود.

همچنین سالانه ۱۰۰ هزار تن ذرت دانه‌ای، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن ‌سبزیجات، ۷۳ هزار تن مرکبات،‌ ۳۰۰ هزارتن چغدرقند، یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن علوفه،‌ ۹۸ میلیون شاخه گل بریده و ۴۳ میلیون پیاز گل مریم در دزفول تولید می‌شود.

کل محصولات تولیدات کشاورزی و دامی شهرستان دزفول سالانه بیش از ۲.۵ میلیون تن است.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

برند هواوی

آمریکا مانع صدور گواهی تجهیزات مخابراتی توسط برند هواوی می‌شود

کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا قصد دارد مانع شود که هواوی، ZTE و سایر شرکت‌های خارجی که نگرانی امنیت ملی ایجاد می‌کنند، برای تجهیزات بی‌سیم، تائیدیه صادر کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *