The difference between Small Business switches and Cisco Catalyst - تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو

تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو

پایگاه خبری دنیای برند، وئیچ یا همان سوئیچ شبکه (network switch) یک دستگاه است که دستگاه‌های مختلف را در یک شبکه کامپیوتری به یکدیگر متصل می‌کند. این دستگاه در لایه پیوند داده (لایه ۲) مدل OSI عمل می‌کند و مسئول ارسال فریم‌ها بین دستگاه‌های متصل است. سوئیچ‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها، سرورها (از جمله سرور hp)، چاپگرها و سایر سخت‌افزارهای شبکه به یکدیگر استفاده می‌شوند و به آن‌ها امکان می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و منابع را به اشتراک بگذارند.

 

اگر به‌دنبال یک سوئیچ شبکه برای کسب‌وکار خود هستید، اما نمی‌دانید کدام‌یک از انواع سوئیچ را خریداری کنید، این مقاله برای شما نوشته شده است.

شاید نام سوئیچ سیسکو کاتالیست و Small Business را شنیده باشید؛ شاید هم افراد مختلف، خرید یکی از این دو سوئیچ را به شما پیشنهاد داده باشند. سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو از بهترین سوئیچ‌هایی هستند که می‌توانید برای کسب‌و‌کار خود بخرید. اما تفاوت این دو چیست و در هر هر شرایط باید کدام مدل را انتخاب کنید؟ اگر قصد خرید سوئیچ سیسکو را دارید، در این مقاله ما این دو نوع سوئیچ را با هم مقایسه خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم تصمیمی آگاهانه گرفته و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

 

سوئیچ چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ یا همان سوئیچ شبکه (network switch) یک دستگاه است که دستگاه‌های مختلف را در یک شبکه کامپیوتری به یکدیگر متصل می‌کند. این دستگاه در لایه پیوند داده (لایه ۲) مدل OSI عمل می‌کند و مسئول ارسال فریم‌ها بین دستگاه‌های متصل است. سوئیچ‌ها برای اتصال دستگاه‌هایی مانند رایانه‌ها، سرورها (از جمله سرور hp)، چاپگرها و سایر سخت‌افزارهای شبکه به یکدیگر استفاده می‌شوند و به آن‌ها امکان می‌دهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و منابع را به اشتراک بگذارند.

در اصطلاح فنی، یک سوئیچ با بررسی آدرس MAC دستگاه‌های متصل به آن کار می‌کند. هنگامی که یک فریم توسط سوئیچ دریافت می‌شود، آدرس MAC مقصد را بررسی می‌کند و فریم را فقط به پورتی که به دستگاه مقصد متصل است، ارسال می‌کند. این امر نیاز به پخش فریم به همه دستگاه‌های متصل را از بین می‌برد و کارایی شبکه را بهبود می‌بخشد.

مزیت اصلی استفاده از سوئیچ این است که پهنای باند اختصاصی را برای هر دستگاه متصل فراهم می‌کند. این ویژگی به جلوگیری از ازدحام و شلوغی شبکه کمک کرده و تضمین می‌کند که هر دستگاه حداکثر سرعت شبکه موجود را دریافت کند. سوئیچ ها را می‌توان مدیریت کرد. سوئیچ‌های مدیریت‌شده ویژگی‌های اضافی مانند VLAN، QoS و تجمع پیوند را ارائه می‌دهند، درحالی‌که سوئیچ‌های مدیریت‌نشده ساده‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر هستند، اما ویژگی‌های کمتری را ارائه می‌دهند.

به‌طور کلی، سوئیچ‌ها جزء ضروری شبکه‌های کامپیوتری مدرن هستند و استفاده از آن‌ها شیوه ارتباط دستگاه‌ها و اشتراک منابع را متحول کرده است.

تعریف‌های جانبی:

  • شبکه: شبکه مجموعه‌ای از دستگاه‌های به‌هم پیوسته است که می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. این ارتباط امکان به اشتراک‌گذاری منابع مانند فایل‌ها، چاپگرها و دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کند.
  • لایه پیوند داده (لایه ۲): لایه پیوند داده (data link layer) که به‌عنوان لایه ۲ نیز شناخته می‌شود، یک لایه در مدل OSI (Open Systems Interconnection) و پشته پروتکل TCP/IP است. وظیفه اصلی آن این است که با استفاده از تکنیک‌هایی مانند تشخیص و تصحیح خطا، کنترل جریان و کنترل دسترسی، اطمینان حاصل کند که داده‌ها به‌طور قابل اعتماد و کارآمد بین دستگاه‌های موجود در همان شبکه منتقل می‌شوند. برخی از پروتکل‌های رایج مورد استفاده در لایه پیوند داده عبارتند از اترنت، وای‌فای و PPP (پروتکل نقطه به نقطه).
  • فریم: فریم، واحدی از داده است که بین دستگاه‌های موجود در شبکه منتقل می‌شود. لایه پیوند داده مسئول شکستن داده‌ها به فریم، اضافه‌کردن یک هدر و یک تریلر به هر فریم و انتقال آن‌ها در سراسر شبکه فیزیکی است.

The difference between Small Business switches and Cisco Catalyst - تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکوسوئیچ‌ Small Business چیست و چه کاربردی دارد؟

سوئیچ ‌های Small Business یا کسب‌و‌کار کوچک، سوئیچ‌های شبکه‌ای هستند که به‌طور خاص برای مشاغل کوچک طراحی شده‌اند. آن‌ها عملکرد مورد نیاز برای شبکه‌های تجاری کوچک را فراهم می‌کنند؛ مانند اتصال رایانه‌ها و سایر دستگاه‌های شبکه به یکدیگر و دسترسی به اینترنت.

سوئیچ ‌های Small Business معمولاً مقرون‌به‌صرفه‌تر بوده و مدیریت آن‌ها آسان‌تر از سوئیچ‌های درجه یک سازمانی است. آن‌ها در طیف وسیعی از اندازه‌ها و پیکربندی‌های پورت، از سوئیچ‌های ۵ پورت برای دفاتر کوچک تا سوئیچ‌های ۴۸ پورت برای سازمان‌های بزرگ‌تر ارائه می‌شوند.

این سوئیچ‌ها اغلب دارای ویژگی‌هایی مانند کیفیت خدمات (QoS)، پشتیبانی VLAN، امنیت پورت و تجمع پیوند هستند که عملکرد و امنیت شبکه را افزایش می‌دهند. برخی از مدل ها همچنین، دارای سوئیچینگ لایه ۳ هستند که به سوئیچ اجازه می‌دهد تا عملکردهای مسیریابی را بدون نیاز به روتر جداگانه انجام دهد.

سوئیچ ‌های Small Business به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که با رابط‌های ساده مبتنی بر وب و ابزارهای مدیریتی بصری، به‌راحتی بتوان آن‌ها را مدیریت و تنظیم کرد. این ویژگی‌ها، آن‌ها را برای مشاغل کوچکی که کارکنان آن‌ها اطلاعات اختصاصی از فناوری اطلاعات را ندارند، ایده‌آل است.

 ویژگی‌های سوئیچ ‌های Small Business

برخی از ویژگی‌های سوئیچ ‌های Small Business به‌شرح زیر هستند:

  1. VLAN: VLAN (شبکه‌های محلی مجازی) یا Virtual Local Area Networks به شما این امکان را می‌دهند که شبکه‌های منطقی را در یک شبکه فیزیکی ایجاد کنید. این امر با جداسازی ترافیک بین بخش‌ها یا گروه‌های مختلف در سازمان، مزایای امنیتی زیادی را فراهم می‌کند. VLANها همچنین، با کاهش ترافیک پخش و بهبود کارایی شبکه، عملکرد را بهبود می‌بخشند.
  2. (QoS: QoS (Quality of Service یا کیفیت خدمات، قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد ترافیک شبکه را بر اساس اهمیت آن اولویت‌بندی کنند. این ویژگی تضمین می‌کند که برنامه‌های کاربردی حیاتی مانند VoIP (Voice over Internet Protocol)یا کنفرانس ویدیویی اولویت بیشتری نسبت به کارکردها با اهمیت کمتر مانند انتقال فایل داشته باشند. QoS همچنین، با کاهش تراکم ترافیک شبکه، باعث عملکرد بهتر می‌شود.
  3.  امنیت پورت: امنیت پورت قابلیتی است که به کاربران امکان می‌دهد دسترسی به پورت سوئیچ را بر اساس آدرس MAC دستگاه متصل محدود کنند. این امر از دسترسی دستگاه‌های غیرمجاز به شبکه جلوگیری کرده و امنیت شبکه را بهبود می‌بخشد.
  4.  تجمع لینک: تجمع لینک (Link Aggregation) به شما کاربران اجازه می‌دهد چندین پیوند فیزیکیِ بین سوئیچ‌ها، در یک پیوند منطقی را ترکیب کنید. این امر باعث افزایش پهنای باند و افزونگی و همچنین، بهبود عملکرد و در دسترس‌بودن شبکه می‌شود.
  5.  سوئیچینگ لایه ۳: سوئیچینگ لایه ۳ (Layer 3 Switching ) به کاربر امکان می‌دهد تا عملکردهای مسیریابی را مستقیماً روی سوئیچ انجام دهد و نیازی به استفاده از روتر جداگانه نداشته باشد. این ویژگی، عملکرد شبکه را بهبود می‌بخشد و پیچیدگی آن را کاهش می‌دهد.

 آشنایی با سوئیچ کاتالیست سیسکو

سوئیچ کاتالیست سیسکو مجموعه‌ای از سوئیچ‌های شبکه است که توسط شرکت سیسکو سیستمز (Cisco Systems) طراحی و تولید می‌شود. این سوئیچ‌ها برای شبکه‌های سازمانی طراحی شده‌اند و به‌دلیل عملکرد و قابلیت اطمینان بالا شناخته شده‌اند. سوئیچ های کاتالیست سیسکو معمولاً گران‌تر از سوئیچ های تجاری کوچک هستند، اما آن‌ها ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند که ممکن است برای شبکه‌های بزرگ‌تر و پیچیده‌تر لازم باشد.

دو نوع کلی سوئیچ کاتالیست وجود دارد؛ یکی «مدل‌های پیکربندی ثابت» که معمولاً یک یا دو واحد رک هستند و دارای ۱۲ تا ۸۰ پورت می‌باشند. دیگری «سوئیچ‌های مدولار» که در آن‌ها تقریباً هر جزء، از کارت CPU گرفته تا منابع تغذیه و کارت‌های سوئیچ، به‌صورت جداگانه در شاسی نصب می‌شوند.

انواع سوئیچ‌های سیسکو با پیکربندی ثابت شامل موارد زیر هستند:

  • سیسکو کاتالیست سری ۹۵۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۹۳۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۹۲۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۳۸۵۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۳۶۵۰

انواع سوئیچ‌های مدولار سیسکو به‌شرح زیر هستند:

  • سیسکو کاتالیست سری ۹۶۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۹۴۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۶۸۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۶۵۰۰
  • سیسکو کاتالیست سری ۴۵۰۰

 قابلیت‌های پیشرفته سوئیچ کاتالیست سیسکو

سوئیچ‌های سیسکو به‌دلیل قابلیت‌های پیشرفته خود که طیف وسیعی از مزایا را در اختیار سازمان‌ها قرار می‌دهد، شناخته شده‌اند. بسیاری از قابلیت‌های این سوئیچ‌ها مشابه با انواع مناسب برای کسب‌و‌کار کوچک هستند. با این حال، آن‌ها از قابلیت‌های پیشرفته‌تری نیز بهره می‌برند که به‌شرح زیر هستند:

The difference between Small Business switches and Cisco Catalyst 0 - تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو

  1.  پروتکل درختی فراگیر: پروتکل درختی فراگیر (STP) یا Spanning-Tree Protocol، پروتکلی است که با ایجاد یک ساختار درختی منطقی از شبکه، از لوپ شبکه جلوگیری می‌کند. این ویژگی تضمین می‌کند که ترافیک همیشه کارآمدترین مسیر را از طریق شبکه طی کند و از اشکال در عملکرد شبکه به‌دلیل لوپ‌ها جلوگیری شود.
  2.  برق از طریق اترنت (PoE): برق از طریق اترنت یا Power over Etherne یک ویژگی موجود در بسیاری از سوئیچ‌های سیسکو است که به دستگاه‌های شبکه اجازه می‌دهد برق را همراه با داده‌ها از طریق همان کابل اترنت دریافت کنند. این ویژگی نیاز به منابع برق مجزا برای هر دستگاه را برطرف می‌کند و فرآیند نصب را ساده می‌سازد.

PoE با ارسال انرژی الکتریکی روی جفت سیم‌های استفاده نشده در کابل اترنت برق‌رسانی را انجام می‌دهد. برق در فرمت DC ولتاژ پایین، معمولا بین ۴۴-۵۷ ولت ارائه می‌شود و توسط سوئیچ تنظیم می‌گردد. مقدار برق تحویلی به هر دستگاه، با توجه به توان مورد نیاز دستگاه تعیین می‌گردد.

سوئیچ های سیسکو از دو استاندارد اولیه PoE پشتیبانی می‌کنند: IEEE 802.3af و IEEE 802.3at. IEEE 802.3af حداکثر ۱۵.۴ وات برق در هر پورت را ارائه می‌دهد، در حالی که IEEE 802.3at حداکثر ۳۰ وات برق در هر پورت را ارائه می‌کند.

PoE معمولا برای تامین انرژی دستگاه‌هایی مانند تلفن‌های VoIP، نقاط دسترسی بی‌سیم و دوربین‌های IP استفاده می‌شود. علاوه بر این، سوئیچ‌های سیسکو از PoE+ نیز پشتیبانی می‌کنند که می‌تواند انرژی بیشتری را برای دستگاه‌هایی که به آن نیاز دارند، تامین کند.

 

The difference between Small Business switches and Cisco Catalyst 9 - تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو۳.  مسیریابی چندپخشی: مسیریابی چندپخشی یا Multicast Routing یک ویژگی در سوئیچ های کاتالیست سیسکو است که توزیع کارآمد و بهینه داده‌ها را به مقصدهای مختلف امکان‌پذیر می‌کند. این روش برای انتقال ترافیک به گروهی از دستگاه‌ها در شبکه، به جای ارسال ترافیک به هر دستگاه به‌صورت جداگانه است. مسیریابی چندپخشی برای برنامه‌هایی مانند کنفرانس ویدئویی، بازی آنلاین و IPTV مفید است که در آن چندین کاربر باید داده‌های یکسانی را به‌طور هم‌زمان دریافت کنند.

مسیریابی چندپخشی با ایجاد یک درخت چندپخشی کار می‌کند که مسیری منطقی برای توزیع داده‌ها به گیرندگان مورد نظر است. درخت از یک گره ریشه و چندین شاخه تشکیل شده است که هر شاخه نشان‌دهنده گروه خاصی از دستگاه‌ها است. گره ریشه، داده‌ها را به شاخه‌ها می‌فرستد؛ سپس آن‌ها، داده‌ها را به دستگاه‌های گروه خود ارسال می‌کنند.

مسیریابی چندپخشی از پروتکلی به نام پروتکل مدیریت گروه اینترنت (IGMP) برای مدیریت گروه‌های چندپخشی استفاده می‌کند. IGMP دستگاه‌ها را قادر می‌سازد به گروه‌های چندپخشی بپیوندند یا از آن خارج شوند و شبکه را از عضویت گروه مطلع می‌کند.

سوئیچ های کاتالیست سیسکو چندین پروتکل مسیریابی چندپخشی را ارائه می‌دهند، از جمله پروتکل چندپخشی مستقل از پروتکل (PIM)، پروتکل مسیریابی چندپخشی بردار فاصله (DVMRP) و پروتکل کشف منبع چندپخشی (MSDP). هر پروتکل مزایا و محدودیت‌های خود را دارد و برای پیکربندی‌های مختلف شبکه مناسب است.

۴. فهرست‌های کنترل دسترسی (ACL): فهرست‌های کنترل دسترسی یا Access Control Lists یک ویژگی در سوئیچ‌های سیسکو است که توانایی فیلترکردن ترافیک شبکه را بر اساس معیارهای خاص مانند آدرس‌های IP مبدا و مقصد، پروتکل‌ها و شماره پورت‌ها فراهم می‌کنند. ACLها برای کنترل جریان ترافیک به داخل و خارج از یک سوئیچ استفاده می‌شوند و می‌توانند برای اینترفیس‌های فردی یا به‌صورت سراسری برای کل سوئیچ اعمال شوند.

ACLها با ایجاد مجموعه‌ای از قوانین کار می‌کنند که مشخص می‌کند کدام نوع ترافیک مجاز یا غیر مجاز است. این قوانین در یک جدول در حافظه سوئیچ ذخیره می‌شوند. هنگامی که بسته‌ای وارد سوئیچ می‌شود، سوئیچ اطلاعات هدر بسته را بررسی می‌کند و آن را با قوانین جدول ACL مقایسه می‌کند. اگر بسته با قاعده‌ای که به آن اجازه می‌دهد، مطابقت داشته باشد، سوئیچ بسته را به مقصد ارسال می‌کند. اگر بسته با قاعده‌ای مطابقت داشته باشد که آن را رد می‌کند، سوئیچ بسته را حذف می‌کند.

ACLها را می‌توان به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که بر اساس معیارهای مختلف، از جمله آدرس‌های IP مبدا و مقصد، انواع پروتکل، شماره پورت و شناسه‌های VLAN، ترافیک را مجاز یا رد کنند. همچنین ACLها را می‌توان به‌گونه‌ای پیکربندی کرد که برای ترافیک ورودی یا خروجی در رابط سوئیچ یا به‌صورت سراسری برای کل سوئیچ اعمال شود.

دو نوع ACL وجود دارد: استاندارد و توسعه‌یافته. ACLهای استاندارد برای فیلترکردن ترافیک فقط بر اساس آدرس IP مبدا استفاده می‌شوند، در‌حالی‌که ACLهای توسعه‌یافته می‌توانند ترافیک را بر اساس ترکیبی از آدرس های IP مبدا و مقصد، انواع پروتکل و شماره پورت فیلتر کنند.

لازم به ذکر است که ممکن است برخی از انواع سوئیچ های Small Business هم برخی از این قابلیت‌ها را داشته باشند.

تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو

تفاوت سوئیچ های Small Business و کاتالیست سیسکو عاملی است که استفاده از هر کدام از این سوئیچ‌ها را منحصر به‌فرد می‌کند. با بررسی این تفاوت‌ها می‌توانید درباره خرید نوع سوئیچ مورد نیاز خود بهتر تصمیم بگیرید.

 تفاوت در ویژگی‌ها

سوئیچ‌های کسب‌وکار کوچک برای اتصال به شبکه اولیه طراحی شده‌اند و با ویژگی‌هایی که به‌طور خاص برای مشاغل کوچک هستند، دسترسی به اینترنت را فراهم می‌کنند. این سوئیچ‌ها طیف وسیعی از ویژگی‌های مفید مانند کیفیت خدمات (QoS)، پشتیبانی VLAN، امنیت پورت، تجمع پیوند و سوئیچینگ لایه ۳ را ارائه می‌دهند. از سوی دیگر، سوئیچ های کاتالیست سیسکو برای شبکه‌های سطح سازمانی طراحی شده‌اند و ویژگی های پیشرفته‌ای مانند Power over Ethernet (PoE)، Multicast Routing و Access Control Lists (ACL) را ارائه می‌دهند.

  تفاوت در قابلیت‌ها

سوئیچ‌های کسب‌و‌کار کوچک معمولا برای شبکه‌های کوچک با کاربران و دستگاه‌های کمتر طراحی شده‌اند. این سوئیچ‌ها برای مشاغل کوچکی که به ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته نیاز ندارند ایده‌آل هستند. راه‌اندازی و مدیریت آن‌ها آسان است و راه‌حلی مقرون‌به‌صرفه برای نیازهای اساسی شبکه ارائه می‌دهند. در مقابل، سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو برای شبکه‌های بزرگ‌تر با کاربران و دستگاه‌های بیشتر طراحی شده‌اند. آن‌ها قادر به مدیریت حجم بالای ترافیک هستند، ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند و مقیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری بیشتری را نسبت به سوئیچ های کسب‌و‌کار کوچک دارند.

 تفاوت در پهنای باند

سوئیچ‌های کسب‌و‌کار کوچک معمولاً در مقایسه با سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو پهنای باند کمتری ارائه می‌دهند. سوئیچ ‌های Small Business برای شبکه‌های کوچک با کاربران و دستگاه‌های کمتر طراحی شده‌اند و از این رو، می‌توانند ترافیک کمتری را مدیریت کنند. در مقابل، سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو برای شبکه‌های بزرگ‌تر با کاربران و دستگاه‌های بیشتر طراحی شده‌اند و پهنای باند بالاتری را برای مدیریت ترافیکِ افزایش یافته، ارائه می‌دهند.

 تفاوت در پیکربندی

سوئیچ‌های کسب‌و‌کار کوچک به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راه‌اندازی و مدیریت آن آسان باشد. آن‌ها معمولاً یک رابط کاربری ساده دارند و گزینه‌های پیکربندی اولیه را ارائه می‌دهند. در مقابل، سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو گزینه‌های پیکربندی پیشرفته‌تری دارند.

  تفاوت در قیمت

سوئیچ های Small Business اغلب مقرون‌به‌صرفه‌تر از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو هستند. در مقابل، سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو به‌دلیل ویژگی‌ها و قابلیت‌های پیشرفته، گران‌تر می‌باشند.

انتخاب سوئیچ ‌های Small Business یا سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو بر اساس شرکت

انتخاب سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو یا سوئیچ ‌های Small Business به عوامل مختلفی مانند اندازه و پیچیدگی شبکه، نوع برنامه‌های کاربردی در حال اجرا در شبکه و سطح امنیت مورد نیاز بستگی دارد.

اما به‌طور کلی، سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو برای مشاغل متوسط تا بزرگ با بیش از ۱۰۰ کارمند توصیه می‌شود.

از سوی دیگر، سوئیچ‌های کسب‌وکار کوچک برای مشاغل کوچک تا متوسط با حداکثر ۱۰۰ کارمند طراحی شده‌اند. این سوئیچ ها عملکرد اصلی سوئیچینگ را ارائه می‌دهند و برای مشاغلی مناسب هستند که به ویژگی‌های پیشرفته نیاز ندارند و پهنای باند کمتری دارند.

همان‌طور که گفته شد، تعداد کارمندان یک کسب‌وکار تنها عاملی نیست که باید هنگام انتخاب سوئیچ در نظر گرفت. عوامل دیگری مانند تعداد دستگاه‌های موجود در شبکه، میزان ترافیک شبکه و نیاز به ویژگی‌های پیشرفته مانند VLAN و QoS نیز باید در نظر گرفته شود.

 معرفی چند مدل از سوئیچ های Small Business

وقتی صحبت از سوییچ‌های کسب‌وکار کوچک می‌رسد، شرکت سیسکو طیف وسیعی از مدل‌ها را برای انتخاب ارائه می‌دهد. بیایید نگاهی به برخی از بهترین مدل‌ها و مزایا و معایب آن‌ها بیندازیم.

 Cisco SG350-10P

این مدل یک گزینه مقرون‌به‌صرفه و قابل اعتماد برای مشاغل کوچک است. این دستگاه دارای ۱۰ پورت اترنت گیگابیتی، پشتیبانی از Power over Ethernet (PoE) و حداکثر توان ۶۲ وات است. SG350-10P همچنین، دارای ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌ای مانند لیست‌های کنترل دسترسی (ACL) و احراز هویت ۸۰۲.۱X است. یکی از معایب احتمالی این مدل این است که از ویژگی‌های پیشرفته مانند VLAN و کیفیت خدمات (QoS) پشتیبانی نمی‌کند.

 Cisco SG350-28

این مدل دارای ۲۸ پورت اترنت گیگابیتی و دو پورت mini-GBIC ترکیبی است. همچنین، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند VLAN، QoS و پروتکل کنترل تجمع پیوند (LACP) است. SG350-28 همچنین، از PoE پشتیبانی می‌کند و حداکثر توان آن ۱۹۵ وات است. با این حال، این مدل گران‌تر از SG350-10P است و ممکن است برای برخی از مشاغل کوچک بیش از حد گران باشد.

 Cisco SG350XG-24F

این مدل ۲۴ پورت اترنت ۱۰ گیگابیتی و چهار پورت اترنت ۱۰ گیگابیتی را ارائه می‌دهد. همچنین، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند VLAN، QoS و LACP است. SG350XG-24F یک سوئیچ با کارایی بالا است که می‌تواند برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا را مدیریت کند. با این حال، گران‌ترین مدل در این لیست نیز هست و ممکن است برای برخی از مشاغل کوچک بسیار گران باشد.

به‌طور خلاصه، Cisco SG350-10P یک گزینه عالی برای مشاغل کوچک است که به امکانات پیشرفته نیاز ندارند. SG350-28 ویژگی‌های پیشرفته‌ای را با هزینه بالاتر ارائه می‌دهد، در حالی که SG350XG-24F یک سوئیچ با کارایی بالا برای مشاغلی است که نیازمند پهنای باند بالا هستند. انتخاب در نهایت به نیازهای خاص و بودجه کسب‌و‌کار بستگی دارد.

علاوه بر سوییچ‌های کسب‌وکار کوچک تولید‌شده توسط شرکت سیسکو، سوییچ‌های زیر نیز که توسط شرکت‌های دیگری تولید شده‌اند، بسیار محبوب و باکیفیت هستند.

 ProSafe M5300

این مدل یک انتخاب محبوب برای مشاغلی است که به یک شبکه قابل اعتماد و مقیاس‌پذیر نیاز دارند. این دستگاه، امکانات Gigabit Ethernet، Fiber و PoE را به همراه ۲۴-۴۹ پورت و قابلیت‌های Layer 2+ و

Layer 3 ارائه می‌دهد. ProSafe M5300 همچنین، دارای ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند VLAN، کیفیت خدمات (QoS) و پروتکل کنترل تجمع پیوند (LACP) است. علاوه بر این، استقرار و مدیریت این مدل با رابط مبتنی بر وب آسان است. با این حال، ProSafe M5300 کمی گران است و ممکن است برای مشاغل کوچک با بودجه محدود مناسب نباشد.

 ProSafe M6100

این مدل، یک سوئیچ ماژولار است که سرعت های ۱G تا ۱۰G ، گزینه‌های UPoE/PoE و قابلیت‌های Layer 2+ و Layer 3 ارائه می‌دهد. همچنین، دارای ۲۴-۴۸ پورت و ویژگی‌های پیشرفته مانند VLAN، QoS و LACP است. ProSafe M6100 یک سوئیچ بسیار مقیاس‌پذیر است که می‌تواند برنامه‌های کاربردی با پهنای باند بالا را مدیریت کند و می‌تواند برای برآوردن نیازهای شبکه خاص سفارشی شود. با این حال، این مدل باز هم گران است و ممکن است برای مشاغل کوچک با بودجه محدود مناسب نباشد.

 معرفی چند مدل از سوئیچ های کاتالیست سیسکو

وقتی صحبت از سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو می‌شود، مدل‌های مختلفی وجود دارد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند. در این‌جا برخی از بهترین مدل‌ها آورده شده است.

 کاتالیست سیسکو۳۶۵۰ Series

این سری از سوئیچ‌ها برای شرکت‌های متوسط تا بزرگ ایده‌آل هستند و ویژگی‌های امنیتی و مدیریتی پیشرفته‌ای را ارائه می‌دهند. سری ۳۶۵۰ برای ارائه زیرساخت شبکه با کارایی بالا ساخته شده و با پشتیبانی از PoE، بی‌سیم با چگالی بالا و اترنت سریع همه نیازهای کسب‌و‌کارها را فراهم می‌کند. عیب اصلی آن قیمت بالای آن نسبت به مدل های دیگر است.

 کاتالیست سیسکو۳۷۵۰-X

بهره‌وری انرژی و مقیاس‌پذیری امکانات استاندارد در سوئیچ های مدرن هستند. ۳۷۵۰-X این خواسته‌ها را برآورده می‌کند. برخی از ویژگی‌های ۳۷۵۰-X به‌شرح زیر است:

  • حداکثر ۴ ماژول آپلینک ۱۰ گیگابیت بر ثانیه
  • اتصال ۳۲ گیگابیت بر ثانیه
  • رمزگذاری مبتنی بر سخت افزار MACsec
  • PoE+ تا ۳۰ وات در هر پورت

 کاتالیست سیسکو۳۸۵۰ Series

سری ۳۸۵۰ یک سری بسیار عالی است و از ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند دسترسی بی‌سیم، مجازی‌سازی شبکه و امنیت پیشرفته پشتیبانی می‌کند. این دستگاه برای سازمان‌های متوسط تا بزرگ که به زیرساخت شبکه با کارایی بالا نیاز دارند عالی است. با این حال، یکی از گران‌ترین مدل‌ها نیز می‌باشد.

حداکثر سرعت تا ۱۰ گیگابیت در ثانیه می‌رسد و سوئیچ‌های اختیاری تا ۴۸ پورت برق خام شبکه را ارائه می‌دهند. پیوند GE و بی‌سیم در یک سوئیچ stackable، باعث ایجاد شبکه سریع‌تر و بهبود کیفیت خدمات می‌شود. برخی از ویژگی‌های مهم این سوئیچ شامل موارد زیر است:

  • ظرفیت بی‌سیم تا ۴۰ گیگابیت بر ثانیه
  • ۴۸۰ گیگابیت بر ثانیه خروجی در هر پشته
  • ۵۰ نقطه دسترسی و ۲۰۰۰ مشتری بی‌سیم در هر پشته

  چه نکاتی را هنگام خرید سوئیچ شبکه باید در نظر بگیریم؟

فرقی نمی‌کند که سوئیچ ‌های Small Business را انتخاب کنید و یا کاتالیست سیسکو را مناسب‌تر بدانید؛ در هر صورت هنگام خرید سوئیچ شبکه، چندین نکته فنی وجود دارد که باید در نظر بگیرید. در این‌جا برخی از مهم‌ترین نکاتی که باید هنگام خرید سوئیچ در نظر بگیرید آمده است:

  1.  تعداد پورت‌ها: تعداد پورت‌های یک سوئیچ تعیین می‌کند که چند دستگاه می‌توانند به آن متصل شوند. باید تعداد دستگاه‌هایی را که باید به سوئیچ متصل کنید در نظر بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که پورت‌های کافی برای قراردادن همه آن‌ها را داشته باشد.
  2.  پشتیبانی از: Power over Ethernet (PoE) همان‌طور که گفتیم، PoE به سوئیچ اجازه می‌دهد تا برق دستگاه‌های متصل مانند تلفن‌های IP و نقاط دسترسی بی‌سیم را از طریق کابل اترنت تامین کند. اگر قصد استفاده از دستگاه‌های PoE را دارید، لازم است سوئیچ انتخابی شما از PoE پشتیبانی کند. این تکنولوژی پیشرفته است و ممکن است در انواع ارزان‌قیمت‌تر سوئیچ یافت نشود.
  3.  ظرفیت سوئیچینگ: ظرفیت سوئیچینگ به مقدار داده‌ای اطلاق می‌شود که یک سوئیچ می‌تواند در یک زمان پردازش کند. هرچه ظرفیت سوئیچینگ بالاتر باشد، سوئیچ می‌تواند ترافیک شبکه را به‌طور موثرتری مدیریت کند. شما باید یک سوئیچ با ظرفیت سوئیچینگی را که با نیازهای شبکه شما مطابقت دارد انتخاب کنید.
  4.  پشتیبانی VLAN: همان‌طور که به آن اشاره کردیم، پشتیبانی از شبکه محلی مجازی (VLAN) به شما امکان می‌دهد شبکه خود را به شبکه‌های کوچک‌تر و مجزا تقسیم کنید، که می‌تواند به بهبود امنیت و مدیریت کمک کند. اگر چند شبکه کوچک مجزا دارید، باید سوئیچ انتخابی VLAN داشته باشد.
  5.  مدیریت‌بودن: سوئیچ‌های قابل مدیریت ویژگی‌های پیشرفته‌ای مانند کیفیت خدمات (QoS)، پروتکل کنترل تجمع پیوند (LACP) و پروتکل درخت پوشاننده (STP) را ارائه می‌دهند که به شما امکان می‌دهد شبکه خود را کنترل و بهینه کنید. در این متن، کاربرد و تعریف تمام این ویژگی‌ها آمده است. اگر با خواندن متن به این نتیجه رسیدید که به این ویژگی‌ها نیاز دارید، لازم است یک سوئیچ با قابلیت مدیریت را خریداری نمایید.
  6.  سرعت پورت: سرعت پورت‌های سوئیچ تعیین می‌کند که داده‌ها با چه سرعتی می‌توانند بین دستگاه‌ها منتقل شوند. شما باید سوئیچی را انتخاب کنید که سرعت پورت آن با نیازهای شبکه شما مطابقت داشته باشد. سرعت پورت‌های رایج شامل ۱۰/۱۰۰ مگابیت بر ثانیه، گیگابیت اترنت (۱۰/۱۰۰/۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه) و اترنت ۱۰ گیگابیت (۱۰ گیگابیت بر ثانیه) است.
  7.  قیمت: در نهایت باید قیمت سوئیچ را در نظر بگیرید و مدلی را انتخاب کنید که متناسب با بودجه شما باشد. سوئیچ‌هایی با ویژگی‌های پیشرفته‌تر و تعداد پورت‌های بالاتر معمولاً گران‌تر هستند، بنابراین، هنگام تصمیم‌گیری باید نیازهای خود را با بودجه خود متعادل کنید.

 سخن آخر

سوئیچ ‌های Small Business و سوئیچ های کاتالیست سیسکو دو گزینه محبوب برای مشاغلی محسوب می‌شوند که به‌دنبال ایجاد یک زیرساخت شبکه قابل اعتماد و ایمن هستند. سوئیچ ‌های Small Business عموماً برای مشاغل کوچک تا متوسط طراحی شده‌اند. از سوی دیگر، سوئیچ های کاتالیست سیسکو سوئیچ های درجه یک سازمانی هستند که برای سازمان‌های بزرگ‌تر طراحی شده‌اند و ویژگی‌های پیشرفته‌تری دارند.

یکی از تفاوت‌های کلیدی بین سوئیچ های تجاری کوچک و سوئیچ های کاتالیست سیسکو مقیاس‌پذیری آن‌ها است. سوئیچ‌های کسب‌وکارهای کوچک معمولاً از نظر مقیاس‌پذیری محدود هستند، درحالی‌که سوئیچ‌های کاتالیست سیسکو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیار مقیاس‌پذیر بوده و می‌توانند حجم زیادی از ترافیک و دستگاه‌ها را مدیریت کنند. علاوه بر این، امکانات، قیمت، کاربرد، پیکربندی و پهنای باند این دو نیز متفاوت است.

با ما در ارتباط باشید

تهران، خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند جنوبی، کوچه یگانه، پلاک ۱۳، واحد ۲ و ۳
تلفن تماس

۰۲۱-۴۳۴۹۱
۰۲۱-۴۳۰۰۰۴۰۳
۰۹۳۳۴۰۳۰۰۳۳

 

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Creating a beautiful and practical environment for the balcony 310x165 - ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

ایجاد محیطی زیبا و کاربردی برای بالکن

پایگاه خبری دنیای برند، بالکن همچون تکه‌ای از طبیعت در آغوش خانه، واحه‌ای از آرامش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *