کارشناس خرید

مهارت ها و تحصیلات موردنیاز برای شغل کارشناس خرید و تدارکات

پایگاه خبری دنیای برند، به دلیل رشد پایدار صنعت و بازار، شرکت‌ها به مهارت های کارشناس خرید و تدارکات‌ برای مدیریت روند تدارکات و تأمین وسایل، تجهیزات و مواد اولیه خود نیاز دارند. درعین‌حال، عواملی مانند رقابت شدید در بازار کار و ایجاد تغییرات در فناوری و محیط کسب‌وکار، نیاز به مهارت‌های جدید و به‌روزرسانی مهارت‌های قدیمی را افزایش داده است.

برای ارتقای جایگاه شغلی خود، متخصصان و کارشناسان خرید و تدارکات باید با مهارت‌ها و تحصیلات موردنیاز جهت فعالیت در این حرفه آشنا باشند. به همین دلیل در این مقاله به معرفی این حرفه، شرایط استخدامی و بررسی حقوق کارشناس خرید و تدارکات در سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم. پس با مطالعه این مطلب همراه ما باشید.

شرح شغل کارشناس خرید و تدارکات

شغل کارشناس خرید و تدارکات یکی از شغل‌های مرتبط با مدیریت بازرگانی است. کارشناس خرید و تدارکات در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف به‌منظور تأمین مواد و خدمات موردنیاز شرکت، فعالیت می‌کند. برای اطلاع از جدیدترین آگهی‌های استخدامی در شغل کارشناس خرید و تدارکات داخلی، روی لینک مورداشاره کلیک کنید.

مسئول سفارشات برای ثبت سفارش، جستجوی تأمین‌کنندگان، ارزیابی کیفیت، بررسی قیمت و انجام مذاکره‌های قراردادی با تأمین‌کنندگان اقدام می‌کند. هدف اصلی در شغل کارشناس خرید و تدارکات، بهینه‌سازی و مدیریت منابع مالی و فنی برای کاهش هزینه‌ها، افزایش سودآوری، بهبود روابط با تأمین‌کنندگان و رسیدن به کیفیت ایده‌آل است.

درواقع، کارشناس خرید و تدارکات مسئولیت مهمی در تأمین مواد و خدمات موردنیاز شرکت دارد. به دلیل اهمیت این مسئولیت و تأثیر آن بر عملکرد شرکت، استخدام افراد با توانایی‌های فنی، مدیریتی و ارتباطی در این شغل بسیار حائز اهمیت است.

شرایط استخدام کارشناس خرید

شغل کارشناس خرید و تدارکات همانند شغل مدیر فروش و بازاریابی، برای هر شرکت و سازمانی بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل در دوره‌های آموزش مسئول خرید، به آموزش مهارت‌ها و دانش موردنیاز برای فعالیت در این حرفه پرداخته می‌شود. در ادامه، به برخی از این مهارت‌ها و تحصیلات موردنیاز برای کارشناس خرید و تدارکات اشاره می‌شود.

۱. آشنایی به امور خرید و تدارکات

تأمین کالا و خدمات لازم برای شرکت‌ها، یکی از بزرگ‌ترین مسئولیت‌های کارشناس خرید و تدارکات است. تصمیم‌گیری درباره انتخاب تأمین‌کنندگان، توانایی جستجوی بازار، بررسی قیمت‌ها و ایجاد ارتباط با تأمین‌کنندگان، ازجمله مهارت‌هایی هستند که یک کارشناس خرید و تدارکات به آن‌ها نیاز دارد.

۲. مهارت‌های مذاکره: یکی از اصلی‌ترین مهارت های کارشناس خرید

یک کارشناس خرید و تدارکات مانند یک کارمند فروش، باید بتواند با تأمین‌کنندگان وارد مذاکره شده و قرارداد‌های مختلف را مدیریت کند. برای این منظور افراد به ویژگی‌هایی مانند مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های مذاکره نیاز دارند.

۳. قدرت حل مسئله

کارشناسان خرید و تدارکات باید بتوانند نیازهای مختلف شرکت را اولویت‌بندی کرده و با توجه به بودجه سازمان، اقلام موردنیاز شرکت را تهیه نمایند. درنتیجه مهارت‌های حل مسئله و قدرت تصمیم‌گیری، جزء مهم‌ترین مهارت های کارشناس خرید داخلی هستند.

۴. مهارت‌های مدیریتی

یکی از مهارت های کارشناس خرید، مهارت‌های مدیریتی است. در حقیقت یکی از مهارت‌هایی که در هنگام نوشتن رزومه کارشناس خرید و تدارکات باید به آن اشاره کنید، داشتن مهارت‌های سرپرستی و مدیریتی است.

دلیل این موضوع این است که شخصی که وظایف این شغل را بر عهده می‌گیرد، باید بتواند کارکنان را مدیریت کرده و تأمین‌کنندگان را به‌منظور تأمین کالاها و خدمات موردنیاز، ساماندهی کند.

۵. تحصیلات موردنیاز

یکی از بخش‌هایی که در رزومه کاری خود باید به آن اشاره کنید، بخش مرتبط با تحصیلات شما است. این در حالی است که معمولا یکی از سوالات مصاحبه استخدامی در شغل کارشناس خرید و تدارکات، در ارتباط با مدرک تحصیلی کارجو است. برای شغل کارشناس خرید داخلی، تحصیلات لازم شامل فارغ‌التحصیلی از رشته‌های مرتبط با مدیریت بازرگانی، حسابداری و امور مالی است.

برخی از شرکت‌ها برای استخدام کارجویان در جایگاه شغلی کارمند خرید و تدارکات، ارائه حداقل مدرک تحصیلی دیپلم را ضروری می‌دانند. بااین‌حال برای فعالیت در فرصت‌های شغلی سرپرست یا مسئول خرید، معمولا نیاز به ارائه مدرک تحصیلی کارشناسی خواهد بود.

۶. زبان خارجی

ویژگی دیگری که می‌تواند به مسئول سفارشات کمک کند، آشنایی با زبان‌های خارجی است. به دلیل لزوم ایجاد ارتباط با تأمین‌کنندگان خارجی و دسترسی به منابع بین‌المللی، آگاهی از زبان‌های خارجی می‌تواند به افراد شاغل در شغل خرید و تدارکات کمک بسیاری نماید. به همین دلیل توصیه می‌شود در نمونه رزومه‌ای که برای کارفرمایان ارسال می‌کنید، حتما به آشنایی خود به زبان انگلیسی اشاره کنید.

شرح وظایف کارشناس خرید

مهارت های کارشناس خرید به شخص این امکان را می‌دهد تا بتواند وظایف و مسئولیت‌های خود را به‌درستی انجام دهد. در ادامه، به برخی از این وظایف و مسئولیت‌ها در شغل مسئول سفارشات اشاره می‌شود:

۱. تحلیل نیازهای شرکت

مسئولیت اصلی کارشناس خرید داخلی، تحلیل نیازهای شرکت است. در حقیقت مسئول سفارشات باید به‌صورت دقیق با نیازها، نوع مواد و خدمات موردنیاز و همچنین تعداد آن‌ها آشنا باشد. این نیازها می‌توانند شامل کالاها، مواد اولیه، ماشین‌آلات و تجهیزات باشند.

۲. پیدا کردن تأمین‌کنندگان

کارشناس خرید و تدارکات همانند یک کارشناس بازرگانی، باید برای تأمین نیازهای شرکت با تأمین‌کنندگان مختلف گفتگو کند. مسئول خرید داخلی باید بداند که کدام تأمین‌کننده‌ها امکان تولید مواد خواسته‌شده را دارند.

۳. مذاکره و بستن قرارداد

همانند کار فروشندگی، انجام مذاکره برای بستن قرارداد یکی از مهم‌ترین وظایف مسئول سفارشات است. با مدیریت مذاکرات، ارزیابی کیفیت و قیمت تأمین‌کنندگان، کارشناسان خرید و تدارکات وظیفه انتخاب تأمین‌کنندگان را بر عهده دارند. پس از انجام مذاکرات، باید قرارداد با تأمین‌کنندگان مناسب امضا شود.

۴. رصد بازار

یک کارشناس خرید داخلی باید قبل از اعلام نیاز واحدهای مختلف، در بازارهای موجود به جستجوی کالاها و خدمات موردنیاز شرکت بپردازد.

۵. کنترل موجودی

یکی دیگر از وظایف تعریف‌شده در شغل کارشناس خرید و تدارکات، کنترل موجودی است. مسئول سفارشات باید همواره موجودی شرکت را کنترل کرده و از طریق نظارت بر تأمین‌کنندگان، در زمان مناسب تجهیزات و کالاهای موردنیاز شرکت را با قیمت مناسب تأمین نماید.

حقوق مسئول خرید

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که تجربه کاری و مهارت های کارشناس خرید، تأثیر مستقیمی بر میزان حقوق دریافتی وی دارد. همچنین حقوق مسئول خرید بر اساس شهر محل فعالیت و جایگاه شغلی، می‌تواند مبلغ متفاوتی باشد. به‌عنوان‌مثال یک کارمند خرید در تهران در سال ۱۴۰۲، متوسط حقوقی به‌اندازه ۱۰.۴ میلیون تومان در ماه دارد.

این در حالی است که یک کارشناس خرید در تهران، متوسط حقوق و دستمزدی معادل با ۱۴.۴ میلیون تومان در ماه دارد. خوب است بدانید که حقوق مسئول خرید در جایگاه‌های مدیریتی در تهران، مبلغی به‌اندازه ۲۷ میلیون تومان در ماه است.

این در حالی است که معمولا یک کارشناس خرید داخلی در خارج از تهران، حقوق و دستمزد کمتری دریافت می‌کند. متوسط حقوق مسئول خرید در شهرهای بزرگ به‌غیراز تهران برای جایگاه‌های شغلی کارمند، کارشناس و مدیر، به ترتیب مبلغی به‌اندازه ۹.۴، ۱۱.۹ و ۲۳.۲ میلیون تومان در ماه است.

جمع‌بندی

در این مقاله، به بررسی شرایط استخدامی و مهارت های کارشناس خرید و تدارکات پرداختیم. این مهارت‌ها شامل توانایی‌های مدیریتی و ارتباطی هستند که برای مدیریت و تأمین مواد و خدمات موردنیاز شرکت‌ها، از اهمیت بسیار زیادی برخوردارند.

همچنین، تحصیلات موردنیاز برای فعالیت در شغل کارشناس خرید شامل مدرک کارشناسی و بالاتر و فارغ‌التحصیلی از رشته‌های مرتبط با حوزه مدیریت بازرگانی است. برخورداری از این مهارت‌ها و تحصیلات نه‌تنها به موفقیت و ارتقای شغلی شما کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند برای شرکت محل فعالیت شما هم سودمند باشد.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Choosing silver earrings according to the shape of the face 310x165 - انتخاب گوشواره نقره با توجه به فرم صورت

انتخاب گوشواره نقره با توجه به فرم صورت

پایگاه خبری دنیای برند، یکی از سخت‌ترین کارها برای خانم‌ها، انتخاب گوشواره نقره ای است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *