جراحی چاقی

جراحی چاقی در بیمارستان دولتی

پایگاه خبری دنیای برند، اگر تمایل دارید تا جراحی چاقی در بیمارستان دولتی را تجربه نمایید، تا انتهای این مقاله ما را دنبال کنید.

مقدمه

در این مقاله شما را با تاریخچه جراحی‌های چاقی و مشکلات ناشی از اضافه وزن و انواع عمل‌های جدید جراحی چاقی به طور خلاصه آشنا می‌نماییم. با ما باشید.

عناوین مقاله:

تاریخچه جراحی چاقی به چه زمانی برمی‌گردد؟

شایع‌ترین علل چاقی چیست؟

چرا باید به سراغ جراحی چاقی برویم؟

انواع جراحی‌های چاقی را توضیح دهید.

نتیجه‌گیری

تاریخچه جراحی چاقی به چه زمانی برمی‌گردد؟

با گذری در تاریخ متوجه خواهید شد که مردمان قدیم با روش‌های بسیار ساده و بعضاً طاقت‌فرسا به مداوای بیماری‌های خود از جمله چاقی اقدام می‌نموده‌اند. در گذشته نه خبری از جراح چاقی در بیمارستان دولتی بوده و نه منابع اطلاعاتی و علمی از بیماری‌های مرتبط با چاقی در دسترس مردم قرار داشته است.

اولین عمل جراحی چاقی در قرن دهم در کشور اسپانیا انجام گرفته است. پادشاه وقت اسپانیا فردی بسیار چاق بوده و چون نیاز به سوار شدن بر اسب داشته و از انجام آن عاجز بوده، به پزشکان و حکیمان کاخ، دستور می‌دهد که فکری به حالش بنمایند. یک پزشک مبتکر اقدام به دوختن لب‌های پادشاه می‌کند و شکاف کوچکی درون آن را باز می‌گذارد تا پادشاه فقط قادر به خوردن مایعات و خوراکی‌های سوپ مانند باشد و پس از مدتی وزن پادشاه تا نصف کاهش پیدا می‌کند.

به همین ترتیب، اعمال مختلف به صورت ابتکاری تا قرن بیستم رواج داشته ولی به علت رواج اپیدمی چاقی در کشورهای صنعتی در نیمه دوم قرن بیستم، انواع جراحی‌های مدرن‌تر نیز پا به صحنه گذاشتند.

پزشکی به نام Keremen عمل بای‌پس روده را در سال ۱۹۵۴ انجام داد که امروزه منسوخ شده است. در سال ۱۹۶۶ بای‌پس معده به صورت جراحی باز توسط فردی به نام Mason معرفی گردید که بعدها به صورت بای‌پس معده لاپاراسکوپیک در ۱۹۹۴ توسط فردی به نام Wittgrove  انجام می‌شد و تا به امروز نیز مرسوم می‌باشد. سال ۱۹۹۷ پزشکی به نام Rutledge جراحی بای‌پس معده امگا را طراحی کرد که طرفداران زیادی دارد. جراحی کاربردی اسلیو معده نیز در سال ۱۹۹۸ به وسیله جراحی به نام Doug hess معرفی شد که دو مرحله‌ای بود و بعدها مرحله دوم آن حذف گردید.

شایع‌ترین علل چاقی چیست؟

باید به این نکته توجه داشت که غذا خوردن فراوان همیشه علت چاقی نیست، بلکه بعضی مواقع اشتهای زیاد، معلول عوامل دیگری است که ناخودآگاه فرد را به سمت پرخوری و چاقی سوق می‌دهد.

چاقی عوامل زیادی دارد. از جمله می‌توان به علل ژنتیکی اشاره کرد که از والدین به ارث رسیده‌اند. برای بعضی دیگر، علت چاقی از بی‌خوابی شروع می‌شود چون فرد ساعات زیادتری را نسبت به دیگران در بیداری به سر برده و نیازمند خوردن غذای بیشتری می‌گردد. انتخاب سبک زندگی نیز از مهمترین عوامل چاقی است که متأسفانه در عصر کنونی، استفاده از انواع فست‌فود و غذاهای بسیار شور و شیرین و زندگی ماشینی به چاقی افراد دامن زده است.

مشکلات هورمونی نیز می‌تواند از علت‌های چاقی به حساب بیاید. عواملی مثل یائسگی یا کم‌کاری تیروئید باعث کم شدن سوخت و ساز بدن می‌گردد و منجر به افزایش ذخیره چربی در شکم و باسن افراد خواهد شد.

بعضی از سیگاری‌ها پس از ترک نیکوتین چاق می‌شوند. چون کاهش نیکوتین باعث کاهش سوخت و ساز بدن و تجمع چربی خواهد شد. بعضی داروهای کورتونی یا افسردگی نیز باعث افزایش اشتها در افراد می‌گردند.

Obesity surgery in a public hospital 01 - جراحی چاقی در بیمارستان دولتیچرا باید به سراغ جراحی چاقی برویم؟

بیشتر مردم عادی، هنگامی که یک فرد چاق را می‌بینند، تنها به ابعاد فیزیکی و بدنی وی به عنوان یک معضل نگاه می‌کنند، اما واقعیت این است که به جز مشکل اضافه وزن، اکثر افراد چاق به خصوص کسانی که شاخص توده بدنی آن ها بیشتر از ۴۰ می‌باشد، دچار بیماری‌های دیگری نیز هستند که ناشی از خوردن حجم زیاد غذا به خصوص غذاهای چرب می‌باشد و دیگر اعضای بدن، نمی‌توانند خود را با این حجم عظیم سوخت و ساز و انرژی مورد نیاز تطبیق دهند. لذا بیماری‌های دیگری مثل فشار خون، دیابت، کلسترول بالا، کاهش توان جنسی و بسیاری بیماری‌های روانی و فکری نیز از مشکلات چاقی بیان شده است.

اکثر این افراد از درمان‌های طبیعی مانند رژیم‌های غذایی یا ورزش درمانی نتیجه مطلوب نگرفته‌اند و به دنبال یک راه سریع‌تر برای حل مشکل می‌گردند. مزیت جراحی چاقی با متدهای امروزی آن است که کلیه نیازهای فوق را به آسانی برای یک شخص چاق برآورده می‌کند. از جمله این که در جراحی‌های چاقی، سرعت کاهش وزن بالاست. بیماری‌های جانبی که عارضه چاقی بوده‌اند، به مرور رفع خواهند شد. تغذیه شخص حالت طبیعی خواهد داشت و شرایط روحی و روانی او به حالت نرمال خواهد رسید و پس از مدت کوتاهی به فردی مفیدتر برای جامعه تبدیل خواهد شد.

انواع جراحی‌های چاقی

اعمال جراحی زیادی به روش‌های مختلف برای کاهش وزن وجود دارند. می‌توانید برای انجام جراحی چاقی در بیمارستان دولتی یا خصوصی اقدام نمایید. این عمل‌ها عبارتند از:

  • بالون یا باندینگ معده: در این عمل یک کیسه سیلیکونی را درون معده قرار می‌دهند و سپس آن را از نمک پر می‌کنند تا با اشغال فضای داخلی معده باعث کاهش اشتها و جلوگیری از افراط در تغذیه بشود.
  • اسلیو معده: در این عمل، بخش بزرگی از معده بریده شده تا حجم معده برای همیشه کاهش یابد و شخص کمتر غذا بخورد که پس از آن هورمون گرلین که مسئول تولید اشتهاست، کاهش می‌یابد.
  • لیپولیز: این یک روش لیزری است و با تابش لیزر، چربی‌های ناحیه شکم را به صورت مایع یا نیمه‌جامد تبدیل کرده و بدن به جذب آن چربی‌ها اقدام می‌نماید.
  • لیپوساکشن: این عمل برای افرادی که چاقی‌های موضعی دارند، صورت می‌گیرد و طی آن بافت چربی فرد توسط عمل، از بدن جدا می‌گردد. این عمل تقریباً در دسته اعمال زیبایی قرار می‌گیرد.
  • ابدومینوپلاستی: در این روش جراحی مانند لیپوساکشن، بعد از حذف چربی‌های اضافه از بدن، به ترمیم و تغییر مابقی عضلات نیز می‌پردازند. این جراحی، بیشتر برای خانم‌ها بعد از زایمان به منظور افتادگی عضلات شکم انجام می‌گیرد.
  • پلیکاسیون: در این جراحی، قسمتی از معده بیمار را روی بخش دیگر قرار داده و بخیه می‌زنند تا حجم کلی معده کاهش یابد. این عمل به روش لاپاروسکوپی صورت می‌گیرد و می‌توان پس از مدتی معده را به همان حالت اول برگرداند.
  • بای‌پس معده: در این روش مسیر عبور غذا از معده دور زده می‌شود و به یک مسیر کوتاه‌تر تبدیل می‌گردد. لذا به خاطر کوتاه شدن مسیر معده، اشتها نیز کاهش می‌یابد. این عمل به دو روش باز و لاپاراسکوپی صورت می‌گیرد.

Obesity surgery in a public hospital 02 - جراحی چاقی در بیمارستان دولتینتیجه‌گیری

با کمی تحقیق و بررسی می‌توان گفت که امروزه عمل جراحی چاقی به روش اسلیو معده، مؤثرترین راه برای کاهش وزن شناخته شده است. بهتر است کاندیداهای اعمال جراحی، برای انجام عمل جراحی چاقی در بیمارستان دولتی یا خصوصی، حتماً قبلاً از مشاوره پزشکان و متخصصین در این زمینه بهره برده و با آگاهی و دید باز به این امر مهم اقدام نمایند.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

How to have a great trip to Antalya 310x165 - چگونه سفری عالی به آنتالیا داشته باشیم؟

چگونه سفری عالی به آنتالیا داشته باشیم؟

برای سفری عالی به آنتالیا ابتدا باید اطلاعاتی کامل درمورد این شهر داشته باشید و یک برنامه‌ریزی دقیق انجام دهید تا بهترین سفر زندگی خود را تجربه کنید. در برنامه‌ریزی برای سفر به این شهر، انتخاب هتل خوب مانند هتل ونزیا پالاس دلوکس ریزورت آنتالیا، رزرو به‌موقع بلیط هواپیما آنتالیا و ... اهمیت دارد و باید توجه ویژه‌ای به آن‌ها داشته باشید. اگر قصد سفر به این شهر را دارید و در حال برنامه‌ریزی هستید، این مطلب را اتا انتها بخوانید تا با نکات ویژه یک سفر خوب به آنتالیا آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *