ثبت ملی

ثبت ملی ۱۶ خوراک محلی در استان لرستان

پایگاه خبری دنیای برند، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی خوراک با رویکرد توانمندسازی جوامع محلی از ثبت ملی ۱۶ خوراک محلی استان خبر داد.

عطا حسن پور امروز ۷ بهمن در نخستین جشنواره ملی خوراک، عرضه سوغات و صنایع‌دستی که در محل قلعه فلک‌الافلاک خرم آباد برگزار شد، گفت: این رویداد مهم و تاریخی به عنوان اولین جشنواره ملی خوراک، عرضه سوغات و صنایع دستی استان با کمک و همکاری شرکت رسا برگزار شده است.

وی اظهار کرد: از همکاری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری خرم‌آباد، شرکت توزیع نیروی برق استان، اداره زندان‌ها، اتاق اصناف، بنیاد تعاون سپاه استان و … در جهت برگزاری این رویداد تشکر می‌کنم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان ادامه داد: در بحث گردشگری، یکی از خوشمزه‌ترین بخش‌ها، بخش گردشگری غذاست که در این راستا و بر اساس سیاست‌های وزارت میراث فرهنگی، چندین میز تخصصی انتخاب شده که گردشگری خوراک به عنوان یکی از این میزها تعریف شده است.

حسن پور خاطرنشان کرد: در استانی مانند لرستان که تنوع غذایی بالا دارد، میز تخصصی خوراک به این استان اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت‌های لرستان در این زمینه، نوعی برند برای ما محسوب می‌شود.

این مسئول ادامه داد: خوشبختانه این میز در استان لرستان، فعالیت‌های خود را به صورت تخصصی انجام داده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان با بیان اینکه تاکنون ۱۶ مدل خوراک از استان لرستان در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده، گفت: ۹ مورد از پرونده‌های غذاهای سنتی ما در حال ثبت است.

حسن پور اضافه کرد: همچنین ۵ مدل از شیرینی‌ها و نان‌های سنتی استان مانند شیرینی بلوط و شیرینی نخودی ارده‌ای بروجرد که از نظر تکنیک فناوری و عمل آوری منحصربه فرد بوده در فهرست میراث ناملموس کشور، به ثبت رسیده است.

وی گفت: برگزاری این رویدادها سبب می‌شود، جوامع محلی را تقویت کنیم و مردم را به این بخش‌ها دعوت کنیم تا بخشی از جاذبه های خوراکی و گردشگری و تاریخی استان ها را به خوبی معرفی کنیم و به نمایش بگذاریم.

او اظهارکرد: در این جشنواره چندین استان حضور دارند و با غذاهای متنوع در آن شرکت کرده اند که تا پایان این جشنواره از فرصت ایجاد شده برای معرفی غذاهای محلی این استان ها استفاده کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی لرستان در بخش دیگری از سخنانش گفت: تا هفته آینده پرونده ثبت جهانی دره خرم آباد و قلعه باشکوه فلک‌الافلاک به یونسکو ارسال می کنیم.

حسن پور با اشاره به قرابت‌های فرهنگی لرستان و استان همدان که برگزاری این رویداد ملی را بصورت پخش مشترک تلویزیونی انعکاس دادند، اظهار کرد: در بحث دو پایتخت بزرگ ایران یعنی شوش و همدان، لرستان حلقه اتصال و ارتباط دو پایتخت فرهنگی جهان باستان بوده و همیشه برهم کنش‌های تاریخی و فرهنگی، سیاسی از دوران قبل تاریخ وجود داشته و کمرنگ نشده است.

این مسئول ادامه داد: همچنین سنت‌های فرهنگی ما در قالب جشنواره‌ها و این جشنواره خوراک … همیشه پررنگ تر خواهد شد.

حسن پور خاطرنشان کرد: این قرابت فرهنگی، هیچگاه کم نشده و در قالب جشنواره‌های متعدد از حمله جشنواره‌های خوراک و …هر روز پررنگ تر خواهد شد.

منبع: ایسنا

همچنین ببینید

برند شیائومی

برند شیائومی در تلاش برای ثبت رکورد

برند شیائومی بیش از ۷۵ هزار سفارش برای خودروی SU۷ ثبت کرده و بیش از ۱۰ هزار تحویل در ژوئن را هدف قرار داده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *