سردخانه داری

آیا سردخانه داری کسب و کاری سودمند است!!

پایگاه خبری دنیای برند، اگر می خواهید بدانید که سردخانه داری کسب و کار سودمندی است یا نه پیشنهاد می کنیم دراین مقاله همراه ما باشید. در این مقاله درباره انواع سردخانه که می توانید راه اندازی کنید مانند سردخانه میوه، نحوه محاسبه قیمت سردخانه و آشنایی با تجهیزات سردخانه شامل کمپرسور سردخانه و دیگر موارد صحبت می کنیم.

انواع سردخانه

همانطور که می دانید سردخانه مکانی است که برای نگه داری مواد فاسد شدنی استفاده می شود، این مکان باید هوای سرد، اکسیژن، رطوبت و دیگر مواردی که برای نگهداری مواد در سردخانه نیاز است را به میزان مناسب تامین کند. برای نگه داری این مواد سردخانه های متفاوتی وجود دارد که در ذیل به انواع سردخانه اشاره می کنیم.

سردخانه ها بر اساس کاربرد

سردخانه ها بر حسب نوع مواد نگه داری یا کاربرد به سردخانه مواد غذایی، سردخانه دارو و … تقسیم می شوند.

سردخانه های مواد غذایی

این سردخانه ها شامل سردخانه میوه، سردخانه گوشت و مرغ، سردخانه ماهی و … هستند که از پر سود ترین سردخانه های مواد غذایی می توانیم به سردخانه میوه اشاره کنیم.

سردخانه دارو

سردخانه دارو معمولا در بیمارستان ها، داروخانه ها، درمانگاه ها و محل تولید، عرضه و توزیع دارو کاربرد دارد.

سردخانه ها بر اساس حجم و سایز

این سردخانه ها شامل سردخانه های کوچک، سردخانه های متوسط و بزرگ یا صنعتی می شوند.

سردخانه های کوچک مثل سردخانه رستورانی یا سردخانه داروخانه هستند و از سردخانه های بزرگ به سردخانه پسته یا سردخانه میوه و سبزیجات می توانیم اشاره کنیم.

سردخانه ها بر اساس نوع مبرد

سردخانه ها در این دسته بندی به دو سردخانه آمونیاکی یا فریونی تقسیم می شوند. سردخانه های آمونیاکی معمولا برای ساخت سردخانه صنعتی بزرگ تر استفاده می شود و سردخانه های فریونی در سردخانه های کوچک یا متوسط بیشترین کاربرد را دارد.

سردخانه ها بر اساس دما

از سردخانه ها بر اساس دما به سردخانه بالای صفر و سردخانه زیر صفر می توانیم اشاره کنیم. سردخانه بالای صفر در نگه داری مواد غذایی، دارویی، شیمیایی که نیاز به انجماد ندارند کاربرد دارد ولی در سردخانه زیر صفر برای نگه داری مواد غذایی که نیاز به انجماد دارند مانند گوشت استفاده می شود.

سردخانه میوه

ساخت سردخانه میوه در افغانستان یا ایران یکی از پرسود ترین نوع سردخانه است. برای ساخت سردخانه میوه باید به مواردی چون حجم سردخانه، دسترسی به باغات کشاورزی یا محصولات، زمان نگه داری میوه، میزان اکسیژن و … توجه کنیم.

is cold storage a profitable business 01 - آیا سردخانه داری کسب و کاری سودمند است!!در سردخانه میوه و سبزیجات باید دقت کنیم که محصولی بر محصول دیگر غالب نشود به طور مثال سیب زمینی بوی خود را به میوه ها یا سبزیجات دیگر غالب می کند و نباید با هر میوه یا سبزیجاتی، سیب زمینی را نگه داری کرد.

تجهیزات سردخانه

یکی از موارد مهمی که در ساخت سردخانه باید به آن توجه شود خرید تجهیزات سردخانه است، با توجه به هزینه ای که برای خرید تجهیزات سردخانه صرف می شود باید به قیمت آن، برند تجهیزات، قابلیت تعمیر یا تعویض قطعات، گارانتی و موارد دیگر در موقع خرید دقت کنیم. از مهم ترین تجهیزات سردخانه می توانیم به کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، عایق و درب سردخانه اشاره کنیم.

کمپرسور سردخانه

کمپرسور سردخانه (Compressor) که همان موتور سردخانه است وظیفه گردش مبرد را بر عهده دارد، کمپرسور گاز مبرد سیکل تبرید را با قدرت بالا مکش می نماید و آن را فشرده و متراکم کرده و به کندانسور منتقل می کند. از انواع کمپرسور سردخانه می توانیم به کمپرسورهای رفت و برگشتی، پیستونی، روتاری، سانتریفیوژی، اسکرو، اسکرال اشاره کنیم.

is cold storage a profitable business 02 - آیا سردخانه داری کسب و کاری سودمند است!!اگر شما هم می خواهید بدانید که تفاوت کمپرسورهای سردخانه در چیست؟ باید بگوییم که کمپرسور های سردخانه در نوع موتور، توان مصرفی، حجم و اندازه، برند و شرکت سازنده، ویژگی‌ها و مشخصات میزان ظرفیت و گنجایش و موارد دیگر تفاوت دارند.

بهتر است هر کمپرسور سردخانه را مناسب با نوع خود انتخاب کنیم به طور مثال کمپرسور سردخانه آمونیاکی با کمپرسور سردخانه فریونی متفاوت است.

کندانسور سردخانه

کندانسور سردخانه یکی دیگر از تجهیزات سردخانه می باشد که وظیفه تقطیر گاز مبرد که از کمپرسور خارج می شود را بر عهده دارد. از انواع کندانسور سردخانه می توانیم به کندانسور سردخانه هوایی، کندانسور سردخانه آبی و کندانسور سردخانه تبخیری اشاره کنیم.

 اواپراتورسردخانه

اواپراتور سردخانه درسیکل مبرد گرما را از محیط می گیرد و به بیرون منتقل می کند. اواپرتورهای سردخانه زیرصفر باید دارای بدنه فلزی، ضد خوردگی، تجیهزات برفک زدایی و … باشند.

 عایق سردخانه

عایق سردخانه در ساخت سردخانه بسیار مهم است، زیرا عایق سردخانه مانع از ورود و خروج هوا به داخل سردخانه می شود و هوای سردخانه ثابت می ماند.

محاسبه قیمت سردخانه

برای محاسبه قیمت سردخانه موارد زیادی مهم هستند که از این موارد می توانیم به هزینه های ساخت سردخانه، تعمیر و نگه داری آن اشاره کنیم.

ساخت سردخانه

در ساخت سردخانه قیمت زمین سردخانه متفاوت است، که در برآرود این قیمت متراژ زمین سردخانه، نوع زمین، منطقه قرارگیری، دسترسی به منابع طبیعی مانند آب برق گاز، دسترسی به جاده و … مهم است.

تاثیر نوع مبرد سردخانه ها در قیمت سردخانه

نوع سردخانه که امونیاکی یا فریونی باشد در قیمت سردخانه اهمیت بسیاری دارد. سردخانه های آمونیاکی هزینه ساخت بالاتری نسبت به سردخانه فریونی دارد. نوع تجهیزات خریداری شده نیز برای سردخانه آمونیاکی مهم است.

سردخانه بر اساس کاربرد

در سردخانه ها بر اساس کاربرد هزینه ساخت سردخانه مواد غذایی مثل سردخانه میوه یا گوشت با هزینه ساخت سردخانه دارو متفاوت است.

سردخانه بر اساس دما

دما در تجهیزات سردخانه بسیار مهم است زیرا تجیهزات سردخانه بالای صفر با زیر صفر متفاوت می باشد. در تجهیزات سردخانه بنا به برند، گارانتی، کارایی قیمت های مخنلفی را می توان گرفت.

تعمیر و نگه داری

در مبحث سردخانه داری تعمیر و نگه داری سردخانه یکی از مسائل مهم می باشد. تجهیزات سردخانه باید بر اساس زمان خاصی از لحاظ درستی، کاربرد و موارد دیگر چک شوند. درغیر اینصورت ممکن است ایرادی که با یک تعمیر کوچک می توانسته درست شود در صورت عدم رسیدگی به موقع، کار کل سردخانه را مختل کند.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

انواع استایل در تابستان

انواع استایل در تابستان و ست های پیشنهادی

پایگاه خبری دنیای برند، با فرا رسیدن فصل تابستان دوباره ویترین فروشگاه‌ها پر از لباس‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *