مهریه

چگونه مهریه را محاسبه کنیم؟

پایگاه خبری دنیای برند، مهریه یا صداق از جمله حقوق زن است که بعد از خواندن خطبه عقد به او تعلق می گیرد و می تواند در هر زمانی که نیاز داشت چه بلافاصله بعد از عقد و چه سال ها بعد آن را از مرد درخواست کند. طبق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی به محض اجرای صیغه عقد زن به صداق مالکیت پیدا می کند و می تواند در آن هر گونه تصرفی را داشته باشد. مهریه خانم حقی است که بر ذمه آقا خواهد بود و حتی بعد از مرگ آقا نیز بر ذمه او خواهد ماند تا اینکه پرداخت شود، مگر اینکه زن خودش آن را ببخشد.

چه مواردی را می توان به عنوان مهریه انتخاب کرد.

زوج وظیفه دارد مهریه زن را طبق مبلغی که مشخص شده پرداخت کند و پرداخت آن نیز باید به نرخ روز صورت گیرد. صداق باید مال معین یا مشخصی باشد. مثلا اگر سکه است باید تعداد آن مشخص باشد. اگر خانه انتخاب می شود باید ارزش مشخصی داشته باشد. همچنین در صورتی که وجه نقد تعیین شود باید به شکل مکتوب میزان دقیق آن را مشخص کرد. لذا خانه، طلا، سکه، وجه نقد یا هر مال دیگری را می توان با توافق طرفین برای مهریه در نظر گرفت.

نحوه محاسبه مهریه سال ها قبل به نرخ روز

صداق در هر زمانی که درخواست شود باید به نرخ روز پرداخت شود و میزان آن نیز بستگی به شاخص های خاصی دارد. هر سال از طرف بانک مرکزی شاخص کل بهای کالا و خدمات مصرفی اعلام می شود و میزان مهریه نیز بر اساس این شاخص مشخص خواهد شد.

جهت محاسبه مهریه به نرخ روز قوه قضاییه باید این فرمول را اجرا کرد، مثلا اگر در سال ۷۰ ازدواج شکل گرفته باشد و در سال ۹۰ زوجه حقش را درخواست کند و مبلغ آن بر روی سند ازدواج ۱۵ ملیون درج شده باشد. شاخص سال ۸۹ که یک سال قبل از سالی که قرار است وصول صورت گیرد را بر شاخص سال ۷۰ یا همان سال عقد تقسیم نموده و نتیجه را بر مبلغ صداق ضرب می کند. مبلغ روز مهریه در سامانه محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز این فرمول اجرا خواهد شد.

  • عدد شاخص در سال ÷ عدد شاخص در سال وقوع عقد × مبلغ درج شده در عقدنامه

How to calculate dowry 01 - چگونه مهریه را محاسبه کنیم؟نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز در طلاق توافقی

در طلاق توافقی صداق همان مبلغی است که طرفین توافق کرده اند و دادگاه نیز در حکم همان مبلغ را اعلام می کند. در اصل اگر زن بخواهد از مرد این حق را درخواست کند و نوع آن سکه باشد باید مرد دقیقا همان تعداد سکه را ارائه دهد. اگر نوع آن مبلغ معینی باشد و زوجین بر میزان آن توافق نکرده باشند، باید این مبلغ به نرخ روز محاسبه و پرداخت شود. با مشاهده جدول محاسبه مهریه با نحوه محاسبه مهریه به نرخ روز بهتر آشنا خواهید شد.

این مطلب، خبر آگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Choosing silver earrings according to the shape of the face 310x165 - انتخاب گوشواره نقره با توجه به فرم صورت

انتخاب گوشواره نقره با توجه به فرم صورت

پایگاه خبری دنیای برند، یکی از سخت‌ترین کارها برای خانم‌ها، انتخاب گوشواره نقره ای است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *