والدین سمی

چگونه والدین سمی نباشیم؟ + ۹ راهکار برای پدر و مادر خوب بودن

پایگاه خبری دنیای برند، همه ما دوست داریم بهترین پدر یا مادر برای فرزندمان باشیم و هر کاری که از دستمان برمی‌آید برای او انجام دهیم. ما خود را وقف بچه‌ها می‌کنیم و عشق و محبتمان را به هر صورتی که می‌توانیم نثارشان می‌کنیم. اما گاهی متوجه نیستیم که برخی از رفتارهای ما به بچه‌ها آسیب می‌رساند.

ما این کارها را با نیت خیر انجام می‌دهیم اما ناخواسته باعث وارد آمدن آسیب‌های روحی به عزیزان دلبندمان می‌شویم. در این مطلب مرکز مشاوره یاسان، بهترین مرکز مشاوره روانشناسی کودک و نوجوان در تهران راهکارهایی برای اینکه والد سمی نباشید ارائه کرده است:

  1. فرزندتان را تشویق کنید همان کسی باشد که خودش دوست دارد: شما نمی‌توانید توقع داشته باشید فرزندانتان شبیه تصورات و خواسته‌های شما رفتار کنند. فرزندانتان خودشان هستند و اگر بخواهید خواسته‌های خودتان را به آن‌ها تحمیل کنید، به احساساتشان آسیب می‌زنید. مثلا اگر درباره پوشش آن‌ها نظری دارید و فکر می‌کنید آنچه پوشیده‌اند، مناسب نیست، بگذارید آنچه دوست دارند را بپوشند. به آن‌ها اجازه دهید کارهایی که دوست دارند را انجام دهند، خواه ثبت نام در کلاس برنامه‌نویسی کامپیوتر یا فوتبال باشد، خواه باله یا شطرنج. در واقع منظور این است که به خواسته‌هایشان احترام بگذارید، از آن‌ها حمایت کنید و مشوق آن‌ها باشید.
  2. به حریم خصوصی و رازهای فرزندتا احترام بگذارید (البته تاجایی که خطری تهدیدش نمی‌کند): والدین سمی بیشتر شبیه یک دوست رفتار می‌کنند تا یک والد. آنها اصرار دارند که فرزندشان همه چیز را به آن‌ها بگوید در حالی که واقعا لازم نیست شما از ریز جزئیات افکار و کارهای فرزندتان آگاه باشید. اینکه فرزندتان رازهایی برای خودش داشته باشد تا زندگی شخصی و دنیای خودش را بسازد خیلی هم خوب است. تا زمانی که فرزندتان راز خطرناکی ندارد که به خودش یا دیگران آسیبی بزند، بد نیست که به او اجازه دهید دفترچه خاطراتی داشته باشد و اشکالی ندارد که به شما نگوید روزش در مدرسه چطور گذشته است.
  3. به فرزندتان اجازه دهید که اشتباه کند: وقتی فرزندتان اشتباه می‌کند چه واکنشی از خودتان نشان می‌دهید؟ والدین سمی به شدت عصبانی می‌شوند و فرزندشان را سرزش می‌کنند اما باید بدانید که همه‌ ما مرتکب خطا و اشتباه می‌شویم. باید اجازه دهید فرزندتان اشتباه کند چون تنها در این صورت است که از شکست خودش درس می‌گیرد و همین باعث موفقیتش می‌شود.How can we not be toxic parents 01 - چگونه والدین سمی نباشیم؟ + 9 راهکار برای پدر و مادر خوب بودن
  4. در حد سنش از او انتظار داشته باشید: شما باید انتظارات معقولی از فرزندتان داشته باشید. والدین سمی انتظاراتی فراتر از سن فرزندانشان از آن‌ها دارند مثلا از یک کودک ۲ ساله انتظار دارند که سر میز غذا ساکت و آرام بنشیند و دستشویی رفتن را بلد باشد و اگر غیر از این باشد از کودک عصبانی می‌شوند!!! از کودکتان متناسب با سنش انتظار داشته باشید و صبوری کنید.
  5. با فرزندتان صحبت کنید: وقتی همه چیز آن‌طور که شما می‌خواهید پیش نمی‌رود به جای فریاد زدن سعی کنید، بنشینید و با کودکتان صحبت کنید. شاید آن‌ها عروسکی که می‌خواهند اما نمی‌توانند داشته باشند را بهانه کرده‌اند و دلیل ناراحتی، گریه و نق زدن‌های آنان چیز دیگری است؛ شاید هم این‌طور نباشد. آن‌ها باید یاد بگیرند که عصبانی شدن حق آن‎‌هاست و هیچ اشکالی ندارد. والدین سمی فقط با داد و دعوا می‌خواهند حرف‌ خودشان را به کرسی بنشانند و صبر نمی‌کنند تا حرف‌های فرزندشان را هم بشنوند. غافل از اینکه فرزندان حرف‌های زیادی دارند و برای تربیت بچه‌ها باید صبور بود.
  6. بار مشکلات خودتان را بر دوش فرزندان‌تان نگذارید: والدین سمی انتظار دارند فرزندانشان از آن‌ها مراقبت کنند در حالی که این موضوع باید برعکس باشد. اینکه خانواده از کجا پول در می‌آورند و چه اختلافاتی در خانواده وجود دارد به کودک مربوط نیست. یادتان باشد که بچه‌ها مثل ما به قضایا نگاه نمی‌کنند و مشکلات کوچک ممکن است از نظر آن‌ها بزرگ باشد و احساس مسئولیت کنند. چنین بار بزرگی نباید بردوش هیچ کودکی باشد.How can we not be toxic parents 02 - چگونه والدین سمی نباشیم؟ + 9 راهکار برای پدر و مادر خوب بودن
  7. فرزندتان را تشویق کنید اما به او رشوه ندهید: اینکه به کودکتان برای درست دستشویی رفتن شکلات بدهید رشوه غلطی نیست اما اینکه به او پول و اسباب‌بازی بدهید تا ساکت بماند و رازهایی که گفتید را لو ندهد، سمی و غلط است.
  8. نگذارید فرزندتان وابسته به شما بار بیاید: فرزند شما بالاخره بزرگ می‌شود و هر چقدر هم که برایتان سخت باشد باید بتوانید از او جدا شوید. باید از کارهای کوچک مثل تنها گذاشتن آن‌ها پیش پدر و مادر یا دوستانتان شروع کنید تا به این برسید که به آن‌ها اجازه دهید تنهایی سینما بروند و بعدتر که دانشجو شدند خودشان تنهایی رفت و آمد کنند. وظیفه شما تربیت فرزندی است که در آینده بتواند روی پای خودش بایستد و از پس همه‌ی کارهایش بربیاید نه اینکه ۲۵ سالش باشد و هنوز شما کارهایش را برایش انجام دهید.
  9. به حد و مرزهایشان احترام بگذارید

کودکان در هر سنی می‌توانند حد و حدود و حریم شخصی داشته باشند. با این حال، والدین سمی اصلا احترامی برای حد و حدود کودکانشان قائل نیستند و زمانی که آن‌ها نیاز دارند تنها باشند، تنهایشان نمی‌گذارند یا وقتی دوست ندارند صحبت کنند، می‌خواهند از آن‌ها حرف بکشند.

باتوجه به اینکه رفتارها و برخوردهای روزانه شما شخصیت و رفتار فرزندتان را شکل می‌دهد، وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر چالش بر انگیز است. این وظیفه به عشق، از خود گذشتگی، اختصاص دادن وقت و توجه زیاد نیاز دارد و شما در این مورد استحقاق هر گونه کمک و تشویقی را دارید. بر همین اساس مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی “روانشناسی کودک و نوجوان” بسته‌ آموزشی چطور پدر و مادر سمی نباشیم؟ را تهیه کرده است.

مدرس این بسته آموزشی، دکتر آسیه اناری (عضو هیئت مدیره انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، عضو سابق هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، مدرس دانشگاه و نویسنده کتابهای روانشناسی کودک و نوجوان) دارای سال‌های تجربه بالینی در حیطه روانشناسی کودک و نوجوان است.

همچنین طرح “کوچینگ والدین” نیز بر همین اساس توسط مرکز مشاوره یاسان اجرا می‌شود. برای اطلاع از طرح کوچینگ والدین به سایت یاسان مراجعه کنید.

مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی «روانشناسی کودک و نوجوان» علاوه بر ارائه مشاوره، به‌طور متناوب اقدام به برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های فرزندپروری به‌صورت حضوری و آنلاین می‌کند. برای دریافت وقت مشاوره، حضور در کارگاه‌های فرزندپروری یا تهیه کتاب‌های روانشناسی تربیت فرزند به وب‌سایت یاسان به آدرسwww.yasanclinic.ir   مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس‌اپ پیام دهید.

هم‌چنین یاسان ارائه‌دهنده خدمات مشاوره آنلاین، حضوری و تلفنی به مراجعان است. مشاوره آنلاین نه تنها هیچ‌گونه تفاوتی با مشاوره حضوری ندارد بلکه موجب صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های رفت‌وآمد شما هم می‌شود. از همه مهمتر مشاوره آنلاین برای آن دسته از افرادی که محل سکونت‌شان فاقد روانشناس است، بسیار گزینه مناسبی است. برای مشاوره آنلاین تنها کافیست، گوشی هوشمند و اینترنت پایدار داشته باشید.

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

دانستنی های ورود به صنعت تولید

پایگاه خبری دنیای برند، اگر شما تمایل به ورود به صنعت تولید زغال دارید و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *