نخود دلفان

نخود دلفان با برند سایر استان ها در کشور به فروش می رسد

پایگاه خبری دنیای برند، تعاون روستایی یکی از دستگاه هایی است که با هدف حمایت از روستاییان ایجاد شد و اکنون به برکت استمرار و افزایش خدمات این نهاد شاهد توفیقات گسترده ای در حمایت از تولیدات روستاییان لرستان هستیم.

روستاییان را می توان قشر مولد جامعه و از اصلی ترین چرخ های حرکت اقتصاد کشور محسوب کرد چرا که با تولید محصولات کشاورزی و دامی، علاوه بر تامین امنیت غذایی، توانسته اند در کنار مسوولان، ایران اسلامی را به یکی از قطب های تولید محصولات مختلف تبدیل کنند و در برخی تولیدات نیز به خودکفایی برسانند.

هرچند این نهاد ساعی پیش از انقلاب اسلامی به منظور توزیع اقلام اساسی همچون آرد، نفت و روغن بین روستاییان ایجاد شده بود اما پس از آن نه تنها خدمات آن به منظور خدمت به روستاییان مناطق دورافتاده و محروم، تداوم و گسترش یافت بلکه در دوران دفاع مقدس توانست با ایجاد عدالت اجتماعی و توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم، نقش خود را بیش از پیش ایفا نماید و تا امروز نیز بازوی توانمند و یار ساعی روستانشینان و عشایر کشور بماند.

به خوبی می توان فهمید که هرگاه تعاون روستایی در دولت های حاکم، تضعیف و یا تقویت شده، به همان اندازه خدمت رسانی به روستاییان و عشایر نیز کاهش و یا افزایش چشمگیر داشته است.

خدمات تعاون روستایی هرچند با هدفمندی یارانه ها و حذف اقلام کوپنی تا حدودی کاهش یافت اما در دولت سیزدهم مجددا به بالاترین سطح خود رسید و این سازمان توانست با خریدهای تضمینی، حمایتی و توافقی محصولات کشاورزی و تولیدی روستاییان و نیز با حضور گسترده و میدانی در تنظیم بازار محصولات، نقش تشکل های خود را به خوبی به جامعه هدف و مسوولان امر جهت اعتمادسازی مضاعف نشان دهد و بازوی اجرایی توانمندی برای سازمان جهاد کشاورزی نیز باشد.

در لرستان نیز ۱۶۰ هزار خانوار بهره بردار بخش کشاورزی هستند و سالانه حدود سه میلیون تن محصول را تولید می کنند که تعاون روستایی تلاش کرده است علاوه بر تامین نهاده های مورد نیاز، محصولات آنان را به صورت تضمیمی خریداری نماید.

ذخیره گندم باکیفیت کوهدشت در سیلوهای استان

“غلامعلی فتحی” مدیرکل تعاون روستایی لرستان گفت: فعالیت های بازرگانی تعاون روستایی استان برعهده ۲۴۱ تشکل تعاونی از جمله ۱۳۲ تشکل روستایی است که در مجموع بیش از ۱۳۲ هزار نفر عضو آنها هستند.

وی با اشاره به خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط تعاون روستایی افزود: با برنامه ریزی های انجام شده، امسال حتی در دورترین مناطق روستایی استان هم مرکز خرید ایجاد شد تا کشاورزان با مشکل مواجه نشوند و محصولات خود را به موقع تحویل مراکز تعاون روستایی دهند.

فتحی تصریح کرد: پارسال ۱۸‌ مرکز خرید تعاون روستایی استان بیش از ۴۳ هزار تن گندم کشاورزان را خریداری کردند که امسال با ایجاد مراکز جدید در نقاط دورافتاده، ۲۴ مرکز فعال و بیش از ۱۲۸ هزار تن گندم تضمینی خریداری شد تا مراکز دور از سیلوها، مشکلی در تحویل محصول نداشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه محور توسعه استان، کشاورزی است و تشکل های تعاون، بازوی اجرایی سازمان تعاون روستایی هستند، اضافه کرد: امسال در اقدامی بی نظیر، ۱۲۸ هزار و ۳۹۰ تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان خرید تضمینی شد ۸۰ درصد افزایش تولید صورت گرفت همچنین کوهدشت قطب خرید گندم و کاملینای استان، شد.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان با اشاره به کسب رضایتمندی نسبی کشاورزان افزود: پارسال ۲ هزارتن کلزا توسط تعاون روستایی استان خریداری شد که امسال به افزایش ۷۵ درصدی به سه هزار و ۵۲۱ تن رسید همچنین امسال لرستان ۵۰ درصد کشت کاملینای کشور را به خود اختصاص داد و با هماهنگی های انجام شده، ۲ هزار و ۱۷۵ تن از این محصول نیز خرید تضمینی شد.

وی همچنین گفت: سیلوی ۵۰ هزار تنی کمالوند خرم آباد یکی از سیلوهای مادر استان محسوب می شود و گندم مناطق گرم که کیفیت بهتری برای نانوایی دارد برای مصرف استان در اختیار این سیلو قرار می گیرد.

فتحی همچنین با اشاره به خرید توافقی محصولات کشاورزان عنوان کرد: لرستان یکی از قطب های تولید جو بوده و در این زمینه رتبه دوم تا سوم کشور را دارا است و در تولید گندم نیز رتبه هفتم کشور را به خود اختصاص داده است.

خرید توافقی محصولات مازاد بر نیاز کشاورزان

وی با اشاره به پیگیری های صورت گرفته جهت خرید توافقی گوجه فرنگی افزود: شهرستان دلفان قطب تولید گوجه فرنگی استان است و طبق هماهنگی های انجام شده با اتحادیه ها، محصول مازاد بر نیاز کشاورزان توسط اتحادیه خریداری و برای تولید رب گوجه فرنگی در اختیار کارخانجات قرار خواهد گرفت.

وی در خصوص خرید توافقی انار سیاب کوهدشت نیز تصریح کرد: یکهزار و ۸۰۰ هکتار باغ در این منطقه موجود است که انار مازاد بر نیاز بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته از باغداران خریداری می شود تا دچار ضرر و زیان نشوند و بازار این محصول نیز تنظیم شود.

فتحی تصریح کرد: در این راستا یک سردخانه پنج هزار تنی توسط اتحادیه انارکاران در منطقه ” تنگ سیاب” احداث خواهد شد ضمن اینکه شرکت های آبمیوه و رب گیری نیز برای ذخیره آب انار و رب انار و توزیع آن طی فصول مناسب در این منطقه ایجاد شده است.

مدیرکل تعاون روستایی لرستان با اشاره به خرید ۱۰۰ تن سیب پا درختی از باغداران بروجرد عنوان کرد: تامین میوه شب عید در سال های گذشته دولتی بود اما پارسال طبق توافق های انجام شده، توزیع میوه شب عید به تعاون روستایی واگذار شد و امسال نیز حدود ۲۰۰ تن سیب به صورت توافقی از باغداران بروجرد خریداری و برای توزیع در شب عید در سردخانه های استان ذخیره می شود.

فتحی همچنین با اشاره به در دستور کار بودن خرید توافقی حبوبات مازاد بر نیاز کشاورزان لرستانی عنوان کرد: نخود دلفان در سطح کشور معروف است اما به دلیل نبود صنایع زیرساختی بسته بندی با برند (نام تجاری) سایر استان ها در کشور به فروش می رسد که امسال ۲ اتحادیه در این منطقه مستقر شده اند تا نخود مازاد بر نیاز کشاورزان از آنها خریداری شود.

خلا نبود صنایع تبدیلی و اقدام تعاون روستایی برای توسعه زیر ساخت ها

مدیرکل تعاون روستایی لرستان با بیان اینکه ایجاد زیرساخت های ذخیره و نگهداری محصولات کشاورزی یکی از دغدغه های استان است، تصریح کرد: اتحادیه ها در برخی استان ها برای ایجاد صنایع تبدیلی وارد میدان شده و چرخه تولید تا تبدیل را تکمیل کرده اند اما این خلا در لرستان وجود دارد که لازم است اتحادیه های استان نیز وارد عمل شده و توسعه زیرساخت ها را با همکاری مسوولان در دستور کار قرار دهند.

فتحی با اشاره به وجود ۳۴ انبار مربوط به تعاون روستایی استان با ظرفیت ۳۶ هزارتن، عنوان کرد: در سه دهه گذشته این انبارها رها شده و نیاز به ۲۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای بازسازی و تعمیر دارند.

وی با اشاره به نبود پایانه صادرات محصولات کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین مشکلات لرستان، تصریح کرد: در این راستا بالغ بر ۲ هکتار ملک شناسایی و مطالعات اولیه آن هم انجام شده و چنانچه امسال شورای برنامه ریزی استان این طرح را مصوب کند تحولی چشمگیر در برندسازی محصولات و ایجاد ارزش افزوده به دنبال خواهد داشت.

وی با اشاره به فعال بودن ۲ روستا بازار در استان، بیان کرد: در حال حاضر ۲ روستا بازار در شهرهای خرم آباد و بروجرد فعال بوده و ایجاد ۲ روستا بازار دیگر نیز در شهرستان های الیگودرز و دلفان در دستور کار است و بنا داریم در هر شهرستان یک روستا بازار ایجاد نماییم.

عرضه سه هزار و ۵۰۰ تن محصول کشاورزی

فتحی با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک هزار و ۵۰۰ تن محصولات کشاورزی در فروشگاه‌های تعاون روستایی لرستان عرضه شده است، عنوان کرد: ۱۶ هزار تن آرد نیز بین روستاهای فاقد نانوایی، توزیع و ۲۸ هزار و ۳۱۰ تن نهاده نیز توسط تعاون روستایی استان عرضه شده است.

وی افزود: توزیع آرد در اکثر شهرستان ها با همکاری اداره کل غله به صورت الکترونیکی و از طریق سامانه بومی “ساپال” انجام می شود و تا پایان سال با جمع آوری اطلاعات دقیق همه روستاییان، برای همه به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا آرد با دقت و سرعت بیشتری به دست مصرف کنندگان واقعی برسد.

منبع: ایرنا

همچنین ببینید

برندهای لوازم خانگی ایرانی

رقابت برندهای لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی

عضو شورای معاونان سازمان ملی استاندارد اعلام کرد: با تلاش صنعتگران داخلی اکنون شاهد رشد کیفی و رقابت لوازم خانگی ایرانی در بازارهای جهانی هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *