چین - نفت

چین به تنهایی جهت بازار نفت را تعیین می‌کند

پایگاه خبری دنیای برند، یرول روز چهارشنبه در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: «طبق معمول در مورد بازار نفت، ابهامات زیادی وجود دارد، و اگر بخواهم مهمترین آنها را انتخاب کنم، چین است.»

مدیر ارشد آژانس بین المللی انرژی با اشاره به اینکه انتظار می رود چین ۶۰ درصد از تقاضای جهانی امسال را به خود اختصاص دهد، گفت: «اگر اقتصاد چین ضعیف شود یا رشد اقتصادی آن بسیار کمتر از آن چیزی باشد که بسیاری از موسسات اقتصادی بین المللی فکر می کنند، منجر به تقویت احساسات نزولی در بازار می‌شود.» ر

گفتنی است که آژانس بی‌المللی انرژی رشد تقاضای نفت را در حال حاضر بیش از ۲ میلیون بشکه در روز در مقایسه با سال ۲۰۲۲ پیش‌بینی کرده‌است.

روز یکشنبه، تولیدکنندگان اوپک پلاس تصمیم گرفتند کاهش فعلی را تا پایان سال ۲۰۲۴ حفظ کنند، در حالی که بزرگترین تولیدکننده اوپک و بزرگترین صادرکننده نفت خام جهان، عربستان سعودی، گفت که به طور داوطلبانه تولید خود را ۱ میلیون بشکه در روز در ژوئیه کاهش می دهد و به حدود ۹ میلیون بشکه در روز می‌رساند. شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان گفت که کاهش تولید عربستان ممکن است پس از ماه جولای تمدید شود.

بیرول به بلومبرگ گفت، اگر اقتصاد و تقاضای نفت چین تضعیف نشوند، این کاهش‌ها به توازن بازار نفت در نیمه دوم سال منجر خواهد شد.

اوایل این هفته به نقل از بیرول گفته شد که پس از اینکه اوپک پلاس کاهش را تا سال ۲۰۲۴ تمدید کرد و عربستان سعودی کاهش اضافی ۱ میلیون بشکه در روز را برای جولای اعلام کرد، اکنون احتمال افزایش قیمت نفت بسیار بیشتر است.

آژانس بین المللی انرژی در سال جاری هشدار داده است که کاهش عرضه خطر افزایش قیمت نفت و انرژی را در زمان افزایش عدم اطمینان اقتصادی بالا می‌برد.

پس از کاهش غیرمنتظره تولید از سوی اوپک پلاس که در اوایل آوریل اعلام شد، آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه بازار نفت خود اعلام کرد که «کاهش‌های غیرمنتظره اوپک پلاس که در ۲ آوریل اعلام شد، خطر تشدید کسری عرضه نفت مورد انتظار در نیمه دوم ۲۰۲۳ و افزایش قیمت نفت را افزایش می‌دهد و عدم اطمینان اقتصادی، با کاهش فعالیت صنعتی در بزرگترین اقتصادهای جهان و رشد تولید خارج از اتحادیه قوی به نظر می رسد.»

منبع

همچنین ببینید

Img202304281357113 310x165 - نمایشگاه ایران‌ اکسپو 8 تا 12 اردیبهشت برگزار می شود

نمایشگاه ایران‌ اکسپو ۸ تا ۱۲ اردیبهشت برگزار می شود

نمایشگاه ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ با هدف معرفی توانمندی‌های صادراتی کشور با تمرکز بر ۶ گروه کالایی، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *