کاغذ سرامیکی

کاغذ سرامیکی و کاربردهای آن

پایگاه خبری دنیای برند، کاغذ سرامیکی به عنوان یکی از راه‌ها برای حل مشکلات مربوط به گرما مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چراکه پایداری شیمیایی بسیار خوبی از خود نشان می‌دهد و همچنین در برابر خوردگی و فرسایش مقاومت بالایی دارند. در این محتوا قصد داریم تا با کاغذهای سرامیکی بیشتر آشنا شده و کاربردهای متنوع آن را بشناسیم.

 معرفی کاغذ سرامیکی

کاغذ الیاف سرامیک از الیاف آلومینو سیلیکات با خلوص بالا تهیه می‌شود. پنبه نسوز و چسب آلی که سازنده این محصول هستند در ضخامت‌های مختلف و در دماهای متفاوتی با هم ترکیب شده و گرید‌های مختلفی از این محصول را ایجاد می‌کنند. این الیاف آلومینومی سیلیکاتی فاقد آزبست هستند. کاغذ سرامیک در دماهای ۱۲۶۰ الی ۱۶۰۰ تهیه و تولید می‌شود. شاید بتوان از طریق میزان ضخامتی که دارند، آن‌ها را دسته بندی نمود؛ پرکاربرد‌ترین کاغذهای سرامیکی ۱، ۲، ۳ و ۵ میلی متری هستند. اغلب آن‌ها در دمای ۱۲۶۰ تهیه می‌شوند و گاهی این دما تا ۱۴۳۰ افزایش پیدا می‌کند. دمای ۱۶۰۰ برای گریدهایی با مصرف خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع کاغذ سرامیکی از فیبرهای کاغذی معمول ساخته نمی‌شود. این محصول از طریق فرآیند تولید کاغذ مخصوص با شستشوی با خلوص بالا و مناسب برای عایق در دمای بالا تهیه می‌گردد. این فرآیند باعث شده تا محصول نهایی همراه با داشتن چگالی کم، از استحکام بالایی برخوردار شود. همچنین در مقابل مواد شیمیایی و خوردگی توسط این مواد، از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهد. یکی از ویژگی‌های دیگر آن که می‌تواند برای برخی از صنایع مفید باشد، توانایی بالایی آن در جذب صدا است. این کاغذ با داشتن این ویژگی‌ها، موفق شده تا تبدیل به جایگزینی مناسب برای ورق‌های آزبست گردد.

Ceramic paper and its applications - کاغذ سرامیکی و کاربردهای آنویژگی‌های کاغذ سرامیکی

  • رنگ سفید، وزن سبک، انعطاف پذیر
  • یکنواختی و فرم ثابت
  • مقاوم در برابر حرارت و آتش
  • هدایت حرارتی کم، ذخیره گرمای کم
  • مقاوم در برابر ضربه حرارتی
  • استحکام دی الکتریک خوب
  • مقاومت بسیار بالا در برابر خوردگی (مقاوم در برابر اکثر مواد شیمیایی به جز اسیدهای هیدروفلوریک، فسفریک و قلیاهای غلیظ)
  • برای مهر زنی داغ و اتوماتیک مناسب است.
  • استحکام کششی بالا
  • ارتجاع پذیری و سبک بودن
  • پایداری دمایی
  • امکان برش و تا کردن و فرم دادن آن
  • و…

 

دسته بندی کاغذ‌های سرامیکی

همان طور که گفتیم، کاغذ سرامیکی در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی تولید می‌گردد؛ به طور معمول به صورت قالب‌های رولی در یک جعبه عرضه می‌شود. ضخامت‌های کاربردی و پر مصرف موجود در بازار شامل: ۱، ۲، ۳ و ۵ میلیمتری هستند؛ به طبع هر چه ضخامت بیشتر باشد، طول رول کمتر خواهد بود. این ۴ محصول همگی در دماهای مشابه ساخته می‌شوند. تنوع آن‌ها بسیار بالا است و همان طور که در بالا اشاره کردیم گریدهای مخصوصی وجود دارند که در دمای ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد تهیه می‌شوند. همچنین، گاهی به الیاف فله، مواد آلی متفاوتی اضافه می‌گردد تا مقاومت آن افزایش یا کاهش یابد. در ادامه به معرفی کاربردهای کاغذ سرامیک خواهیم پرداخت.

هر یک از ضخامت‌های گفته شده، عرض و دانسیته یکسانی دارند امّا طول آن‌ها متفاوت است. ضخامت‌های ۱، ۲، ۳، و ۵ در دمای ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد تهیه می‌شوند. گزینه اول یعنی ۱ میلیمتری داری ۶۱ سانت عرض و ۶۰ متر طول و دانسیته معادل ۲۰۰ است که این مقدار برای گزینه‌های بعدی نیز به همین مقدار است. به طبع همان طور که اشاره کردیم با افزایش ضخامت، طول رول کمتر خواهد شد. ضخامت ۲ میل، طولی معادل ۳۰ متر، ۳ میل طول ۲۰ متر و ۵ میل طولی معادل ۱۲ متر دارد. البته، می‌توانید به صورت سفارشی نیز مقدار مورد نیز خود را تهیه کنید.

دسته بندی دیگر، برند و سازنده کاغذ‌های سرامیکی است. در ایران طبق نظرات، کاغذ سرامیکی لویانگ بیشترین مصرف را داشته است. به نظر می‌رسد این دسته از کاغذهای سرامیکی از کیفیت بالاتری نسبت به دیگر گروه‌ها برخوردار هستند. با این حال، انتخاب یک کاغذ سرامیکی مناسب می‌تواند نسبت به فعالیت پیش رو، متغیر باشد. در صورتی که قصد خرید یا کسب اطلاعات بیشتری را دارید می‌توانید در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.

Ceramic paper and its applications0 - کاغذ سرامیکی و کاربردهای آنکاربردهای کاغذ سرامیکی

رول‌های کاغذ سرامیکی را می‌توان به عنوان گسکت و مواد پکینگ استفاده نمود. همچنین یکی از گزینه‌های عالی برای پر کردن درز انبساطی و فیلر آجرهای نسوز است. اگر قصد دارید از یک عایق بند استفاده کنید، شاید کاغذ سرامیکی یکی از بهترین گزینه‌ها باشد. این محصول را می‌توان به عنوان عایق بندی لایه‌های پشتی انواع نسوزها نیز استفاده کرد؛ البته بیشتر در فضاهایی کاربرد دارد که ضخامت کم باشد.

کاغذ سرامیکی یکی از جایگزین‌های آزبست است. همان طور که می‌دانید، آزبست یک ماده فیبری نسوز بسیار سمی است. برخی از تحقیقات نشان داده که آزبست باعث ایجاد سرطان می‌گردد و مواد سمی درون آن توسط هوا به راحتی منتقل می‌شوند. حال، کاغذهای سرامیکی جایگزین آن‌ها شده اند تا خطرات کمتری را برای سلامت انسان ایجاد کنند.

در صنایع پتروشیمی از این محصول برای محافظت از خطوط انتقال استفاده می‌شود. همچنین، یک محصول کاربردی محافظ جوش کاری و لحیم کاری است. کاغذ سرامیکی یک جداساز مواد نیز محسوب می‌شود و به عنوان جداساز مواد برای سرامیک شیشه، آجرهای پوشش داده شده با فلز و همچنین پوشش واگن‌های کوره استفاده می‌گردد.

Ceramic paper and its applications 01 - کاغذ سرامیکی و کاربردهای آنکاربردهای کاغذ سرامیکی در صنایع

در ویژگی‌های این محصول گفتیم که از استحکام بالایی برخوردار است؛ در عین حال، حالت ارتجاعی داشته و می‌تواند شکل بگیرد. این مسئله باعث شده تا در بخش فولاد و مواد غیر آهنی نیز مورد مصرف قرار گیرد. از کاغذ سرامیکی برای پوشش قالب ریخته گری و محافظ دیر گداز پاتیل‌ها استفاده می‌شود. مقاومت بالا در برابر حرارت، این محصول را به یک پشتیبان مناسب برای جداره‌ها و تنه پاتیل یا کوره فلزات تبدیل کرده است. همچنین، می‌توان از آن برای درزگیری کوره‌ها استفاده نمود.

از دیگر کاربردهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • عایق محافظ برای فلزات مایع
  • استفاده به عنوان قطعات دایکات
  • یک پوشش و عایق مناسب برای قالب شمش
  • عایقی مناسب برای انواع کوره‌ها و اتصالات
  • به عنوان واشرهای نسوز یا واشرهای حرارت بالا

به طور کلی، هر کجا که به یک عایق حرارتی با حداقل ضخامت نیاز باشد، می‌توان از کاغذ سرامیکی استفاده کرد.

 

این مطلب، خبرآگهی است و پایگاه خبری دنیای برند درباره محتوای آن هیچ نظری ندارد.

همچنین ببینید

Img20240313151452412 310x165 - برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

برای توسعه انرژی تجدیدپذیر، از ظرفیت های بین المللی استفاده شود

در نشست کمیسیون انرژی اتاق ایران که با حضور نماینده اتاق‌های مشترک برگزار شد، درباره …

0 0 رای ها
Article Rating
اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
تازه‌ترین بیشترین رأی
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
بنیامین غفرانی
میهمان
1 سال قبل

درود بر شما

باستحضار می رساند شرکت آداک صنعت پلیمر به عنوان یک شرکت دانش بنیان، تکنولوژی تولید و طراحی عایق پیپر سرامیکی ( کاغذ سرامیکی) را به کشور منتقل کرده است واین محصول را برای اولین بار در داخل کشور تولید می کند. با توجه به کاربرد گسترده این محصول، تمایل شرکت متبوع خود برای همکاری جهت تامین نیازآن مجموعه محترم اعلام میداریم. لازم به ذکر است از ویژگی های بارز این خط تولید، قابلیت تولید با ضخامت، عرض و طول، تحمل دمایی و دانسیته منطبق با نیاز مشتریان می باشد.

در صورت تمایل جهت دریافت نمونه و کاتالوگ کاغذ سرامیکی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمایید.

با سپاس و احترام سرپرست دپارتمان فروش بنیامین غفرانی ۰۹۱۲۴۴۸۴۲۶۸

1
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x